- Je taalkeuze wordt bewaard.
- Je kantoor wordt onthouden.
- Je sessie wordt beveiligd.
- Je krijgt de standaardversie van onze website te zien. De inhoud wordt niet aangepast aan jouw voorkeuren.
Verklaring over toegankelijkheid bij Argenta
Argenta wil jou als klant houvast geven in de complexe wereld van bankzaken en verzekeringen. Om ervoor te zorgen dat al onze klanten mee zijn, zetten we in op de toegankelijkheid van al onze producten en diensten. Zowel in je Argenta-kantoor als digitaal. We baseren ons daarvoor op de toegankelijkheidsnormen van de 'Web Content Accessibility Guidelines' (WCAG). De Europese toegankelijkheidswetgeving of ‘Accessibility Act’ verwijst ook naar die WCAG-normen. Die Europese toegankelijkheidswet is van kracht sinds juni 2025.
Wat doet Argenta om toegankelijk te zijn?
Het is niet altijd eenvoudig om te begrijpen wat de producten en diensten van je bank-verzekeraar precies inhouden. In het productoverzicht van Argenta vind je daarom een algemene, eenvoudige en heldere beschrijving van elk product en elke dienst die je bij Argenta kunt afsluiten.
Heb je vragen bij een product of dienst? Dan kun je ook altijd terecht bij je Argenta-kantoor voor meer uitleg.
We controleren regelmatig opnieuw of onze producten en diensten nog voldoen aan de toegankelijkheidsvereisten.
Toegankelijkheid van schermen op kantoor
Tijdens een afspraak met een Argenta-medewerker op kantoor, gebeurt het regelmatig dat die je informatie toont op het computerscherm. Ook die schermen voldoen aan de toegankelijkheidsvoorschriften.
Betalen en sparen
Bankkaart
In elke Argenta-bankkaart zit een kleine inkeping aan de zijkant. Die maakt het voor klanten met een visuele beperking duidelijk in welke richting ze de kaart in een betaalterminal of geldautomaat moeten steken.
Digipass
Argenta heeft aangepaste digipassen voor klanten die slechtziend of blind zijn. Die digipassen hebben een groter scherm, grotere toetsen en spraakbegeleiding (inclusief oortjes). Heb je zo’n digipas nodig? Dan kun je er gratis 1 krijgen in je Argenta-kantoor.
Geldautomaten
Telkens wanneer we een nieuwe geldautomaat installeren of een bestaande geldautomaat verhuizen, updaten we de automaat met verbeteringen voor de toegankelijkheid:
- Als je een hoofdtelefoon aansluit, schakelt de automaat vanzelf over naar stemcommunicatie. De tekst op het scherm wordt vervaagd.
- Je kunt de informatie op het scherm weergeven in hoog contrast door een knop op het scherm in te drukken. Belangrijk: als je een hoofdtelefoon gebruikt, kun je het scherm niet in hoog contrast weergeven.
- Je kunt het scherm verlagen met een fysieke knop.
- Je kunt navigeren met de pijltoetsen op het klavier.
Wil je weten waar er een toegankelijke geldautomaat staat in je buurt? De klantendienst helpt je graag verder.
Digitale kanalen
Ook voor onze digitale producten, zoals Argenta Internetbankieren, de Argenta-app en onze website argenta.be, gelden er toegankelijkheidsvoorschriften. Die passen we altijd toe wanneer we bestaande en nieuwe functionaliteiten ontwikkelen, uitbreiden en testen. We laten de toegankelijkheid van alle digitale kanalen extern controleren door AnySurfer.
Argenta.be
Onze website, www.argenta.be, voldoet grotendeels aan de Web Content Accessibility Guidelines 2.2 (niveau AA). Verder in deze tekst verwijzen we naar de Web Content Accessibility Guidelines als ‘WCAG’. Er zijn nog een paar punten waaraan we werken om volledig te voldoen. Daarover lees je hieronder meer. En ook los van de richtlijnen blijven we verder werken aan een toegankelijke website.
Argenta Internetbankieren
- Wanneer we nieuwe functionaliteiten lanceren, zorgen we ervoor dat ze voldoen aan de richtlijnen van WCAG 2.2.
- We pakken oude schermen aan in functie van hun gebruik. In 2024 lanceerden we al nieuwe, meer toegankelijke versies van het aanmeldscherm en de hoofdnavigatie. We werken het eerst aan de functionaliteiten die voor klanten het belangrijkst zijn en dus het meest gebruikt worden, zoals overschrijvingen en het overzicht van transacties.
- Argenta Internetbankieren werkt ook met de toegankelijkheidsfuncties die je zelf inschakelt op je computer, zoals lettergrootte, stembediening of het gebruik van de schermlezer.
Argenta-app
- Wanneer we nieuwe functionaliteiten lanceren, zorgen we ervoor dat ze voldoen aan de richtlijnen van WCAG 2.2.
- We pakken oude schermen aan in functie van hun gebruik. In 2024 lanceerden we al nieuwe, meer toegankelijke versies van het startscherm, overschrijvingen en het overzicht van transacties.
- De Argenta-app werkt ook met de toegankelijkheidsfuncties die je zelf inschakelt op je smartphone, zoals lettergrootte, stembediening of het gebruik van de schermlezer.
Waar moeten we nog aan werken?
