Phishing of fraude melden

Steeds vaker proberen oplichters klanten te misleiden via internet, sms of telefoon om hun bankgegevens of persoonlijke informatie te ontfutselen. Dat noemen we ‘phishing’.

Wat als je slachtoffer bent van phishing of fraude?

  • Neem contact op met de klantendienst van Argenta (03 285 53 33 - 24/7 bereikbaar) of je kantoorhouder om de fraude te melden. Je kunt ook een mail sturen naar phishing@argenta.be
  • Kijk via Argenta Internetbankieren (Instellingen > Mobiel bankieren) na of de Argenta-app op een nieuw toestel is geïnstalleerd. Klik op het vuilbakje om het toestel te verwijderen. Zo kan de app niet meer op dat toestel gebruikt worden.
  • Kijk na of er nieuwe doorlopende betalingsopdrachten aangemaakt zijn en of er nieuwe transacties ‘in afwachting van verwerking’ staan. Verwijder ze.
  • Neem een schermafdruk van alle transacties die de fraudeurs hebben uitgevoerd.
  • Neem contact op met Card Stop (070 344 344) en laat je kaarten blokkeren.  Laat een pv opmaken bij de politie en stuur dat zo snel mogelijk naar phishing@argenta.be, samen met het phishingbericht waarop je hebt gereageerd.

Hoe weet je of je slachtoffer bent van phishing of fraude?

In deze gevallen kan er sprake zijn van phishing:

  • Je bent ingegaan op een frauduleuze mail door op een link te klikken en enkele handelingen met je digipas te doen.
  • Er is geld van je rekening gegaan zonder dat je hiervoor bewust opdracht gegeven hebt.
  • Je hebt persoonlijke gegevens ingevoerd op een verdachte website.
  • Je hebt persoonlijke gegevens via de telefoon doorgegeven aan een onbekende.
  • Je smartphone is gestolen of je bent hem verloren.

Meer weten over phishing?

Relevante links