Veelgestelde vragen over Argenta Internetbankieren

Waarom kan ik geen verrichtingen doen op mijn rekening in Argenta Internetbankieren?

Bepaalde rekeningen kun je via internetbankieren alleen raadplegen omdat bepaalde kenmerken van die rekeningen het niet toelaten om er verrichtingen op te doen.

Op deze rekeningen kun je geen verrichtingen doen:

  • Een rekening waarvoor een beperking werd geregistreerd in het Argenta-kantoor
  • Een rekening waarvoor meer dan één handtekening nodig is
  • Een e-spaar, Groeirekening, Maxirekening of Plusrekening die is gekoppeld aan het abonnement van een minderjarige
  • Een geblokkeerde rekening
  • Een rekening waarvan je gevraagd hebt om ze af te sluiten
  • Een huurwaarborgrekening

Bij gereglementeerde spaarrekeningen zijn de toegelaten verrichtingen strikt vastgelegd. Ze verschillen voor gehuwden en wettelijk samenwonenden enerzijds en voor feitelijk samenwonenden en cotitularissen anderzijds.

Ik krijg de foutmelding ‘PIN blocked’ op mijn Argenta-digipas. Wat moet ik doen?

Als je drie keer na elkaar een foute pincode invoert op je Argenta-digipas, wordt je debetkaart geblokkeerd. Je kunt er dan ook geen andere verrichtingen meer mee doen.

Neem contact op met je Argenta-kantoor om je kaart te laten deblokkeren of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Doe de dag erna een verrichting met de juiste pincode aan een geldautomaat.

Waar kan ik via Argenta Internetbankieren de limieten van mijn kaarten raadplegen?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn kaarten.
  2. Selecteer de kaart waarvan je de limieten wilt weten.
  3. Ga naar de tab 'Limieten en uitgaven'. Daar vind je de limieten van deze kaart.

Waar vind ik een overzicht van al mijn verrichtingen in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen. Selecteer de rekening waarvan je de betalingen wilt bekijken.
  2. Klik op 'Verrichtingen' om de betalingen die je hebt gedaan te bekijken.
  3.  Je ziet alle overschrijvingen die je via je Argenta-kantoor hebt gedaan, via de Argenta-app en via Argenta Internetbankieren.

Waar vind ik in Argenta Internetbankieren een overzicht van alle betalingen die ik al heb gedaan?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen. Selecteer de rekening waarvan je een overzicht wilt bekijken.
  2. Klik op 'Verrichtingen' (eerste tabblad) om alle betalingen die je hebt gedaan, te bekijken. 
  3. Je ziet alle overschrijvingen die je via je Argenta-kantoor hebt gedaan, via de Argenta-app en via Argenta Internetbankieren.

Wat is een SEPA-domiciliëring?

Met een SEPA-domiciliëring geef jij als schuldenaar toestemming aan de schuldeiser (bijvoorbeeld een nutsbedrijf) om automatisch een bedrag van je rekening te debiteren. De bank van de schuldenaar beheert het domiciliëringsmandaat niet. Ze zorgt er alleen voor dat de rekening van de schuldenaar gedebiteerd wordt voor het bedrag dat de schuldeiser vraagt.

Ik kan de pdf’s in mijn openingssimulator en getrouwheidspremiesimulator niet openen. Hoe komt dat?

Het is mogelijk dat je internetbrowser (het programma waarmee je websites opent) pop-upvensters blokkeert. Om de pdf’s te openen, moet je browser pop-ups toelaten.

Waar vind ik een overzicht van de getrouwheidspremie die ik nog kan verwerven?

  1. Log in op Argenta Internetbankieren.
  2. Ga naar Mijn rekeningen. Selecteer een spaarrekening en kies bovenaan Interesten.
  3. Kies voor Getrouwheidspremie.
  4. Klik op ‘Download’. Onderaan op het scherm vind je een disclaimer over deze simulatie. 
  5. Je krijgt in een pdf-bestand een simulatie van de nog te verwerven getrouwheidspremies.

Hoe maak ik een nieuwe begunstigde aan in Argenta Internetbankieren?

Je kunt een begunstigde rechtstreeks in de overschrijving aanmaken of via het scherm ‘Begunstigden’.

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Begunstigden. Klik op ‘Nieuwe begunstigde’.
  2. Geef de gegevens van de nieuwe begunstigde in en klik op ‘Opslaan’.
  3. Onderteken met de M1-toets van je Argenta-digipas of itsme®

Je kunt bij het aanmaken van een nieuwe overschrijving de ingevoerde nieuwe begunstigde ook onmiddellijk opslaan voor toekomstig gebruik. Je ondertekent de gegevens van de nieuwe begunstigde samen met de overschrijving.

Hoe verwijder ik een nieuwe begunstigde in Argenta Internetbankieren?

Ga naar Dagelijks bankieren > Begunstigden. Selecteer de begunstigde die je wilt verwijderen en klik op het rode vuilbakje.

Hoe pas ik een begunstigde aan in Argenta Internetbankieren?

Je kunt een begunstigde aanpassen via het scherm ‘Begunstigden.

  1. Ga naar ‘Dagelijks bankieren’ > ‘Begunstigden. Klik op de begunstigden die je wilt wijzigen, door op het potloodje rechts te klikken.
  2. Wijzig de gegevens die nodig zijn.
  3. Volg de aanwijzingen op je scherm om de begunstigde aan te passen. Onderteken met  itsme® of digipas.

