Verificatie van de naam van de begunstigde

Extra controle bij overschrijvingen

Wat is verificatie van de naam van de begunstigde?

Automatische controle van je ingevoerde gegevens

Hulpmiddel tegen foutieve overschrijvingen en fraude

Tussen alle banken van de eurozone

Vanaf wanneer gebeurt de verificatie van overschrijvingen bij Argenta?

  • Vanaf 30 juni 2025 in Argenta Internetbankieren.
  • Ten laatste vanaf 5 oktober 2025 in de Argenta-app. Als je de Argenta-app gebruikt, informeren we je nog eens op dat moment. Uiteraard blijft overschrijven in je Argenta-app intussen even veilig.
  • Vanaf 5 oktober 2025 voor overschrijvingen die je in je kantoor laat uitvoeren.

Hoe werkt de verificatie?

  • Als je een overschrijving invoert, controleert Argenta of het rekeningnummer (IBAN) en de naam van de begunstigde die je invulde effectief aan elkaar gelinkt zijn. Dat gebeurt automatisch.
  • Als de naam en het rekeningnummer niet (helemaal) overeenstemmen, krijg je een melding.
  • Bij een melding beslis je zelf of je de overschrijving aanpast, annuleert of ongewijzigd uitvoert. Net zoals vandaag al het geval is, ben je dus zelf verantwoordelijk voor de overschrijvingen die je doet. 

Je kan deze video enkel bekijken als je Youtube cookies toelaat.

Lees meer over deze cookies in ons cookiebeleid

Welke meldingen kun je krijgen?

Melding Actie
De ingevulde naam stemt overeen met de naam van de begunstigde. Geen actie nodig
De ingevulde naam stemt bijna overeen met de naam van de begunstigde. Je hebt bijvoorbeeld een typfout gemaakt of er is een klein verschil in de naam. Je kunt de naam van de geregistreerde begunstigde die in de melding staat overnemen.
De ingevulde naam stemt niet overeen met de naam van de begunstigde. Voer je de overschrijving uit zonder iets aan te passen? Dan kan het bedrag bij de verkeerde begunstigde terecht komen.
Is de begunstigde een rechtspersoon (een onderneming)? Dan staat in de melding ook de geregistreerde naam. 
De verificatie is niet mogelijk door een technische storing of omdat de bank van de begunstigde niet (tijdig) kon antwoorden. Dit is uitzonderlijk. Voer de overschrijving eventueel op een later moment uit.

Je kan deze video enkel bekijken als je Youtube cookies toelaat.

Lees meer over deze cookies in ons cookiebeleid

Tips om meldingen te vermijden

  • Voer de volledige, correcte voor- en achternaam in van de begunstigde (of van 1 van de begunstigden als de rekening op 2 of meer namen staat ) of de correcte en volledige naam als het om een rechtspersoon (een onderneming) gaat. 
  • Krijg je een foutmelding? Controleer dan altijd de betaalgegevens en neem eventueel contact op met de begunstigde om foute overschrijvingen (bijvoorbeeld door fraude met een vervalste factuur) te vermijden. 
  • Pas je lijst met bewaarde begunstigden aan om foutmeldingen te voorkomen. Vervang bijvoorbeeld ‘papa’ door de officiële naam van je vader. Bij ‘papa’ zal er een foutmelding blijven verschijnen.

Tips voor ondernemers

  • Vermeld de naam die gekoppeld is aan je Pro-pakket en in de Kruispuntbank Ondernemingen gekend is correct op je facturen aan klanten. 
  • Registreer je wettelijke benamingen, handelsnamen en/of afkortingen bij de KBO via je ondernemingsloket. Zo vermijd je foutmeldingen bij overschrijvingen. De geregistreerde naam van jouw onderneming, met uitzondering van vrije beroepen of zelfstandigen, wordt getoond aan je klant (de betaler) indien de ingevoerde naam bijna of niet overeenstemt.
  • De verificatie gebeurt ook als je als ondernemer zelf overschrijvingen naar iemand anders uitvoert. Argenta biedt de verificatie aan vóór de authorisatie van de overschrijvingen.