({{model.notifications.length}}):

{{ userAgent }}

Manageable area
Reordering, deleting and adding items
is allowed on regular pages

Ontmoeting met klant opent ogen van ontwikkelaars Argenta-app

Eind 2017 lanceerde Argenta de vernieuwde Argenta-app. De meeste klanten vonden snel hun weg in de nieuwe app. Maar voor blinden en slechtzienden was dat een heel ander verhaal. Dat ontdekten Argenta-medewerkers Tanja en Pieter toen ze Argenta-klant Ludwig ontmoetten. We optimaliseren onze app voortdurend, maar de ontmoeting met Ludwig gaf onze ontwikkelaars een heel andere kijk op bepaalde functionaliteiten in de app. We delen zijn verhaal dan ook graag met u.


Nieuwe app moeilijk bruikbaar voor blinden en slechtzienden

Ludwig is klant bij Argenta en is slechtziend. Hij gebruikt de Argenta-app in combinatie met een schermlezer. De schermlezer leest voor wat er op het scherm staat. Maar toen we eind 2017 de vernieuwde Argenta-app lanceerden, vond Ludwig zijn weg niet meer in de app. Hij wist niet meer in welk scherm hij zich bevond en waar hij een bedrag of datum bij een overschrijving moest invullen.

Argenta-medewerkers Tanja en Pieter maakten een afspraak met hem in zijn Argenta-kantoor. Hij toonde hoe hij met de Argenta-app werkt en waar het onduidelijk is wat hij moet doen.


Enkele aanpassingen, een wereld van verschil

Veel slechtzienden gebruiken een schermlezer. Die leest voor  wat op het scherm staat en hij doet dat in een bepaalde volgorde. Het is dus belangrijk dat alle links, knoppen en invulvelden worden voorgelezen. Dat bij elk veld aangegeven wordt wat de gebruiker moet doen. En dat bij een pijltje terug naar het vorige scherm wordt genavigeerd.

De Argenta-app is geprogrammeerd om compatibel te zijn met schermlezers, maar Ludwig wees ons erop dat zijn schermlezer op bepaalde schermen van de app niet optimaal werkte. Samen met hem definieerden we een aantal aanpassingen die de app heel wat gebruiksvriendelijker maakten voor klanten die een schermlezer gebruiken:

  • De schermlezer maakt nu een duidelijk onderscheid tussen infovelden en actieknoppen. Zo weten gebruikers meteen of ze iets moeten doen of de tekst die ze horen eerder informatief is.
  • De schermlezer leest nu ook het bevestigingsscherm voor dat verschijnt wanneer een transactie is uitgevoerd. Voordien konden gebruikers met een schermlezer alleen weten of een transactie geslaagd was door hun transactieoverzicht te laten voorlezen.
  • De schermlezer geeft nu aan wanneer er een pijltje zichtbaar is om terug te keren naar een vorig scherm. Zo zitten gebruikers met een schermlezer niet langer geblokkeerd op een scherm.
  • Door een kleine aanpassing aan het numerieke pad in de app, kunnen gebruikers dat pad eenvoudiger selecteren en laten voorlezen.

Dankzij de ontmoeting met Ludwig werd de Argenta-app makkelijker bruikbaar voor blinden en slechtzienden. We bedanken hem dan ook van harte voor het aangename gesprek en de nuttige feedback!

Na het gesprek liet Ludwig ons nog weten dat ook in het internetbankieren een aantal schermen problematisch zijn voor klanten die een schermlezer gebruiken. Ook daar maken we werk van.