Waarom is het overgeschreven bedrag nog niet van mijn rekening?

Als je een memodatum ingevuld hebt of er niet genoeg geld op je rekening staat, dan wordt je overschrijving niet onmiddellijk verwerkt. Ze krijgt dan de status ‘In afwachting van verwerking’.

Als er niet genoeg geld op je rekening staat, proberen wij de overschrijving nog twee keer aan te bieden:

  • Staat er op dat moment genoeg geld op je rekening? Dan wordt de overschrijving uitgevoerd.
  • Staat er bij de derde aanbieding nog altijd niet genoeg geld op je rekening? Dan wordt ze definitief geweigerd en moet je ze opnieuw ingeven.

Raadpleeg de status van een overschrijving via het menu ‘Dagelijks bankieren’.

Kan ik mijn verrichtingen downloaden in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar 'Mijn rekeninguittreksels'.
  2. Je kunt kiezen voor 'Nieuwe rekeninguittreksels' of 'Rekeninguittreksels opzoeken'. Zoek je een uittreksel dat je al hebt gedownload of een uittreksel voor een bepaalde periode? Ga dan naar 'Rekeninguittreksels opzoeken'.
  3. Je krijgt een overzicht van je beschikbare rekeninguittreksels met daarnaast een knop 'Downloaden'.

Waar kan ik mijn voorkeurskanaal wijzigen in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar 'Mijn documenten', links bovenaan naast 'Nieuwe overschrijving' en 'Mijn berichten'.
  2. Klik op ‘Voorkeurskanaal wijzigen’.
  3. Kies hoe je je documenten wilt ontvangen. Je kunt ze digitaal ontvangen, of digitaal én via de post. 

Welke van mijn bank- en verzekeringsdocumenten kan ik in het internetbankieren bekijken?

  • Fiscale attesten
  • Betalingsattesten
  • Vervaldagberichten
  • Rekeninguittreksels met waardeoverzicht per product Verzekeren en Leven. 

Je vindt ze ook in de Argenta-app

Waar vind ik mijn domiciliëringen terug in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen.
  2. Selecteer de rekening waarvan je een overzicht wilt bekijken en klik op ‘Domiciliëringen’.

Waar vind ik mijn bank- en verzekeringsdocumenten in het internetbankieren?

  1. Meld je aan in Argenta Internetbankieren (homebank.argenta.be).
  2. Klik in het menu op de knop ‘Documenten’ naast ‘Berichten’.
  3. Je krijgt een lijst van documenten die je kunt bekijken.

Ik krijg na het aanmelden in Internetbankieren een scherm waarin ik documenten moet goedkeuzen. Wat moet ik doen?

Je wordt vanaf nu expliciet op de hoogte gebracht als er een nieuwe versie van de gebruikersvoorwaarden voor het internetbankieren of het Algemeen Reglement der Verrichtingen beschikbaar is. Je krijgt hierover een pop-up meteen nadat je je hebt aangemeld.

Je bent vanaf nu verplicht om de gebruikersvoorwaarden voor het internetbankieren of het Algemeen Reglement der Verrichtingen expliciet goed te keuren. Zonder goedkeuring kun je niet verder.

Goedkeuren doe je zo:

  1. Klik op de documenten die getoond worden in het midden van het scherm en lees ze aandachtig.
  2. Keer terug naar het internetbankieren.
  3. Druk op het vierkantje (checkbox) naast ‘Ik ga akkoord met bovenstaande document(en)’.
  4. Druk op de Bevestigen-knop.

Een firma heeft onterecht een bedrag van mijn rekening gehaald via een domiciliëring. Kan ik dat zelf terugvorderen via Argenta Internetbankieren?

Ja, dat kan. Een domiciliëring of invordering is de automatische inning van een factuur. Domiciliëringen die al uitgevoerd zijn, kun je tot 8 weken nadien weigeren via Rekeningen > Verrichtingen > Detail van de verrichting > Invordering weigeren. Na 8 weken en binnen 13 maanden na de uitvoeringsdatum van de domiciliëringsopdracht kun je deze invordering betwisten via je kantoorhouder.

Hoe moet ik mijn debetkaart activeren voor gebruik in het buitenland via internetbankieren?

Je kunt het gebruik van kaarten in het buitenland aanpassen voor je debetkaarten en kredietkaarten. Dat kan per regio. Een regio is een verzameling van een aantal landen.

Je doet dit als volgt:

  1. Ga naar ‘Mijn Kaarten’.
  2. Klik op de kaart waarvoor je de instellingen wilt aanpassen
  3. Ga naar tab ‘Kaartinstellingen’. Hier vind je ‘Gebruik in het buitenland’.
  4. Klik op het groene potloodicon naast de regio waarvoor je de kaart wilt activeren. Een pop-up verschijnt waarin je op ‘Toelaten’ kunt klikken om te activeren. Je kunt optioneel de datums ingeven vanaf en tot wanneer de kaart geactiveerd mag worden.
  5. Druk op ‘Bevestigen’.

Hoe activeer ik mijn debetkaart voor betalingen op het internet via het internetbankieren?

Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken of je je kaart kunt gebruiken voor betalingen op het internet. 

  1. Ga naar Dagelijks bankieren >  Mijn Kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Kaartinstellingen'.
  3. Klik op het potloodje in het blok 'betalen op het internet'. Hier kun je kiezen om betalingen op het internet met deze kaart wel of niet toe te staan. 

Ik krijg de foutmelding ‘Wrong Card’ als ik op M1 druk op mijn digipas. Hoe komt dat?

