({{model.notifications.length}}):

{{ userAgent }}

Manageable area
Reordering, deleting and adding items
is allowed on regular pages

Ga nooit in op e-mails die u vragen om in te loggen op uw internetbankieren!

Veilig bankieren - Samen zorgen we ervoor

Laat u niet misleiden door criminelen die erop uit zijn om uw geld te stelen. Er gaan e-mails rond waarin bedriegers zich voordoen als Argenta-medewerkers. In de mail staat bijvoorbeeld dat uw bankkaart binnenkort vervalt en dat u op een link moet klikken om een nieuwe bankkaart aan te vragen. Ze vragen soms ook om uw bankkaart op te sturen en uw code te geven. Ga daar absoluut niet op in.

Wat is phishing? 

Steeds vaker trachten oplichters klanten via internet te misleiden en hun bank- en persoonlijke informatie te ontfutselen. Die vorm van cybercriminaliteit wordt phishing genoemd.

Verdachte mail ontvangen?

Twijfelt u of de e-mail die u hebt ontvangen wel echt van Argenta afkomstig is? 

  • Klik zeker niet op de link in de e-mail. Stuur de e-mail door naar info@argenta.be en wij informeren u verder.

Slachtoffer van phishing? 

Bent u ingegaan op een frauduleuze mail door op de link te klikken en enkele handelingen te doen met uw digipas? Is er geld van uw rekening zonder dat u hiervoor bewust opdracht gegeven hebt? 

Wees op uw hoede - de tips

Veiligheid garanderen voor uw online transacties is onze grootste zorg. Daarom geven we u graag een aantal tips mee om veilig te bankieren en een overzicht van de meest voorkomende vormen van online fraude. 

  • Ga nooit in op e-mails die u vragen om in te loggen op uw internetbankieren. Argenta zal u nooit via e-mail benaderen om een probleem met uw rekening of uw banktoepassing online op te lossen.
  • Geloof niet elke mail. Oplichters kunnen gemakkelijk een Argenta-logo toevoegen of de naam van de afzender vervalsen.
  • Doet u aan internetbankieren? Controleer dan het webadres voor u zich aanmeldt: Argenta’s internetbankieren is een beveiligde site. Let op het webadres in de adresbalk bovenaan in uw browser. Het webadres van de Argenta-website begint met https://, waarbij de ‘s’ staat voor ‘secure’. Bij recente browsers kleurt bovendien (een deel van) de adresbalk groen en ziet u een slotje in de adresbalk:

    In Google Chrome:

    In Internet Explorer:


    In Safari:


  • In een mail kunt u met de cursor over de link gaan (‘hooveren’) en dan kunt u zien naar welke pagina er wordt doorverwezen. Informatieve e-mails van Argenta (bijvoorbeeld de nieuwsbrief) kunnen linken bevatten naar https://www.argenta.be of http://argenta.fb.im.addemar.com/ . Hover eerst op de link alvorens te klikken.
  • Argenta zal u nooit via e-mail of telefoon vragen om de pincode van uw bankkaart door te geven, codes te genereren met uw digipas of uw kaart op te sturen.
  • Hou er rekening mee dat de codes die met uw digipas gegenereerd worden uw elektronisch handtekening zijn. Met die codes valideert u transacties zoals inloggen, betalingen uitvoeren, … Personen aan wie u dergelijke codes doorgeeft, kunnen dus ook die transacties valideren.
  • Wees alert wanneer iemand u persoonlijke informatie over uw bankzaken vraagt. Enkel wanneer u zelf contact opneemt met Argenta via e-mail of telefoon vraagt Argenta via e-mail of telefoon persoonsgegevens op om u te identificeren. De gegevens die we in dat geval kunnen vragen, zijn: uw naam en voornaam, uw adres, uw geboortedatum, het rekeningnummer of nummer van het product waarover de vraag gaat. Als het gaat over een probleem met de app of het internetbankieren, vragen we mogelijk ook naar bepaalde details over het toestel waarop u de app of het internetbankieren gebruikt.
  • Geef nooit persoonlijke informatie over uw bankzaken aan anderen.
  • Draag zorg voor uw geheime code. Deel ze met niemand en bewaar ze ook niet bij uw kaart of kaartlezer.
  • Ga nooit in op telefonische vragen om codes te genereren met uw Argenta-digipas.
  • Controleer geregeld uw rekeninguittreksels. Merkt u frauduleuze verrichtingen op? Neem dan contact op met Argenta.
  • Bankdocumenten met persoonlijke informatie werpt u best niet zomaar weg. Verscheur ze (of gebruik een versnipperaar) en verspreid de delen over verschillende vuilbakken.
  • Zorg voor een zeer goede beveiliging van uw computer: installeer altijd de laatste updates van uw besturingssysteem en antivirusprogramma, alsook de laatste versie van uw firewall. 

Hoe herkent u een verdachte e-mail ?

Phisingmails bevatten vaak de volgende informatie:

  • Er wordt vaak verwezen naar een (veiligheids)probleem met uw bankkaart, bankrekening, internetbankieren, digipas of een of ander actueel thema.
  • U moet dringend actie ondernemen.
  • U kunt het probleem oplossen door een bijlage te openen of op een link klikken. De link brengt u naar een valse website waar u persoonlijke gegevens, pincodes of codes van uw digipas moet ingeven.

Nuttige links

Voorbeelden phishingmails

Hieronder vindt u enkele voorbeelden van frauduleuze mails.

Voorbeeld 1: bericht over nieuw internetbankieren

Voorbeeld 2: bericht over een nieuwe digipas

Voorbeeld 3: bericht over een nieuwe bankkaart

Voorbeeld 4: bericht over nieuwe privacywetgeving

Voorbeeld 5: phishingbericht via sociale media