Producten en diensten
Sommige producten of diensten voldoen nog niet aan de toegankelijkheidsvoorschriften, of maar gedeeltelijk:
- Nog niet alle brieven en documenten die je van Argenta krijgt, op papier of digitaal, zijn geschreven op een toegankelijk leesniveau. Ze voldoen ook nog niet allemaal aan andere richtlijnen over toegankelijke vormgeving of digitaal gebruik. Heb je een toegankelijke versie nodig van een bestand? Vraag het dan aan via info@argenta.be. We bezorgen je binnen de 7 werkdagen een toegankelijke versie.
- Wanneer je documenten digitaal ondertekent op kantoor, kun je nog geen hoofdtelefoon aansluiten op de kaartlezer. Voorlopig kun je documenten manueel ondertekenen.
Digitale kanalen
Argenta.be
Onze website voldoet al voor een groot deel aan WCAG 2.2 niveau AA. Dat is het op 1 na hoogste niveau. We blijven verder werken om de website nog toegankelijker te maken.
Aan deze punten van de WCAG-richtlijnen 2.2 werken we nog:
- Audiodescriptie toevoegen aan video’s: Audiodescriptie legt uit wat er in de video gebeurt en maakt hem zo toegankelijker voor blinden en slechtzienden.
- Alle informatie beschikbaar maken in een vorm die alle gebruikers kunnen waarnemen: Als bepaalde informatie bijvoorbeeld alleen duidelijk is door de vorm of grootte, of de plek waar ze staat, is dat niet toegankelijk.
- Linkteksten die duidelijk maken waarnaar de link verwijst: De tekst omschrijft duidelijk waar je terechtkomt als je op de link klikt. Dus geen vage teksten als ‘klik hier’.
- Foutsuggesties in formulieren: Als je een veld in een formulier fout invult, krijg je een voorbeeld te zien van het soort van informatie dat je in dat veld moet invullen.
- Preventie van fouten: Je krijgt de kans om de gegevens die je invult, nog eens na te lezen en aan te passen als je een fout ontdekt.
Argenta Internetbankieren
Argenta Internetbankieren voldoet al voor een groot deel aan WCAG 2.2 niveau AA. Dat is het op 1 na hoogste niveau. We blijven verder werken om Argenta Internetbankieren nog toegankelijker te maken, inclusief de schermen van het beleggingsplatform in Argenta Internetbankieren.
Aan deze punten werken we nog:
- Sommige animaties en validatiefouten zijn nog niet leesbaar voor schermlezers (bv. 'Maak een keuze om verder te gaan').
- Wanneer je het lettertype vergroot, is op sommige schermen niet alle tekst zichtbaar.
- Het contrast tussen invulvelden en de achtergrond is nog te klein.
- Op sommige plekken staan nog titels die niet het juiste label hebben. Dat maakt ze moeilijker herkenbaar voor schermlezers.
- We gebruiken iconen nog niet altijd met een duidelijke betekenis die overal hetzelfde is.
- Op sommige schermen hebben niet alle elementen een label met hun naam, rol en waarde.
- Het is op sommige schermen nog niet duidelijk voor gebruikers hoe ze met hun toetsenbord en de schermlezer kunnen navigeren naar het vorige of volgende onderdeel.
- Er is nog geen sluitende manier, zoals een zoekfunctie, om elke functionaliteit op meerdere manieren terug te vinden.
Argenta-app
De Argenta-app voldoet voor een groot deel aan WCAG 2.2 niveau AA. Dat is het op 1 na hoogste niveau. We blijven verder werken om de Argenta-app nog toegankelijker te maken.
Aan deze punten werken we nog:
- Sommige animaties en validatiefouten zijn nog niet leesbaar voor schermlezers (bv. 'Maak een keuze om verder te gaan').
- Wanneer je het lettertype vergroot, is op sommige schermen niet alle tekst zichtbaar.
- Het contrast tussen invulvelden en de achtergrond is nog te klein.
- Op sommige plekken staan nog titels die niet het juiste label hebben. Dat maakt ze moeilijker herkenbaar voor schermlezers.
- We gebruiken iconen nog niet altijd met een duidelijke betekenis die overal hetzelfde is.
- Op sommige schermen hebben niet alle elementen een label met hun naam, rol en waarde.
- In sommige schermen is er geen alternatief voor bewegingen zoals swipen of inzoomen.
Dit kun je momenteel niet met de Argenta-app:
- Je kunt de Argenta-app niet gebruiken in horizontale modus (landscape).
- Er is geen actieve ondersteuning voor minder gebruikte toegankelijkheidsmiddelen, zoals een toetsenbord en schakelbediening.
- Er is geen sluitende manier, zoals een zoekfunctie, om elke functionaliteit op meerdere manieren terug te vinden.
Heb je nog vragen over toegankelijkheid bij Argenta?
De medewerkers van je Argenta-kantoor en de hoofdzetel zijn opgeleid over de toegankelijkheidswetgeving en de voorschriften rond toegankelijkheid. Je kunt dus altijd bij hen terecht met je vragen. Je vindt ook meer informatie over toegankelijkheid op www.argenta.be.
Stel je vraag gerust aan de klantendienst via info@argenta.be of op het nummer +32 3 285 51 11.
Heb je een klachten over toegankelijkheid van een product of dienst van Argenta? Stuur die dan naar klachtenbeheer@argenta.be.
Deze pagina werd het laatst aangepast op 25 juni 2025.