Je krijgt deze foutmelding in drie gevallen:

  • Je digipas is stuk. Probeer het met een andere digipas.
  • Je kaart zit niet correct in de digipas.
  • De chip op je kaart is onleesbaar. Je kaart is misschien beschadigd. Vraag een nieuwe kaart aan via de Argenta-app of via je Argenta-kantoor.

Hoe pas ik de naam van mijn rekening aan in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar Dagelijks Bankieren > Mijn rekeningen of ga naar het detailoverzicht van je rekening.
  2. Klik op '…' of op '… meer acties'
  3. Klik op 'Naam rekening wijzigen'
  4. Pas de naam van je rekening aan.

Opgelet, de officiële naam waarop je rekening geregistreerd is, kun je niet aanpassen. Deze naamswijziging gaat alleen over de naam die in Argenta Internetbankieren en de Argenta-app bij je rekeningnummer verschijnt. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je verschillende rekeningen hebt die op dezelfde naam geregistreerd zijn.

Hoe pas ik de volgorde van mijn rekeningen aan in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar ‘Mijn profiel’
  2. Kies ‘Volgorde rekeningen’ en sleep de rekeningen naar de gewenste plaats.
  3. Klik op ‘Opslaan’.

Kan ik via Argenta Internetbankieren een volmacht toekennen?

Nee, daarvoor kun je terecht in je Argenta-kantoor.

Welke rekeningen zie ik in het internetbankieren?

Je ziet je eigen rekeningen en de rekeningen waarop je een volmacht hebt of waarvan je wettelijk vertegenwoordiger bent. Behalve als er een beperking voor internetbankieren op de rekening zit.

Dat kunnen deze rekeningen zijn:

  • Betaalrekening
  • Maxirekening
  • Groeirekening
  • Plusrekening
  • e-spaar
  • HWB (huurwaarborg)

Je effectenrekening, rekening Open Bewaring, termijnplaatsingen en pensioenspaarrekening vind je in het menu onder ‘Sparen en Beleggen’. 

Kan ik een doorlopende betalingsopdracht instellen voor mijn pensioenspaarrekening via internetbankieren?

Ja. Je kunt een doorlopende betalingsopdracht uitvoeren naar een pensioenspaarrekening als begunstigde rekening. Ga daarvoor naar Sparen en Beleggen > Pensioenspaarrekening en maak een nieuw pensioenspaarplan aan.

Wat kan ik doen als bepaalde rekeningen niet meer zichtbaar zijn in Argenta Internetbankieren?

In je internetbankieren zie je je eigen rekeningen en de rekeningen waarop je een volmacht hebt (behalve als er een beperking voor internetbankieren op zit) of waarvan je wettelijk vertegenwoordiger bent.

Ontbreekt er een rekening in je overzicht? Neem dan contact op met je Argenta-kantoor of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag 9 uur tot 12 uur).

Ik wil vandaag nog een doorlopende betalingsopdracht doen: kan dat?

Als je een doorlopende betalingsopdracht registreert, gaat die pas de volgende werkdag in. De eerstvolgende uitvoeringsdatum is dus ten vroegste de volgende werkdag.

Waar vind ik mijn doorlopende betalingsopdrachten terug in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen.
  2. Selecteer de rekening waaraan de betalingsopdracht gelinkt is.
  3. Klik op derde tab 'Doorlopende Betalingsopdrachten' om je doorlopende betalingsopdrachten te raadplegen.

Hoe pas ik een doorlopende betalingsopdracht aan in Argenta Internetbankieren?

Je kunt een doorlopende betalingsopdracht niet meer aanpassen in Argenta Internetbankieren. In Argenta Internetbankieren kun je wel de doorlopende betalingsopdracht verwijderen en opnieuw aanmaken. Vroeger ingegeven betalingsopdrachten met een wekelijkse frequentie kun je natuurlijk wel blijven raadplegen.

Je kunt je doorlopende betalingsopdracht wel aanpassen in de Argenta-app, maar dan alleen voor de betalingsopdrachten met deze frequenties: maandelijks, tweemaandelijks, driemaandelijks, viermaandelijks, halfjaarlijks en jaarlijks. 

Hoe voer ik een nieuwe doorlopende betalingsopdracht in in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen. Selecteer de rekening waarmee je de doorlopende betalingsopdracht wilt uitvoeren.
  2. Klik op de tab ‘Betaalopdrachten’.
  3. Klik op het plusje (Nieuwe doorlopende betalingsopdracht).
  4. Vul de gevraagde gegevens in en klik op ‘Opslaan’.
  5. Volg de aanwijzingen op je scherm om je verrichtingen te ondertekenen. Afhankelijk van de verrichting moet je met je digipas, itsme® of een Bevestigen-knop ondertekenen.

Hoe verwijder ik een doorlopende betalingsopdracht in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn rekeningen.
  2. Selecteer de rekening waaraan de doorlopende betalingsopdracht gelinkt is.
  3. Klik op het derde tab(blad) 'Doorlopende betalingsopdrachten'.
  4. Klik op het vuilbakje bij de doorlopende opdracht die je wilt verwijderen.
  5. Volg de aanwijzingen op je scherm om je verrichtingen te ondertekenen. Afhankelijk van de verrichting moet je met je digipas of een Bevestigen-knop ondertekenen.

Heeft een elektronisch rekeninguittreksel dezelfde wettelijke waarde als een geprint?

