Argenta scoort in een wereldwijd onderzoek van KPMG als beste Belgische merk op vlak van klantbeleving

4 augustus 2020

In het derde KPMG Global Customer Experience Excellence Report, een speciale editie van hun rapport over klantbeleving naar aanleiding van COVID-19, staat Argenta op de eerste plaats op het vlak van klantbeleving in België. Het KPMG-rapport is het resultaat van een wereldwijd onderzoek over klantbeleving met 4 miljoen klantevaluaties van zo’n 3.500 merken.

Zes dimensies

In het rapport toont KPMG aan dat voor een goede klantbeleving zes dimensies belangrijk zijn:

• Integer handelen in het belang van de klant
  • Proactief zorgen voor oplossingen
  • Correct verwachtingen scheppen
  • Zorgen voor een optimale interactie zodat de klant tijd en moeite bespaart
  • Instaan voor een gepersonaliseerde klantenervaring
  • De klant behandelen met empathie en begrip voor zijn persoonlijke situatie

Uit het onderzoek blijkt dat consistent handelen op het vlak van deze zes dimensies relevanter is dan ooit voor een goede klantbeleving. Dat geldt zeker ook tijdens de huidige COVID-19-periode.

De merken die per land de beste beoordeling krijgen van KPMG overtreffen het marktgemiddelde op elk van de zes dimensies en scoren consistent in elke markt 10 tot 12 procent hoger dan de respectieve marktgemiddelde score voor elke dimensie. De klantbeleving voor het best gerangschikte merk in elke markt is gemiddeld 11 procent hoger dan het respectieve marktgemiddelde.

Deze best beoordeelde merken hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat ze de klant centraal stellen. Ze willen een verschil maken in het leven van de klant, ze worden gedreven door ethische en duurzame doelstellingen en ze benutten digitale technologieën om de klant te helpen op nieuwe en creatieve manieren.

Argenta op de eerste plaats in België

Voor België eindigt Argenta als beste merk op het vlak van klantbeleving. Argenta heeft als missie om zijn klanten eenvoudig, eerlijk en dichtbij te ondersteunen om hun financiële gezondheid te verzekeren.

Volgens KPMG is Argenta toonaangevend om de volgende redenen: ‘Argenta ondersteunt zijn klanten door duidelijke, eerlijke en toegankelijke financiële diensten te verlenen. Innovatieve digitale communicatietechnieken ondersteunen het door mensen gevoerde conversationeel bankieren, wat een sterk menselijk aspect toevoegt aan digitaal bankieren. Argenta reageerde op de pandemie met specifieke ondersteuningsprogramma's voor getroffen klanten en verbeterde de toegankelijkheid (via digitale en externe kanalen) voor kwetsbare klanten.'

Erkenning

Argenta is vereerd met deze erkenning. Ze vormt een bevestiging voor zijn klantgedreven beleid. Argenta blijft focussen op bankieren en verzekeren voor en door mensen, rechttoe rechtaan, prijsbewust en in alle transparantie. Tegelijk zet Argenta in op innovatie en digitalisering. De Argenta-kantoren staan dagelijks klaar om hun klanten persoonlijk advies te bieden, maar klanten krijgen ook steeds meer digitale oplossingen aangereikt. Welk kanaal de klant ook kiest, Argenta blijft een prijsbewuste vertrouwenspartner die inzet op een eerlijk product- en dienstenaanbod en duurzame relaties met zijn klanten.

Marc Lauwers, CEO: ‘De erkenning door KPMG als beste merk op het vlak van klantbeleving in België sterkt Argenta in zijn gedrevenheid om zijn klanten op het vlak van bankieren en verzekeren te ondersteunen met een eenvoudig, correct geprijsd en transparant productaanbod waarvoor de klant op kantoor maar ook steeds meer digitaal terecht kan.

Deze studie bevestigt ook de traditioneel sterke NPS-scores van Argenta en de recente verkiezing tot meest klantvriendelijke bank-verzekeraar van België in 2020, op basis van een onderzoek door consultancybureau goCX.