Regel je bankzaken thuis

Snel zelf iets regelen? Je kunt veel bankzaken makkelijk én eenvoudig online regelen - waar en wanneer je wilt. 

10 meest gestelde vragen

Kan iemand mijn geld stelen door een betaalterminal bij mijn kaart te houden?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en vooral volledig veilige technologie. Het scenario waarin een fraudeur geld zou stelen door een betaalterminal in de buurt van de kaart te houden, is om verschillende redenen onwaarschijnlijk:

  • De terminal moet zich binnen vier centimeter van de kaart bevinden om de transactie te kunnen uitvoeren. De dief moet dan wel heel dicht bij de kaarthouder staan.
  • Voor het bezit van een terminal is een registratie vereist. De fraudeur zou bij een frauduleuze transactie dus onmiddellijk geïdentificeerd worden.
  • Er zijn specifieke veiligheidsregels voor contactloos betalen. Voor aankopen van meer dan 25 euro en op regelmatige basis wordt je pincode gevraagd om je identiteit te controleren.
  • Je bent volledig beschermd als iemand ondanks alle veiligheidsmaatregelen je kaart op een frauduleuze manier gebruikt.

Betekent ‘gratis’ dat er geen kosten verbonden zijn aan de betaalrekening?

De zichtrekening is bij Argenta een gratis rekening. De meeste van de acties die je met onze rekening kunt doen zijn volledig kosteloos. Voor specifieke transacties wordt er wel een kost aangerekend. En als je op je zichtrekening bijvoorbeeld onder nul gaat, rekenen we een debetinterest aan.

Wil je weten wat de huidige kosten precies zijn? Je vindt ze in onze tarieflijst

Ik krijg de foutmelding ‘PIN blocked’ op mijn Argenta-digipas. Wat moet ik doen?

Als je drie keer na elkaar een foute pincode invoert op je Argenta-digipas, wordt je debetkaart geblokkeerd. Je kunt er dan ook geen andere verrichtingen meer mee doen.

Neem contact op met je Argenta-kantoor om je kaart te laten deblokkeren of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Doe de dag erna een verrichting met de juiste pincode aan een geldautomaat.

Wat is een IBAN? Waar vind ik dit terug?

Bij de nieuwe Europese overschrijving wordt het klassieke rekeningnummer vervangen door het IBAN en de BIC.

IBAN (International Bank Account Number) is het internationale rekeningnummer. In België bestaat dat uit 16 tekens: 2 letters voor de landcode (BE), 2 controlecijfers en de 12 cijfers van het nationale rekeningnummer. In internetbankieren worden al je rekeningen in IBAN-formaat getoond onder ‘Mijn rekeningen’. Ook op je rekeningrekeninguittreksels vind je je IBAN.

Wat is een BIC? Waar vind ik het terug?

Bij de nieuwe Europese overschrijving wordt het klassieke rekeningnummer vervangen door het IBAN en de BIC.

BIC (Bank Identifier Code) is de identificatiecode van de bank. Elke bank heeft zijn eigen code en die bestaat uit 8 of 11 karakters. De BIC van Argenta is ARSPBE22. De BIC wordt achterliggend automatisch aangevuld als je het IBAN invult.

Waarom kan ik geen verrichtingen doen op mijn rekening?

Bepaalde rekeningen kun je via internetbankieren alleen raadplegen omdat bepaalde kenmerken van die rekeningen het niet toelaten om er verrichtingen op te doen.

Op deze rekeningen kun je geen verrichtingen doen:

  • Een rekening waarvoor een beperking werd geregistreerd in het Argenta-kantoor
  • Een rekening waarvoor meer dan één handtekening nodig is
  • Een e-spaar, Groeirekening, Maxirekening of Plusrekening die is gekoppeld aan het abonnement van een minderjarige
  • Een geblokkeerde rekening
  • Een rekening waarvan je gevraagd hebt om ze af te sluiten
  • Een huurwaarborgrekening

Bij gereglementeerde spaarrekeningen zijn de toegelaten verrichtingen strikt vastgelegd. Ze verschillen voor gehuwden en wettelijk samenwonenden enerzijds en voor feitelijk samenwonenden en cotitularissen anderzijds.

Welke kosten zijn gedekt door de verzekering 'Reisannulatie en -onderbreking'?

De verzekeraar betaalt de volgende kosten terug:

  1. Bij annulatie van de reis:
    De niet-terugvorderbare kosten van de verzekerde, die contractueel bepaald zijn in de reisvoorwaarden bij annulering of wijziging van de reis.
  2. Bij onderbreking van de reis:
    Het deel van de ongebruikte prestaties, pro rata temporis berekend.

De verzekeraar betaalt de niet-terugvorderbare kosten terug voor reistickets, verblijf of activiteiten (huurauto, schouwspel).

Luchthaventaksen worden nooit terugbetaald door de verzekeraar. De kaarthouder moet de terugbetaling rechtstreeks terugvorderen bij het reisbureau of de luchtvaartmaatschappij.

Is mijn kaart geschikt om contactloos te betalen?

Kijk na of het symbool voor contactloos betalen (het NFC-logo) op je kaart staat:

Is dat het geval? Dan kun je contactloos betalen met je kaart.

Kan ik onder nul gaan op mijn rekening?

Met een recent geopende Argenta-rekening kun je niet negatief gaan. Als je een kredietkaart hebt bij Argenta, heeft de inhouding van de uitgavenstaat altijd voorrang. Die betaling gaat er sowieso af, ongeacht het beschikbare saldo.

Klanten met een rekening die geopend werd voor april 2012, kunnen tot 125 euro onder nul gaan. Ben je niet zeker of je met je rekening onder nul kunt gaan? Dan kun je dat navragen in je kantoor of bij onze klantendienst

Niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact met ons op.