Ja, een elektronisch rekeninguittreksel heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een geprint rekeninguittreksel.

Ik wil graag mijn uittreksels digitaal ontvangen. Hoe doe ik dat?

  • Je hebt toegang nodig tot Argenta Internetbankieren om je rekeninguittreksels digitaal te kunnen bekijken. Je kunt de uittreksels van al je rekeningen dan ook downloaden via het menu 'Mijn rekeninguittreksels' links op het scherm.
  • Ben je niet zeker of je toegang hebt?
    • Download de Argenta-app via de App Store (Apple) of Google Play (Android). Als je je registreert in de Argenta-app, krijg je automatisch toegang tot Argenta Internetbankieren op je computer of tablet.
    • Of vraag het aan je kantoor of onze klantendienst. Ze helpen je graag voort.

Hoe kan ik mijn rekeninguittreksels via Internetbankieren raadplegen?

Meld je aan in Argenta Internetbankieren. Klik in het linkermenu op 'Mijn rekeninguittreksels'. Hier vind je de rekeninguittreksels van al je betaal-, spaar-, pensioenspaar- en effectenrekeningen:

  • Klik op 'Nieuwe rekeninguittreksels' om je nieuwe rekeninguittreksels van de laatste drie maanden te downloaden.
  • Klik op 'Rekeninguittreksels opzoeken' om een eerder gedownload rekeninguittreksel of een rekeninguittreksel van een bepaalde datum of periode op te zoeken en te downloaden.

Heeft het overzicht van mijn verrichtingen in mijn app of internetbankieren dezelfde bewijswaarde als mijn rekeninguittreksels?

Nee, het overzicht van je verrichtingen heeft niet dezelfde bewijswaarde als je rekeninguittreksels. In tegenstelling tot een overzicht van verrichtingen zijn uittreksels altijd genummerd. Bovendien gaat je overzicht beperkt terug in de tijd en wordt niet alle informatie die op een rekeninguittreksel staat daarin opgenomen (vb. wijzigingen tarieflijst). Bij een concreet geschil vormt een rekeninguittreksel daarom het beste betaalbewijs. 

Tot hoever in het verleden kan ik mijn rekeninguittreksels bekijken via Internetbankieren


Via Argenta Internetbankieren kun je eender wanneer gratis je rekeninguittreksels tot 30 november 2015 digitaal opvragen.

Hoeveel kost het om mijn rekeninguittreksels elektronisch te raadplegen?

 

  Rekeninguittreksels van 30 november 2015 tot nu Rekeninguittreksels van voor 30 november 2015
Digitaal Gratis via Argenta Internetbankieren Tegen betaling op te vragen in je Argenta-kantoor
Op papier Tegen betaling op te vragen in je Argenta-kantoor

 

Moet ik mijn (elektronische) rekeninguittreksels afdrukken?

Nee, het is niet nodig om je rekeninguittreksels op papier te bewaren. 

Tip: Download je rekeninguittreksels via Argenta Internetbankieren via 'Mijn rekeninguittreksels' en sla ze op je computer op in plaats van ze af te drukken. Een besparing voor jou en goed voor het milieu. 

Ik wil mij aanmelden op Argenta Internetbankieren via mijn tablet maar dat lukt niet. Wat moet ik doen?

Kijk na of je tablet voldoet aan de systeemvereisten van Argenta Internetbankieren.

Je kunt ook de Argenta-app gebruiken. Die is beschikbaar voor smartphone en tablet.

Hoe start ik Argenta Internetbankieren?

Surf naar www.argenta.be. Klik in de rechterbovenhoek op ‘Aanmelden’ om de aanmeldpagina te openen.

Als je bent aangemeld in Argenta Internetbankieren, zie je rechts bovenaan op je scherm ‘Mijn Argenta / Afmelden’ staan. Via het pijltje ernaast kun je je instellingen beheren, je taal wijzigen en je afmelden. 

Ik krijg de foutmelding ‘Je sessie is verlopen’ bij het aanmelden. Wat moet ik doen?

De aanmeldpagina is om veiligheidsredenen maar een beperkte tijd geldig. Als je te lang wacht, krijg je deze foutmelding wanneer je je probeert aan te melden. Heropen de aanmeldpagina en meld je opnieuw aan volgens de gebruikelijke procedure.

Deze boodschap kan ook wijzen op een probleem met de aanvaarding van cookies van je browser. Blijft het probleem zich voordoen? Verwijder dan de tijdelijke internetbestanden en cookies via de opties van je browser.

Geraakt het probleem niet opgelost? Bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur).

Ik krijg een foutmelding in Argenta Internetbankieren dat de logingegevens of de response code niet correct zijn. Wat moet ik nu doen?

Deze foutmelding wijst erop dat je een foute response code hebt ingegeven. Hoe dat kan?

  • Je hebt een fout kaartnummer ingegeven.
  • Je hebt een foute challenge ingegeven. De challenge verschijnt op je aanmeldscherm. Typ je die niet correct over in je Argenta-digipas, dan krijg je een foute response code.
  • Je hebt een foute response ingegeven. De response code verschijnt op je Argenta-digipas. Typ je die niet correct over in het aanmeldscherm, dan krijg je een foutmelding.

Herhaal in alle gevallen de hele aanmeldprocedure zoals die op je scherm staat.

Als je vijf keer na elkaar een foute response code ingeeft, blokkeren wij om veiligheidsredenen de toegang tot het internetbankieren. Om die te laten deblokkeren, bel je naar je Argenta-kantoor of naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur).

