Klanten kunnen met Argenta communiceren via de Argenta-app

29 januari 2019

In een veilige omgeving die aanvoelt als WhatsApp, communiceren klanten binnen hun vertrouwde mobiele app met bank- en verzekeringsmedewerkers van Argenta.

Argenta biedt vanaf vandaag binnen zijn mobiele app een messagingfunctie aan. Vanaf nu kunnen klanten via hun app converseren met medewerkers van het contactcenter van Argenta, net zoals ze WhatsApp gebruiken met hun vrienden. Onze klanten hechten veel belang aan persoonlijke contacten. Daarom koos Argenta bewust niet voor een geautomatiseerde chatbot.

Via de messagingfunctie kunnen klanten bij onze medewerkers terecht met al hun vragen: hulp bij betalingen, vragen over sparen, verzekeren en beleggen, informatie over hun Argenta-producten enzovoort. Dit kan allemaal binnen een volledig veilige omgeving, zonder dat ze de app moeten verlaten. Bovendien blijft de conversatiegeschiedenis van de klant beschikbaar. Het gesprek houdt dus niet op wanneer het contactcenter sluit. Klanten kunnen opnieuw inpikken of stoppen wanneer ze maar willen. Dat verbetert de gebruikservaring sterk ten opzichte van de gangbare oplossingen voor live chatten. 

Geert Van Hove, CIDO van Argenta, over de lancering: ‘Onze klanten communiceren met vrienden en familie via messaging. Het is een eenvoudige en intuïtieve manier om contact te leggen. Ook hier trekt Argenta resoluut de kaart van eenvoud, toegankelijkheid en persoonlijk contact. Doordat we onze klanten de kans bieden om ook via messaging contact te leggen met onze medewerkers, brengen we deze waarden ook in de praktijk. In de mobiele telefoon van iedere klant zit dus voortaan als het ware een persoonlijke medewerker van Argenta’.

Via de Argenta-app worden nu al meer transacties uitgevoerd dan in de kantoren en via internetbankieren, voornamelijk door jongere klanten. De focus ligt dus duidelijk op 'eerst mobiel' en nu ook op 'eerst messaging'.

Experts Sparkcentral en Smooch begeleiden Argenta bij deze complexe integratie

Livegesprekken over gevoelige financiële gegevens veilig laten verlopen in de app was een complexe technische uitdaging. Argenta deed hiervoor een beroep op de expertise van Sparkcentral, een platform voor klantendiensten, en van Smooch, specialisten in messaging over meerdere kanalen.

Dankzij het platform van Smooch kon Argenta een moderne, beveiligde chatwidget inbouwen in zijn bankapp en de gegevens over de chats veilig doorsturen in realtime. De technologie van Sparkcentral laat de medewerkers dan weer een gesprek voeren met klanten via het platform voor Automated Messaging Distribution (AMD). Dat platform werd geoptimaliseerd voor continue messaging binnen één enkele thread.