Phishing of fraude melden

Steeds vaker proberen oplichters klanten te misleiden via internet, sms of telefoon om hun bankgegevens of persoonlijke informatie te ontfutselen. Dat noemen we ‘phishing’.

Slachtoffer van fraude?

  1. Meld de fraude onmiddellijk bij Argenta. Bel onze fraudehelpdesk op 03 285 53 33  (24/7 bereikbaar) of bel je kantoorhouder.
     
  2. Blokkeer je kaart bij Card Stop via de Argenta-app of bel naar Card Stop (078 170 170) om je kaart te blokkeren.  

Wat kun je zelf doen?

  1. Kijk na in Argenta Internetbankieren of er een nieuw toestel is geïnstalleerd (Instellingen > Digitaal bankieren). Klik op het vuilbakje om het nieuwe toestel te verwijderen. 
  2. Kijk na in je Argenta-app: 
    • Zijn er nieuwe doorlopende betalingsopdrachten aangemaakt? Verwijder ze. 
    • Staan er nieuwe overschrijvingen in het overzicht van je verrichtingen onder 'Toekomst'? Klik op de overschrijving en daarna op het vuilbakje om ze te verwijderen. 
  3. Neem in Argenta Internetbankieren een schermafdruk van alle betalingen die de fraudeurs hebben uitgevoerd. 
  4. Laat een pv opmaken bij de politie en stuur dat zo snel mogelijk naar phishing@argenta.be. Voeg ook het phishingbericht toe waarop je hebt gereageerd. 

Hoe weet je of je slachtoffer bent van phishing of fraude?

In deze gevallen kan er sprake zijn van phishing:

  • Je bent ingegaan op een frauduleuze mail door op een link te klikken en enkele handelingen met je digipas te doen.
  • Er is geld van je rekening gegaan zonder dat je hiervoor bewust opdracht gegeven hebt.
  • Je hebt persoonlijke gegevens ingevoerd op een verdachte website.
  • Je hebt persoonlijke gegevens via de telefoon doorgegeven aan een onbekende.
  • Je smartphone is gestolen of je bent hem verloren.

Meer weten over phishing?