Hoe activeer ik mijn kredietkaart voor gebruik in het buitenland via Argenta Internetbankieren?

Een kredietkaart kan standaard gebruikt worden voor betalingen in het buitenland. Via Argenta Internetbankieren kun je per regio instellen dat je kaart gedurende een bepaalde periode niet gebruikt mag worden. 

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn Kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Kaartinstellingen'.
  3. Klik op het potloodje naast de regio die je wilt aanpassen. Nu kun je aanduiden of je het gebruik in die regio wel of niet wilt toelaten.

Vanaf wanneer kan ik de uitgavenstaat van mijn kredietkaart raadplegen in internetbankieren en wanneer gaat het bedrag van mijn rekening?

  • Op elke vierde dag van de maand sluiten wij de uitgavenperiode van je kredietkaart af.
  • Een paar dagen later kun je je uitgavenstaat online raadplegen of krijg je die via de post toegestuurd. Dat hangt af van de voorkeur die je hebt opgegeven in het internetbankieren.
  • Elke dertiende dag van de maand halen wij het bedrag dat je hebt uitgegeven van je rekening. Als de dertiende geen bankwerkdag is, gebeurt dat iets later.

Hoe kies ik via internetbankieren de manier waarop ik de uitgavenstaat van mijn kredietkaart ontvang: digitaal of per post?

Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken hoe je uitgavenstaat wordt verzonden. 
  1. Ga naar Dagelijks bankieren >  Mijn kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Limieten en uitgaven'.
  3. Onder de tab 'Verzendwijze uitgavenstaten' zie je hoe de uitgavenstaat wordt verzonden. Klik op het potloodje om de verzendwijze aan te passen. Je kunt ervoor kiezen om de uitgavenstaat digitaal of per post te ontvangen. 

De nieuwe verzendwijze is actief vanaf de volgende dag. Als je je bedenkt, kun je de verzendwijze dus pas de volgende dag opnieuw aanpassen.

Hoe activeer ik mijn kredietkaart voor betalingen op het internet via het internetbankieren?

Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken of je de kaart kunt gebruiken voor betalingen op het internet.

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Kaartinstellingen'.
  3. Klik op het potloodje in het blok 'betalen op het internet'. Hier kun je kiezen om betalingen op het internet met deze kaart wel of niet toe te staan. 

Waarom staat de terugbetaling van een aankoop met mijn kredietkaart niet tussen de verrichtingen op mijn rekening in internetbankieren?

Terugbetalingen van aankopen die je deed met je kredietkaart (bv. bij een geannuleerde hotelovernachting) gebeuren niet op je rekening. Het bedrag wordt terugbetaald in de vorm van een tegoed op je kredietkaart. Je kunt deze terugbetalingen als volgt raadplegen:

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Rekeningen en Kaarten > Mijn kaarten.
  2. Selecteer de kredietkaart.
  3. Ga naar Verrichtingen > Uitgavenlimiet en saldo. Daar vind je de terugbetaling.

De som van de getoonde saldi stemt niet overeen met de limiet van mijn kredietkaart in interbankieren. Hoe kan dat?

Het is mogelijk dat de som van de getoonde saldi niet overeenstemt met de limiet van de kaart als er nog andere kaarten aan dezelfde rekening hangen. Dat komt omdat in het ‘Gereserveerde saldo’ alleen rekening wordt gehouden met de reservering op die ene kaart en niet met de reserveringen op de andere kaarten die aan dezelfde rekening gekoppeld zijn. Dat verschil kan alleen voorkomen in de periode tussen de vijfde en de dertiende van de maand waarin de afrekening gebeurt wanneer het geld nog niet van de gekoppelde rekening gegaan is.

Om te weten welk saldo beschikbaar is, maak je de som van alle verrichtingen die vóór de vijfde van de maand werden uitgevoerd. Op het tabblad ‘Verrichtingen’ onder de kredietkaart vind je een overzicht van je verrichtingen.

Waar vind ik de verrichtingen van mijn kredietkaart in internetbankieren?

De verrichtingen van je kredietkaart vind je onder het tabblad ‘Verrichtingen’ nadat je een kaart hebt geselecteerd.

Dit zijn de gegevens die je ziet:

  • Je uitgavenlimiet en saldo
  • De verrichtingen van de huidige periode
  • Onder ‘Vorige periodes’: de uitgavenstaat per voorgaande periode

Klik op ‘Ga terug’ om terug te gaan naar het overzicht van je kaarten. 

Ik geraak niet aangemeld op Argenta Internetbankieren. Hoe komt dit?

  • Om aan te melden op Argenta’s internetbankieren, ga je op je computer of tablet naar Argenta Internetbankieren. Meld je aan met je smartphone en itsme® of met je debetkaart en digipas.
    • Heb je geen itsme®? Download en installeer de gratis itsme® app op je smartphone en maak een itsme®-account aan.
    • Heb je geen smartphone? Meld je dan aan met je debetkaart en digipas.
    • Heb je geen digipas? Je kunt er gratis een krijgen bij je kantoor.

Lukt dit niet? Contacteer je kantoor of onze klantendienst, we helpen je graag verder.

Waar vind ik mijn keuze rond keuzedividenden in Argenta Internetbankieren?

Wanneer je je keuze correct hebt doorgegeven omtrent het keuzedividend, is ze niet langer zichtbaar via het beleggingsplatform. Wanneer je dus niet meer zeker bent wat je hebt doorgegeven, neem je best contact op met onze klantendienst via telefoon of ons formulier. Zij kunnen voor jou navragen wat je keuze was. Ook wanneer je je keuze wilt wijzigen, ga je via deze weg. 

