We gebruiken cookies om je bezoek aan onze website nog aangenamer te maken. Door onze website te bezoeken, aanvaard je onze cookies. Je kunt natuurlijk altijd de instellingen voor de cookies wijzigen. Wil je meer informatie?

Stress herkennen, beheersen en voorkomen

Ingrijpende gebeurtenissen. Een te hoge werkdruk. Te veel privéactiviteiten. Het zijn maar enkele van de vele situaties die stress kunnen veroorzaken. Op korte termijn helpt stress ons om stressbestendiger te worden. Maar op lange termijn kan het schade aanrichten aan ons lichaam zoals slaapproblemen, hartkloppingen, of maag- en hoofdpijn.

Daarom geven we je een paar tips om stress te herkennen, beheersen en voorkomen. 

Hoe stress herkennen?

  • Je hebt last van hartkloppingen of een drukkend gevoel op de borst. Je ademt oppervlakkig.
  • Je hebt maag- en darmstoornissen.
  • Je reageert emotioneel en huilt snel. Lachen doe je nog zelden. Je bent snel geïrriteerd.
  • Je hebt sombere gedachten en piekert veel.
  • Je vergeet snel en je bent snel verstrooid.
  • Je eetgedrag is veranderd. Je begint meer te roken en alcohol te drinken of medicatie te gebruiken.
  • Je voelt je gespannen en onrustig. Je kunt je niet meer ontspannen. Je raakt moeilijk in slaap of wordt veel wakker.

Hoe stress beheersen en voorkomen?

  • Leer je eigen mogelijkheden goed inschatten. En Leer nee te zeggen.
  • Kies haalbare doelstellingen voor jezelf. Volg eventueel een opleiding om je doelstellingen makkelijker te bereiken.
  • Durf hulp in te roepen van anderen en steun te zoeken bij vrienden en familie.
  • Zoek uit welke situaties stress veroorzaken. Verander ze, of verander de manier waarop je naar die situaties kijkt. Leer omgaan met je eigen stressreacties. En uit je emoties, mondeling of op papier.
  • Leef en eet gezond:
    • Wees matig met alcohol en koffie.
    • Let op met medicatie en roken.
    • Beweeg voldoende en zoek afleiding in ontspannende activiteiten.
    • Zorg voor een vast slaappatroon. Zet ’s avonds (of voor het slapengaan) je smartphone en tablet uit of ga offline.
  • Plan je activiteiten nauwgezet. Dat brengt rust in je agenda en in je hoofd.
  • Heb je hulp nodig? Praat erover met je huisdokter, een vertrouwenspersoon of je leidinggevende op het werk.