Wat is phishing?

Steeds vaker proberen oplichters klanten te misleiden via internet, sms of telefoon om hun bankgegevens en persoonlijke informatie te ontfutselen. Dat noemen we ‘phishing’.

Denk je dat je slachtoffer bent van phishing?

Hoe herken je phishing?

Phishingmails

In phishingmails wordt vaak dezelfde boodschap gebracht:

  • Er wordt verwezen naar een (veiligheids)probleem met je debetkaart, bankrekening, internetbankieren, digipas of een actueel financieel thema.
  • Je wordt aangemaand om dringend actie te ondernemen.
  • Er wordt verwezen naar een bijlage of link waarop je moet klikken om het probleem op te lossen. De link brengt je naar een valse website waar je persoonlijke gegevens, pincodes of codes van je digipas moet ingeven.

Phishingtelefoontjes

Phishing gebeurt niet alleen via e-mail, maar ook telefonisch. Je wordt in dat geval gebeld door een onbekende die probeert om persoonlijke informatie te krijgen, bijvoorbeeld je debetkaartnummer of de codes die je met je kaartlezer genereert.

Phishingwebsites

Websites die gebruikt worden in het kader van phishingpraktijken herken je doordat er naar persoonlijke informatie wordt gevraagd, bijvoorbeeld je debetkaartnummer of de codes die je met je kaartlezer genereert.

Denk je dat je slachtoffer bent van phishing?

Hoe beschermt Argenta zijn klanten?

Bij Argenta proberen we phishing te verhinderen via een fraudetool. We hebben fraudegevallen uit het verleden grondig geanalyseerd. Op basis daarvan hebben we een aantal scenario’s uitgeschreven waarbij er een verhoogd risico op fraude is. De fraudetool screent realtime alle transacties in het internetbankieren en de app. Elke transactie krijgt een fraudescore op basis van de fraudescenario's. Bij een te hoge fraudescore vragen we onmiddellijk een tweede bevestiging via sms. Je krijgt dan een sms met een code. Die moet je ingeven in het internetbankieren of de app om de overschrijving te bevestigen. De code wordt altijd verstuurd door het nummer 8876 en bevat 6 cijfers. Fraudeurs hebben geen toegang tot je telefoonnummer. Zij kunnen de transactie dus niet bevestigen en als de transactie niet bevestigd wordt, gaat ze niet door. 

Hoe ziet de sms met de code eruit?

Gaat het over één overschrijving? Dan krijg je deze sms:

code is uw code ter validatie van € bedrag naar naam begunstigde - rekening nummer begunstigde – Argenta’

Gaat het over een verzendmap met verschillende overschrijvingen? Dan krijg je deze sms:

code is uw code ter validatie van uw overschrijvingen met een totaalbedrag van € bedrag – Argenta’

Tips om phishing te vermijden

Cybercriminelen proberen altijd om misbruik te maken van iets waarin je gelooft of iemand die je vertrouwt. Ze proberen ook vaak in te spelen op angst. Laat je niet vangen!

Bescherm jezelf met deze tips:

