Overschrijven via de Argenta-app en Internetbankieren

Veilig en snel

Geld op de andere rekening in enkele seconden

Instant binnen de hele SEPA-zone

Extra naamcheck bij het rekeningnummer dat je invult

Instant of klassiek? Jij kiest

In de Argenta-app en Argenta Internetbankieren kies je zelf hoe je geld overschrijft:

  • Instant: het bedrag staat binnen enkele seconden op de rekening van de ontvanger.
  • Klassiek: het bedrag staat ten laatste de volgende bankwerkdag op de rekening

Overschrijvingen tussen Argenta-rekeningen worden altijd instant uitgevoerd.

Je voorkeur staat standaard op ‘instant’. Heb je dat ooit uitgezet? Dan staat je voorkeur op ‘klassiek’. Je voorkeur wordt bewaard, zodat je niet bij elke overschrijving opnieuw moet kiezen.

Liever je overschrijvingen klassiek uitvoeren? Pas je voorkeur aan. Bij elke overschrijving kun je ook nog kiezen tussen klassiek of instant.

Hoe stel je je voorkeur in?

  • Klik in de Argenta-app op ‘Meer’
  • Kies ‘Instantoverschrijvingen beheren’ en zet aan of uit

Hoe doe ik dit in Argenta Internetbankieren?

Klik op 'Mijn profiel' rechtsbovenaan en daarna op 'Mijn voorkeuren'. Bij 'Voorkeur type overschrijving', kies je 'Standaard aan' of 'Standaard uit' en bevestig.

Afbeelding van de Argenta-app, waar je instantoverschrijving kunt aan- of uitschakelen

Ook hogere bedragen en binnen de SEPA-zone

  • Je daglimiet voor overschrijvingen geldt zowel voor instant- als klassieke overschrijvingen. Denk eraan dat een instantoverschrijving, van welk bedrag ook, niet geannuleerd kan worden. 
    Bekijk het overzicht van de limieten binnen Argenta
  • Je kunt instantoverschrijvingen doen naar rekeningnummers binnen de hele SEPA-zone (Europese unie en nog een aantal landen).
  • Je ziet meteen of je instantoverschrijving gelukt is. Is een instantoverschrijving niet gelukt? Dan krijg je een melding vanuit je Argenta-app.
     

Goed om te weten

Je daglimiet checken en aanpassen kan via de Argenta-app en Argenta Internetbankieren. Doe je nooit grote overschrijvingen? Verlaag dan je daglimiet voor overschrijvingen als extra beveiliging tegen phishing. 

Extra naamcheck bij het rekeningnummer

In de Argenta-app en Argenta Internetbankieren gebeurt automatisch een extra controle.
Argenta controleert of het rekeningnummer (Europese IBAN) en de naam van de begunstigde die je invulde effectief aan elkaar gelinkt zijn.
Als de naam en het rekeningnummer niet (helemaal) overeenstemmen, krijg je een melding.
Bij een melding beslis je zelf of je de overschrijving aanpast, annuleert of ongewijzigd uitvoert. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de overschrijvingen die je doet. 

Welke meldingen kun je krijgen?

Melding Actie

De naam stemt overeen Je kunt de overschrijving uitvoeren.
  De naam stemt niet overeen Controleer of de ingevoerde naam volledig en correct is en pas aan. Als de ontvanger een rechtspersoon (onderneming) is, dan kun je de correcte naam uit de melding overnemen.
  De naam stemt bijna overeen Er zit een klein verschil of typfout in de naam. Neem de correcte geregistreerde naam uit de melding over.
  Technische storing Probeer het later nog eens.

Tips om meldingen te vermijden

  • Voer de volledige, correcte voor- en achternaam in van de begunstigde (of van 1 van de begunstigden als de rekening op 2 of meer namen staat ) of de correcte en volledige naam als het om een rechtspersoon (een onderneming) gaat. 
  • Krijg je een foutmelding? Controleer dan altijd de betaalgegevens en neem eventueel contact op met de begunstigde om foute overschrijvingen (bijvoorbeeld door fraude met een vervalste factuur) te vermijden. 
  • Pas je lijst met bewaarde begunstigden aan om foutmeldingen te voorkomen. Vervang bijvoorbeeld ‘papa’ door de officiële naam van je vader. Bij ‘papa’ zal er een foutmelding blijven verschijnen.

Tips voor rechtspersonen

  • Vermeld de naam die gekoppeld is aan je Pro-pakket en in de Kruispuntbank Ondernemingen gekend is correct op je facturen aan klanten. 
  • Registreer je wettelijke benamingen, handelsnamen en/of afkortingen bij de KBO via je ondernemingsloket. Zo vermijd je foutmeldingen bij overschrijvingen. De geregistreerde naam van jouw onderneming, met uitzondering van vrije beroepen of zelfstandigen, wordt getoond aan je klant (de betaler) indien de ingevoerde naam bijna of niet overeenstemt.
  • De verificatie gebeurt ook als je als ondernemer zelf overschrijvingen naar iemand anders uitvoert. Argenta biedt de verificatie aan vóór de authorisatie van de overschrijvingen. 

Tips voor eenmanszaken

Opgelet: volgens de wet ben jij als eenmanszaak een ‘natuurlijk persoon’. Daarom sta je in ons systeem geregistreerd met je voornaam en familienaam. En dus niet met de naam die je eventueel aan je handelszaak hebt gegeven.

Heeft je zaak een andere naam dan je voor- en familienaam? Dan zullen je klanten een foutmelding zien als ze je zaaknaam invullen bij een overschrijving. 

Wat kun je in dit geval doen?

  • Informeer je klanten dat ze je voor- en familienaam moeten invullen bij een overschrijving in plaats van je zaaknaam. Op die manier verschijnt er geen foutmelding.
  • Licht je klanten in over de foutmelding. Ze kunnen de betaling gerust laten doorgaan als ze zeker zijn dat het rekeningnummer klopt.

Hoe doe ik een overschrijving in de Argenta-app?

  • Selecteer een rekening in de Argenta-app
  • Klik op ‘Nieuwe overschrijving’ en doorloop de stappen
  • Teken en bevestig
     

Download de Argenta-app

Scan de QR-code en download hem meteen of vind hem in de App Store of Google Play.
 

Screenshot instantoverschrijving in de Argenta-app

We gebruiken cookies om je bezoek aan onze website nog aangenamer te maken. Door onze website te bezoeken, aanvaard je onze cookies. Je kunt natuurlijk altijd de instellingen voor de cookies wijzigen. Wil je meer informatie?