Wat is phishing?

Steeds vaker proberen oplichters klanten te misleiden via internet, sms of telefoon om hun bankgegevens en persoonlijke informatie te ontfutselen. Dat noemen we ‘phishing’.

Denk je dat je slachtoffer bent van phishing?

Hoe herken je phishing?

Phishingmails

In phishingmails wordt vaak dezelfde boodschap gebracht:

  • Er wordt verwezen naar een (veiligheids)probleem met je debetkaart, bankrekening, internetbankieren, digipas of een actueel financieel thema.
  • Je wordt aangemaand om dringend actie te ondernemen.
  • Er wordt verwezen naar een bijlage of link waarop je moet klikken om het probleem op te lossen. De link brengt je naar een valse website waar je persoonlijke gegevens, pincodes of codes van je digipas moet ingeven.

Phishingtelefoontjes

Phishing gebeurt niet alleen via e-mail, maar ook telefonisch. Je wordt in dat geval gebeld door een onbekende die probeert om persoonlijke informatie te krijgen, bijvoorbeeld je debetkaartnummer of de codes die je met je kaartlezer genereert.

Phishingwebsites

Websites die gebruikt worden in het kader van phishingpraktijken herken je doordat er naar persoonlijke informatie wordt gevraagd, bijvoorbeeld je debetkaartnummer of de codes die je met je kaartlezer genereert.

Denk je dat je slachtoffer bent van phishing?

Tips om phishing te vermijden

Cybercriminelen proberen altijd om misbruik te maken van iets waarin je gelooft of iemand die je vertrouwt. Ze proberen ook vaak in te spelen op angst. Laat je niet vangen!

Bescherm jezelf met deze tips:

  • Geloof niet blindelings elke mail of sms.
  • Oplichters kunnen gemakkelijk een Argenta-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender van een verdachte e-mail. Voor mails van Argenta moet dat mailadres eindigen op argenta.be. Als dat niet het geval is, komt de mail niet van Argenta. Oplichters gebruiken vaak een e-mailadres dat erop lijkt (vb argeta.be, arg-settings.nl,…). Twijfel je of het om phishing gaat? Stuur de verdachte e-mail dan naar phishing@argenta.be. Dan kijken we het voor je na en laten we je weten of het al dan niet om phishing gaat.
  • Geloof niet zomaar alles wat in een e-mail staat. Argenta zal je nooit via e-mail benaderen om een probleem met je rekening of je banktoepassing online op te lossen.
  • Stuur je debetkaart nooit op met de post.
  • Sla de echte Argenta-website (www.argenta.be) op in je favorieten. Open de website via je favorieten of typ het webadres manueel in.
  • Hou de codes die je met je digipas genereert en je pincode altijd geheim. Ze geven toegang tot je geld en zijn persoonlijk. Argenta zal je nooit vragen om deze codes door te geven, ook niet via e-mail, sms of telefoon.
  • Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://. De ‘s’ in https staat voor ‘secure’ en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Dat is echter geen garantie dat je de partij waarmee je communiceert kunt vertrouwen.
  • Wil je weten of je met de echte Argenta-website of het echte internetbankieren te maken hebt? Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser:
    • Het webadres van de Argenta-website begint met www.argenta.be. 
    • Het webadres van Argenta Internetbankieren begint met https://homebank.argenta.be.
    • Daarnaast hebben we enkele websites rond specifieke onderwerpen die beginnen met: actie.argenta.be, action.argenta.be, app.argenta.be, gezondbeleggen.be, argentagolden.be, privacy.argenta.be, jaarverslag.argenta.be, annualreport.argenta.be, rapportannuel.argenta.be, blog.argenta.be, argentajobs.be, faq.argenta.be, schadeargenta.be, boar.argenta.be en argenta.eu.

      Webadressen die niet zijn opgebouwd zoals hierboven vermeld, zijn niet van Argenta.

 

Wat als je slachtoffer wordt van phishing?

Als je slachtoffer wordt van phishing, meld dat dan hier.

Kreeg je een verdachte e-mail of een verdacht telefoontje en weet je niet zeker of het om phishing gaat? Aarzel ook in dat geval niet om contact met ons op te nemen.

Opgelet voor fenomeen ‘muilezels’ of ‘geldezels’

Fraudeurs zijn voortdurend op zoek naar personen die als tussenschakel kunnen dienen om gestolen geld door te sluizen, vaak naar het buitenland. Die ‘geldezels’ of ‘muilezels’ zoeken ze vaak onder jongeren via sociale media en in uitgaansbuurten.

Wat gebeurt er concreet?

De fraudeurs maken jongeren wijs dat ze veel geld kunnen verdienen door hun debetkaart uit te lenen. Als een jongere zijn debetkaart en pincode aan de fraudeur geeft, voert die laatste een aantal verrichtingen uit met de kaart. De fraudeur beweert dat het om legale transacties gaat, maar dat klopt niet, het zijn wel degelijk illegale transacties.

Jongere riskeert vervolging

Als men ingaat op de vraag van de fraudeur, kan men vervolgd worden.  Wanneer een minderjarige ingaat op dit voorstel, kunnen bovendien de ouders aansprakelijk worden gesteld tot betaling.

Wat als je slachtoffer wordt?

  1. Laat je debetkaart onmiddellijk blokkeren via Card Stop op het nummer 070 344 344.
  2. Neem contact op met je bank.
  3. Neem contact op met de politie en dien een klacht in.

Meer informatie

Je vindt meer informatie over deze frauduleuze praktijk op de website van Febelfin.

Relevante links