Hoe koop ik een fonds aan via Argenta Internetbankieren?

Wanneer je op het beleggingsplatform zit, kun je zelf orders ingeven.

Dat doe je door eerst te klikken op ‘Nieuw order’.

Je krijgt dan dit scherm te zien:

Het is belangrijk om bij de keuzefilter ‘Producttype’ het juiste effect te selecteren. Als je een fonds wil aankopen, selecteer je Fondsen. De zoekknop zal pas donkergroen kleuren als er een producttype is geselecteerd.

Je kunt hier dus het gewenste effect op verschillende manieren opzoeken.

Doorgaans worden producten geselecteerd op basis van de ISIN-code. Dat is een unieke code waarmee aandelen, obligaties en fondsen geïdentificeerd kunnen worden.

Wil je weten welke ISIN-code een product heeft? Dan kun je dat opzoeken ofwel op het internet of op het beleggingsplatform. Onder ‘Productaanbod’ vind je alle fondsen die ook via ons kantorennet verkocht worden.

Wanneer je een fonds wilt aankopen, geef je de ISIN-code in en klik je daarop door. Vervolgens krijg je enkele belangrijke informatiedocumenten te zien. Het is belangrijk dat je die doorneemt. Die informatie geeft je namelijk een duidelijk zicht op de spreidingen binnen het fonds. Waarin belegt het fonds? Welke regio’s, thema’s, … Je moet deze pagina helemaal doorscrollen vooraleer je op ‘Volgende’ kunt klikken.

Daarna kom je uit op dit scherm:

Hier geef je in hoeveel eenheden je wilt. Het is voor fondsen niet nodig in volledige eenheden aan te kopen. Je kunt ook een fractie van een deelbewijs aankopen. Zo kun je ongeveer uitrekenen hoeveel eenheden je moet aankopen om tot een bepaald bedrag te komen.

Je vinkt daarna ook nog de twee vinkjes onderaan aan en zo kun je verder gaan. Het order is nu ingegeven. 

Hoe verkoop ik een fonds via Argenta Internetbankieren?

Om fondsen uit je beleggingsportefeuille te verkopen, ga je binnen het beleggingsplatform naar het overzicht van je portefeuille. Dat doe je door te klikken op ‘Effecten in portefeuille’. 

Hier zie je achter elk product een knop ‘Verkoop’ staan. Via deze knop kun je je producten makkelijk en snel verkopen.

Je kunt ervoor kiezen om al je deelbewijzen te verkopen of slechts een deel. Ook kun je in fracties werken en dus uitrekenen hoeveel deelbewijzen je ongeveer moet verkopen wanneer je een bepaald bedrag wilt vrijmaken. 

Waar kan ik mijn transactiekosten controleren in Argenta Internetbankieren?

Met transacties gaan kosten gepaard. Zo betaal je bij de aankoop van fondsen instapkosten en bij een verkoop mogelijks beurstaksen. Wanneer je op voorhand een goed idee wilt hebben van wat deze kosten juist inhouden en de grootte ervan, kun je een simulatie doen via het beleggingsplatform.

Hiervoor ga je eerst naar ‘Simulatie’.

Daar kan je dan de ISIN-code ingeven van het product waarvoor je een simulatie wilt. Je kunt dan op dat product doorklikken tot je kunt aangeven wat voor transactie je wilt doen en voor hoeveel eenheden.

Deze simulatie kun je ook maken voor aandelen en obligaties. 

Waarom komt het geld van mijn afkoop in Argenta Internetbankieren niet op mijn betaalrekening?

Wanneer je verkoop verwerkt is, zal het geld terechtkomen op de cashpositie van de effectenrekening waaruit je verkocht hebt. Je moet dus het geld nog overzetten van de cashpositie naar je betaal- of spaarrekening.

Dat kun je doen door naar je effectenrekening te gaan en ze open te klikken. Bij details krijg je dan het volgende scherm:

Wanneer je hier klikt op ‘Geldopname’ kun je het geld van je cashpositie afhalen. Hier vul je dan verder in waarnaar het geld overschreven mag worden en hoeveel. 

Waar kan ik mijn betaalde roerende voorheffing terugvinden in Argenta Internetbankieren?

Op uitbetalingen van dividenden betaal je een roerende voorheffing. Die wordt automatisch afgehouden en je ziet ze dus niet van je gewone betaalrekening afgaan. Je kunt je betaalde roerende voorheffingen wel vinden op je rekeninguittreksels. 

Je rekeninguittreksels vind je onder de knop ‘Mijn rekeninguittreksels’ op de landingspagina van het internetbankieren.

 

Hoe open ik het beleggingsplatform in Argenta Internetbankieren?

Wanneer je inlogt op internetbankieren krijg je links op je scherm een kolom met alle diensten binnen Argenta.

Hier klik je op ‘Sparen en beleggen’.

Wanneer je al een effectenrekening hebt, krijg je dit scherm te zien:

Je klikt hier bij ‘Effectenrekeningen’ op ‘Bekijk mijn producten’.

Let op: als je op het beleggingsplatform van Argenta wilt geraken, is het belangrijk dat je al een effectenrekening hebt. Wanneer je nog geen effectenrekening hebt, moet je eerst langsgaan bij je kantoor om er een te openen.

