- Je taalkeuze wordt bewaard.
- Je kantoor wordt onthouden.
- Je sessie wordt beveiligd.
- Je krijgt de standaardversie van onze website te zien. De inhoud wordt niet aangepast aan jouw voorkeuren.
Belastingen als zelfstandige? Vooraf betalen is minder betalen
Laatst bijgewerkt: 28.09.2026 | Leestijd: 2 minuten
Word je niet meteen enthousiast van belastingen als zelfstandige? Begrijpelijk — maar wie slim plant, betaalt minder. Door voldoende voorafbetalingen te doen tijdens het jaar, spreid je de belastingdruk en kun je in aanmerking komen voor een belastingvermindering.
Hoe werkt het?
Voorafbetalingen zijn een voorschot op je belastingen. Zo betaal je de fiscus alvast een deel van de uiteindelijke belastingen die je volgend jaar zult moeten betalen op je inkomsten van het lopende jaar.
Vanaf inkomstenjaar 2026 is er, in tegenstelling tot voor vennootschappen, geen belastingvermeerdering wanneer zij geen voorafbetalingen doen. Betaal je niet of onvoldoende vooraf, dan krijg je dus geen boete.
Waarom kunnen voorafbetalingen dan toch interessant zijn?
- Je spreidt de belastingdruk over een langere periode en kunt zo je cashflow beter plannen.
- Je kunt in aanmerking komen voor een bonificatie, ofwel een belastingvermindering.
De bonificatie is een belastingvermindering die wordt berekend als een percentage van het voorafbetaalde bedrag. Dat percentage daalt naarmate je later voorafbetaalt. Bespreek daarom zeker met je accountant of dit voordeel interessant is voor jouw persoonlijke situatie, rekening houdend met andere mogelijke bestedingen van je geld.
Wanneer kun je voorafbetalingen doen?
Sinds 2026 zijn er voor zelfstandigen vijf deadlines: vier tijdens het inkomstenjaar en één in het daaropvolgende jaar. Het moment waarop je voorafbetaalt, bepaalt de grootte van het voordeel. Hoe vroeger je stort, hoe groter de bonificatie of belastingvermindering. Je kiest zelf wanneer en hoeveel je stort.
Voor aanslagjaar 2027 (inkomsten 2026) gelden de volgende deadlines:
- Voorafbetaling vóór 10 april 2026: 3 % belastingvermindering
- Voorafbetaling vóór 10 juli 2026: 2,5 % belastingvermindering
- Voorafbetaling vóór 12 oktober 2026: 2 % belastingvermindering
- Voorafbetaling vóór 21 december 2026: 1,5 % belastingvermindering
- Voorafbetaling vóór 22 februari 2027: 1 % belastingvermindering
Wacht je tot februari om te storten? Dan is je voordeel kleiner. Opgelet: de vermelde deadlines zijn de data waarop je voorafbetaling op de rekening van de FOD Financiën moet staan. Wacht dus niet tot de laatste dag om het bedrag over te schrijven.
Hoe bereken je de voorafbetalingen?
Als je een schatting maakt van je verwachte bedrijfsinkomsten, kun je berekenen hoeveel belastingen je ongeveer zult moeten betalen. Je resultaten van vorige boekjaren zijn een hulpmiddel om dat bedrag te bepalen. Nóg handiger is uiteraard hulp vragen aan je accountant: die is het best geplaatst om zo’n schatting te maken.
Hoe stort je de voorafbetalingen?
Je voorafbetaling moet worden gestort op een rekening van de FOD Financiën. Je kunt dit doen via een overschrijving of via een online betaling via MyMinfin. Het juiste rekeningnummer en de gestructureerde mededeling die je moet gebruiken, vind je door in te loggen op MyMinfin.
Je kunt er ook voor kiezen om het bedrag te laten financieren door je bank. Die stort het integrale bedrag dan naar de fiscus, waarna jij het gespreid over meerdere maanden kunt terugbetalen. Mooi meegenomen: de interesten op zo’n financieringscontract zijn aftrekbaar als beroepskosten.
Je voorafbetalingen financieren
Wil jij als zelfstandige ook voorafbetalingen doen, maar hou je graag je cashreserve op peil om in te kunnen gaan op opportuniteiten of om noodgevallen op te vangen?