  • Geloof niet blindelings alle mails, sms’en en telefoontjes die je krijgt. Wees kritisch en controleer of de persoon die contact met je opneemt de persoon is die hij beweert te zijn.
  • Oplichters kunnen gemakkelijk een Argenta-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen. Controleer altijd het e-mailadres van de afzender van een verdachte e-mail. Voor mails van Argenta moet dat mailadres eindigen op argenta.be. Als dat niet het geval is, komt de mail niet van Argenta. Oplichters gebruiken vaak een e-mailadres dat erop lijkt (vb argeta.be, arg-settings.nl,…). Twijfel je of het om phishing gaat? Stuur de verdachte e-mail dan naar phishing@argenta.be. Dan kijken we het voor je na en laten we je weten of het al dan niet om phishing gaat.
  • Geloof niet zomaar alles wat in een e-mail staat. Argenta zal je nooit doorwijzen naar een link om een probleem met je rekening, internetbankieren of app online op te lossen.
  • Stuur je debetkaart nooit op met de post.
  • Ga niet naar de Argenta-website of het internetbankieren via een link in een mail. Open de site door zelf het webadres in te tikken en klik op de website door naar het internetbankieren. Of sla de Argenta-website (www.argenta.be) op in je favorieten. Zo kun je hem makkelijk via je favorieten openen. 
  • Hou de codes die je met je digipas genereert en je pincode altijd geheim en geef deze nooit door aan derden. Ze geven toegang tot je geld en zijn persoonlijk. Argenta zal je nooit vragen om deze codes door te geven, ook niet via e-mail, sms of telefoon.
  • Oplichters gebruiken steeds vaker valse websites waarvan het webadres begint met https://. De ‘s’ in https staat voor ‘secure’ en geeft aan dat de verbinding beveiligd is. Dat is echter geen garantie dat je de partij waarmee je communiceert kunt vertrouwen.
  • Ga niet zomaar in op pop-ups of geadverteerde websites op Google. Zo kom je vaak op frauduleuze websites terecht. Bel ook niet zomaar naar het eerste het beste telefoonnummer dat je online tegenkomt. Check altijd even of je het nummer ook met een andere zoekopdracht terugvindt.
  • Wil je weten of je met de echte Argenta-website of het echte internetbankieren te maken hebt? Controleer dan het webadres in de adresbalk bovenaan in je browser:
    • Het webadres van de Argenta-website begint met www.argenta.be. 
    • Het webadres van Argenta Internetbankieren begint met https://homebank.argenta.be.
    • Daarnaast hebben we enkele websites rond specifieke onderwerpen die beginnen met: actie.argenta.be, action.argenta.be, app.argenta.be, gezondbeleggen.be, argentagolden.be, privacy.argenta.be, jaarverslag.argenta.be, annualreport.argenta.be, rapportannuel.argenta.be, blog.argenta.be, argentajobs.be, faq.argenta.be, schadeargenta.be, boar.argenta.be en argenta.eu.

      Webadressen die niet zijn opgebouwd zoals hierboven vermeld, zijn niet van Argenta.

 

Wat als je slachtoffer wordt van phishing?

Als je slachtoffer wordt van phishing, meld dat dan hier.

Kreeg je een verdachte e-mail of een verdacht telefoontje en weet je niet zeker of het om phishing gaat? Aarzel ook in dat geval niet om contact met ons op te nemen.

Opgelet voor fenomeen ‘muilezels’ of ‘geldezels’

Fraudeurs zijn voortdurend op zoek naar personen die als tussenschakel kunnen dienen om gestolen geld door te sluizen, vaak naar het buitenland. Die ‘geldezels’ of ‘muilezels’ zoeken ze vaak onder jongeren via sociale media en in uitgaansbuurten.

Wat gebeurt er concreet?

De fraudeurs maken jongeren wijs dat ze veel geld kunnen verdienen door hun debetkaart uit te lenen. Als een jongere zijn debetkaart en pincode aan de fraudeur geeft, voert die laatste een aantal verrichtingen uit met de kaart. De fraudeur beweert dat het om legale transacties gaat, maar dat klopt niet, het zijn wel degelijk illegale transacties.

Jongere riskeert vervolging

Als men ingaat op de vraag van de fraudeur, kan men vervolgd worden.  Wanneer een minderjarige ingaat op dit voorstel, kunnen bovendien de ouders aansprakelijk worden gesteld tot betaling.

Wat als je slachtoffer wordt?

  1. Laat je debetkaart onmiddellijk blokkeren via Card Stop op het nummer 070 344 344.
  2. Neem contact op met je bank.
  3. Neem contact op met de politie en dien een klacht in.

Meer informatie

Je vindt meer informatie over deze frauduleuze praktijk op de website van Febelfin.

Relevante links