Op dit scherm zie je al je effectenrekeningen. Wanneer je doorklikt op een effectenrekening, krijg je daarvan alle details, namelijk;

  • de totale waarde van de effecten op deze effectenrekening,
  • de waarde van losstaande cash op deze effectenrekening,
  • het gereserveerde bedrag voor toekomstige transacties.

Via de totale waarde van de effecten kun je doorgaan naar het beleggingsplatform

Waar kan ik mijn aankooplimiet controleren in Argenta Internetbankieren?

Om te kunnen beleggen, moet er uiteraard geld beschikbaar zijn. Het geld dat belegd kan worden noemen we de cashpositie. Dit is het geld dat ‘vrij’ staat op de effectenrekening.

Om ervoor te zorgen dat er geld op de cashpositie komt, kun je een overschrijving doen. Deze overschrijving doe je vanuit de gewenste rekening naar de gewenste effectenrekening. Het geld dat je dan overschrijft, is het geld dat je kunt beleggen.

Wanneer je geld naar je cashpositie hebt overschreven, kun je het order invoeren. Je moet nog altijd de belegging zelf uitvoeren. Dat gaat niet automatisch. 

Waar vind ik alle informatie terug voor de aangifte van mijn personenbelasting in Argenta Internetbankieren?

Wanneer je het voorbije jaar roerende voorheffing op je dividend of coupon hebt betaald, moet je dat vaak aangeven in je personenbelasting. De afrekening van je coupon(s) vind je terug op het beleggingsplatform

Je gaat daarvoor binnen het beleggingsplatform naar ‘Effectenbewegingen’. Hier vind je alle transacties die gebeurd zijn op die effectenrekening. Het gaat hier om transfers, coupons, terugbetalingen, aan- en verkopen, …

Je kunt ervoor kiezen gericht te zoeken per product, of je kunt alle invulvelden van de filter blanco laten. Als je ze blanco laat, krijg je een volledige lijst met bewegingen. 

 

Hoe koop ik een aandeel of obligatie aan via Argenta Internetbankieren?

Wanneer je op het beleggingsplatform zit, kun je zelf orders ingeven. Dat doe je door eerst te klikken op ‘Nieuw order’. 

Je krijgt dan dit scherm:

Je kunt hier dus het gewenste effect op verschillende manieren opzoeken.

Doorgaans worden producten geselecteerd op basis van de ISIN-code. Dat is een unieke code waarmee aandelen, obligaties en fondsen geïdentificeerd kunnen worden. 

Wil je weten welke ISIN-code een product heeft? Dan kun je dat opzoeken ofwel op het internet of op het beleggingsplatform. Een aandeel of obligatie kun je opzoeken onder een geselecteerde ‘Markt’ of ook via het internet. 

Wanneer je een markt hebt aangeduid, krijg je een lijst met de verhandelbare effecten op die markt die ondersteund wordt door Argenta . 

Als je een aandeel hebt aangeduid, krijgt je een kader waarin je kan ingeven hoeveel eenheden je wilt aankopen, wat je limiet is en wat je stop-loss en hoe lang die geldig is. Het ingeven van een  limiet of stop-loss is niet verplicht. Bij obligaties geef je ‘nominaal’ in. Dat wil zeggen dat je het bedrag opgeeft dat je wilt aankopen. Er wordt hier niet gehandeld in eenheden.  

Limiet: De hoogste prijs waartegen je een aandeel/obligatie wilt aankopen. Wanneer je transactie wordt doorgevoerd, is de prijs alweer veranderd tegen wanneer je ze hebt ingegeven. Als de prijs dan hoger is dan je opgegeven limiet, zal de transactie niet doorgaan. De transactie zal pas doorgaan, de eerstvolgende keer dat de koers onder je limiet gaat.

Stop-loss: deze is optioneel. Dit is een drempelbedrag dat bij overschrijding een transactie in werking zet. Een stop-loss is bij aankoop altijd hoger dan de huidige koers. Bij je stop-loss zeg je dan eigenlijk dat er pas een aankoop geregistreerd mag worden vanaf het moment dat het bedrag van de stop-loss bereikt wordt.

De ruimte tussen de limiet en stop-loss is de ruimte waartussen aankooptransacties kunnen plaatsvinden.

Je kan kiezen voor ‘Best Execution’. Dat wil zeggen dat de beste koers en kost worden gezocht om de transactie uit te voeren. 

Hoe verkoop ik een aandeel of obligatie via Argenta Internetbankieren?

Om aandelen of obligaties uit je beleggingsportefeuille te verkopen, ga je binnen het beleggingsplatform naar het overzicht van je portefeuille. Dat doe je door te klikken op ‘Effecten in portefeuille’. 

Hier zie je achter elk product een knop ‘Verkoop’ staan. Via deze knop kun je je producten makkelijk en snel verkopen.

Hier geldt hetzelfde principe als bij de aankoop van aandelen en obligaties producten. Ook hier kun je aangeven welke aantallen je wilt verkopen waarbij er gebruik kan gemaakt worden van een stoplossorder. Door middel van een stoplossorder kun je je verlies beperken. Via het stoplossorder geef je namelijk aan wat voor jou de minimumwaarde van het aandeel / de obligatie moet zijn om in portefeuille te behouden. Wanneer het product dan onder deze grens duikt, zal het automatisch verkocht worden. 

Hoe geef ik mijn keuzedividend door in Argenta Internetbankieren?

