Welke soorten fraude zijn er?

1. Phishing

Phishing is een vorm van internetfraude. De naam is afgeleid van het Engelse woord voor vissen of hengelen.

  1. De fraudeur doet zich voor als een vertrouwde instantie, bijvoorbeeld je bank. Hij beweert bijvoorbeeld dat hij je identiteits- of logingegevens moet controleren, dat je een nieuwe kaart of een nieuwe digipas moet aanvragen.
  2. Hij lokt je naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website.
  3. Als je op die website inlogt met je gebruikersnaam en wachtwoord geef je je gegevens aan de fraudeur, met alle gevolgen van dien.

Ontdek de meest voorkomende vormen van phishing

2. Factuurfraude

  1. Bij factuurfraude onderscheppen fraudeurs een factuur of een ander betalingsverzoek bij de verzending. Ze viseren daarbij facturen van bedrijven en kmo’s en kwitanties van verzekeringsmaatschappijen. Ze passen het bankrekeningnummer en soms ook het bedrag op de factuur aan en versturen het document weer.
  2. De kans is groot dat je niks van de aanpassing merkt en het te betalen bedrag overschrijft naar de foute rekening.
  3. De fraude komt pas aan het licht als je een herinnering krijgt van de oorspronkelijke afzender van het document.

3. Whaling

  1. Je krijgt een Whatsappbericht van een onbekend nummer. Daarin laat iemand die je zogezegd kent (familielid, vriend, …) weten dat hij problemen heeft met zijn vorig nummer en daarom een nieuw nummer gebruikt.
  2. De persoon vertelt dat hij financiële problemen heeft en dringend geld nodig heeft. Hij haalt verschillende redenen aan waarom hij jou om hulp vraagt: het lukt niet om geld af te halen, het is heel dringend, de app werkt niet, …
  3. Hij stuurt je een onbekend rekeningnummer door op naam van een onbekende persoon en vraagt je om het bedrag snel daarop over te schrijven.

Ontdek meer over whaling

4. Vriendschapsfraude

  1. Fraudeurs proberen via een vals profiel via internet contact met je te leggen. Ze winnen je vertrouwen.
  2. Al snel spelen in op je emoties om geld te vragen. Voor een vliegtuigticket om je te komen bezoeken of voor medische kosten van een ziek familielid bijvoorbeeld.
  3. Er zal ook altijd iets gebeuren waardoor ze opnieuw geld nodig hebben.

De fraudeurs zoeken hun slachtoffers vaak via datingsites en apps zoals Tinder. Ze gebruiken ook e-mail, chat of sociale media zoals Facebook of Instagram.

5. Oplichting

Online verkoop

  1. Fraudeurs bieden online iets aan dat ze eigenlijk niet hebben. Bijvoorbeeld een horloge, een kraan, tickets, een huurappartement, …
  2. Je koopt een fictief goed.
  3. Je ontdekt de fraude pas wanneer de levering niet komt.

Boilerroomfraude

  1. Fraudeurs bieden via de telefoon fictieve of waardeloze aandelen of financiële producten aan. Ze beloven grote winsten.
  2. Ze proberen je vaak te overtuigen met een eerste kleine investering die heel vlug winstgevend blijkt te zijn. Daarna vragen ze om steeds meer te investeren. Die nieuwe investeringen zijn verlieslatend.
  3. Als je je geld terugvraagt moet je eerst bijkomende stortingen doen.