Regel je bankzaken thuis

Snel zelf iets regelen? Je kunt veel bankzaken makkelijk én eenvoudig online regelen - waar en wanneer je wilt. 

10 meest gestelde vragen

Hoe re­gi­streer ik mij in de Argenta-​app met itsme®?

Heb je al een itsme®-account? Dan kan je je eenvoudig registeren. 

Registreren van de Argenta-app met itsme

Kan iemand mijn geld stelen door een betaalterminal bij mijn kaart te houden?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en vooral volledig veilige technologie. Het scenario waarin een fraudeur geld zou stelen door een betaalterminal in de buurt van de kaart te houden, is om verschillende redenen onwaarschijnlijk:

  • De terminal moet zich binnen vier centimeter van de kaart bevinden om de transactie te kunnen uitvoeren. De dief moet dan wel heel dicht bij de kaarthouder staan.
  • Voor het bezit van een terminal is een registratie vereist. De fraudeur zou bij een frauduleuze transactie dus onmiddellijk geïdentificeerd worden.
  • Er zijn specifieke veiligheidsregels voor contactloos betalen. Voor aankopen van meer dan 50 euro en op regelmatige basis wordt je pincode gevraagd om je identiteit te controleren.
  • Je bent volledig beschermd als iemand ondanks alle veiligheidsmaatregelen je kaart op een frauduleuze manier gebruikt.

Ik krijg de foutmelding ‘PIN blocked’ op mijn Argenta-digipas. Wat moet ik doen?

Als je drie keer na elkaar een foute pincode invoert op je Argenta-digipas, wordt je debetkaart geblokkeerd. Je kunt er dan ook geen andere verrichtingen meer mee doen.

Neem contact op met je Argenta-kantoor om je kaart te laten deblokkeren of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Doe de dag erna een verrichting met de juiste pincode aan een geldautomaat.

Wat is een BIC? Waar vind ik het terug?

De BIC van Argenta is ARSPBE22.

BIC (Bank Identifier Code) is de identificatiecode van de bank. Elke bank heeft zijn eigen code en die bestaat uit 8 of 11 karakters. De BIC van Argenta is ARSPBE22. De BIC wordt achterliggend automatisch aangevuld als je het IBAN invult.

Wat is een IBAN? Waar vind ik dit terug?

IBAN (International Bank Account Number) is het internationale rekeningnummer. In België bestaat dat uit 16 tekens: 2 letters voor de landcode (BE), 2 controlecijfers en de 12 cijfers van het nationale rekeningnummer. In internetbankieren worden al je rekeningen in IBAN-formaat getoond onder ‘Mijn rekeningen’. Ook op je rekeningrekeninguittreksels vind je je IBAN.

Waarom kan ik geen verrichtingen doen op mijn rekening in Argenta Internetbankieren?

Bepaalde rekeningen kun je via internetbankieren alleen raadplegen omdat bepaalde kenmerken van die rekeningen het niet toelaten om er verrichtingen op te doen.

Op deze rekeningen kun je geen verrichtingen doen:

  • Een rekening waarvoor een beperking werd geregistreerd in het Argenta-kantoor
  • Een rekening waarvoor meer dan één handtekening nodig is
  • Een e-spaar, Groeirekening, Maxirekening of Plusrekening die is gekoppeld aan het abonnement van een minderjarige
  • Een geblokkeerde rekening
  • Een rekening waarvan je gevraagd hebt om ze af te sluiten
  • Een huurwaarborgrekening

Bij gereglementeerde spaarrekeningen zijn de toegelaten verrichtingen strikt vastgelegd. Ze verschillen voor gehuwden en wettelijk samenwonenden enerzijds en voor feitelijk samenwonenden en cotitularissen anderzijds.

Welke kosten zijn gedekt door de verzekering 'Reisannulatie en -onderbreking'?

De verzekeraar betaalt de volgende kosten terug:

  1. Bij annulatie van de reis:
    De niet-terugvorderbare kosten van de verzekerde, die contractueel bepaald zijn in de reisvoorwaarden bij annulering of wijziging van de reis.
  2. Bij onderbreking van de reis:
    Het deel van de ongebruikte prestaties, pro rata temporis berekend.

De verzekeraar betaalt de niet-terugvorderbare kosten terug voor reistickets, verblijf of activiteiten (huurauto, schouwspel).

Luchthaventaksen worden nooit terugbetaald door de verzekeraar. De kaarthouder moet de terugbetaling rechtstreeks terugvorderen bij het reisbureau of de luchtvaartmaatschappij.

Is mijn kaart geschikt om contactloos te betalen?

Kijk na of het symbool voor contactloos betalen (het NFC-logo) op je kaart staat:

Is dat het geval? Dan kun je contactloos betalen met je kaart.

Hoe activeer ik itsme®?

  1. Download de app itsme® in de App store of op Google Play.
  2. Maak je identificatietoken aan via de itsme® website.
  3. Geef je gsm-nummer en e-mailadres in. 
  4. Connecteer je kaartlezer en steek je eID-kaart in
  5. Lees en teken het itsme®-contract door je PIN-code van je eID in te geven
  6. Je ontvangt een identificatietoken (6 karakters) dat je in de app moet ingeven
  7. Open je itsme®-app.
  8. Geef je gsm-nummer in.
  9. Geef je indentificatietoken in (6 karakters).
  10. Per sms ontvang je een controlecode (5 cijfers). Geef deze code in in je app.
  11. Kies je 5-cijferige itsme®-code en bevestig + activeer touch ID – fingerprint – face ID indien je het wenst
  12. Je itsme®-account is aangemaakt

Niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact met ons op.