Je persoonlijke gegevens controleren

Misschien kreeg je onlangs de vraag om je persoonlijke gegevens te controleren en eventueel aan te passen. Waarom is dat belangrijk? En hoe doe je dat?

Waarom je persoonlijke gegevens controleren?

Als je klant wordt bij een bank, moet je je identificeren met een aantal persoonlijke gegevens. We vragen je geregeld om die gegevens terug na te kijken en eventueel aan te passen. Zo blijven ze up-to-date. Dat is belangrijk om verschillende redenen:

✔ Zo kunnen we de veiligheid van je betaalrekening en verrichtingen garanderen.

✔ Brieven en andere documenten van Argenta komen altijd aan op het juiste adres, ook als je verhuisd bent.

✔ Je krijgt een service op maat van jouw situatie, ook als je zelfstandige bent geworden of het niet langer bent.

De controle is ook een belangrijk onderdeel van de nationale en Europese wetgeving in de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme

Argenta verwerkt je persoonlijke gegevens op basis van de antiwitwaswet alleen om het witwassen van geld en de financiering van terrorisme te voorkomen. We verwerken ze niet verder op een manier die niet verenigbaar is met die doelstellingen.

Hoe je persoonlijke gegevens controleren?

Via de Argenta-​app

Je krijgt in de Argenta-app een melding met de vraag om je domicilie-adres, nationaliteit, beroepsstatuut en correspondentieadres (indien beschikbaar) na te kijken.

  • Zijn de gegevens correct? Klik dan op ‘Deze gegevens zijn correct’. Het proces is afgerond en je krijgt de melding niet meer.
  • Zijn de gegevens niet correct? Klik dan op ‘Eén van deze gegevens is niet correct’ en pas de gegevens aan in de app door op het groene pennetje te klikken. Twee weken later krijg je opnieuw de melding om je gegevens te controleren. Het proces is pas afgerond als je bevestigt dat je gegevens correct zijn. Let wel, je domicilie-adres en je nationaliteit kunt je alleen aanpassen door je e-ID te laten uitlezen aan een Argenta-geldautomaat of in een Argenta-kantoor.

Tip: Check meteen ook je andere gegevens onder ‘Je persoonlijke gegevens’, zoals je gsm-nummer en je e-mailadres. Zo kunnen we je altijd bereiken als dat nodig is.

Via je Argenta-kantoor

Het is mogelijk dat je kantoor je bijkomende vragen stelt via de telefoon of als je langskomt in het kantoor. Bijvoorbeeld over de hoeveelheid geld die op je rekening circuleert en de herkomst ervan. 

Let op

  • Argenta vraagt je nooit om via e-mail of telefoon je logingegevens of pincode door te geven.
  • Geef nooit codes door aan iemand anders. Als iemand naar die gegevens vraagt, gaat het waarschijnlijk om phishing.
  • Ga nooit via een link naar Argenta Internetbankieren of de Argenta-app. 

Meer weten over phishing?

Ben ik verplicht om mijn gegevens te updaten?