Om je keuzedividend (of je je dividend in cash of in extra aandelen wil ontvangen) door te geven, moet je eerst naar het beleggingsplatform gaan. Eens je op het beleggingsplatform bent, ga je in de linker kolom naar ‘Verrichtingen op effecten’. 

Wanneer je niet tijdig een keuze doorgeeft, zal het dividend in cash uitbetaald worden.

Wanneer je ervoor kiest je dividend in aandelen te verkrijgen, zal het aantal aandelen dat je ontvangt, afhankelijk zijn van het aantal aandelen dat je nu al bezit. Je moet namelijk vaak al een minimumaantal aan aandelen bezitten alvorens in aanmerking te komen. Elk veelvoud van dit minimumaantal geeft dan recht op een aandeel. Als er een restwaarde is, moet je dit toewijzen aan cash. 

Waar kan ik mijn pensioensparen zien in Argenta Internetbankieren?

Ga naar het menu Sparen en Beleggen > Pensioenspaarrekening voor het overzicht van je pensioenspaarrekening.

Kan ik voor mijn minderjarig kind beleggen via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren?

Argenta vindt het essentieel dat je een belegging voor je minderjarig kind bespreekt met een relatiebeheerder. Zo kun je samen bepalen welke belegging het meest aansluit bij jouw wensen, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen. 

Wil je toch beleggen via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren? Hou dan rekening met deze vuistregels:

  • Beheer het vermogen van je minderjarig kind uitsluitend in zijn of haar belang.
  • Zonder akkoord van de vrederechter mag je alleen voorzichtig beleggen. Wil je bijvoorbeeld aandelen aankopen? Dan heb je altijd een machtiging van de vrederechter nodig.
  • Voor elke vervreemding heb je het akkoord van de vrederechter nodig.

Wat is een IBAN? Waar vind ik dit terug?

IBAN (International Bank Account Number) is het internationale rekeningnummer. In België bestaat dat uit 16 tekens: 2 letters voor de landcode (BE), 2 controlecijfers en de 12 cijfers van het nationale rekeningnummer. In internetbankieren worden al je rekeningen in IBAN-formaat getoond onder ‘Mijn rekeningen’. Ook op je rekeningrekeninguittreksels vind je je IBAN.

Kan ik een overschrijving naar het buitenland doen?

Je kunt naar alle Sepa-landen overschrijven met je Argenta-rekening. Je hebt daarvoor het IBAN-nummer van de begunstigde nodig. Het is niet mogelijk om door Argenta een overschrijving te laten uitvoeren naar een land buiten de Sepa-zone. 

De volledige landenlijst staat op de website van de European Payments Council.

Hoe voer ik in Argenta Internetbankieren een nieuwe overschrijving in ?

  1. Klik op de groene knop ‘Nieuwe overschrijving’ links bovenaan op je scherm.
  2. Kies van welke rekening de betaling moet gebeuren.
  3. Kies naar welke rekening je wilt overschrijven. Bij ‘andere rekening’ moet je het rekeningnummer van de begunstigde in geven.
  4. Geef het bedrag in.
  5. Kies eventueel een datum in de toekomst waarop de overschrijving moet uitgevoerd worden (= memodatum)
  6. Geef een mededeling in (Vrij of Gestructureerd)
  7. Klik op ‘Volgende’ om te bevestigen.

Wat is een BIC? Waar vind ik het terug?

De BIC van Argenta is ARSPBE22.

BIC (Bank Identifier Code) is de identificatiecode van de bank. Elke bank heeft zijn eigen code en die bestaat uit 8 of 11 karakters. De BIC van Argenta is ARSPBE22. De BIC wordt achterliggend automatisch aangevuld als je het IBAN invult.

Hoe komt het dat de response code fout was?

  • Je hebt een foute challenge ingegeven in je Argenta-digipas.
  • Je hebt de response code die op je digipas verschijnt fout overgetypt in het ondertekeningsscherm. 

Is de bevestiging van mijn overschrijving met een sms-code veilig?

Ja, je overschrijving bevestigen met een sms-code is veilig. De code wordt altijd verstuurd door het nummer 8876 naar jouw gsm-nummer en ze bevat altijd 6 cijfers. Fraudeurs hebben geen toegang tot je gsm-nummer. Zij kunnen de transactie dus niet bevestigen en als de transactie niet bevestigd wordt, wordt ze niet uitgevoerd.

Geef nooit een sms-code door. Een Argenta-medewerker zal nooit naar die code vragen.

Kan ik een instantoverschrijving doen via Argenta Internetbankieren?

Nee, instant overschrijven kan alleen in de Argenta-app.

Hoe schrijf ik over van het juiste rekeningnummer in Argenta Internetbankieren?

Bij elke overschrijving moet je het rekeningnummer kiezen waarvan je wilt overschrijven. Bij elke nieuwe overschrijving kom je terug op je eerste rekeningnummer. Controleer dus bij elke nieuwe overschrijving het rekeningnummer waarvan je wilt overschrijven.

Hoe verwijder ik een memo-overschrijving in Argenta Internetbankieren?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn Rekeningen. Selecteer de rekening waarvan je een overzicht wilt krijgen en klik op ‘Getekende overschrijvingen’.
  2. Klik onder ‘Getekende overschrijvingen’ op ‘Memo-overschrijvingen’ en je krijgt een overzicht.
  3. Klik op het prullenbakje bij de memo-overschrijving die je wilt verwijderen.
  4. Bevestig dat je de overschrijving wilt verwijderen. Je hebt je digipas hier niet voor nodig."

Kan ik gelden ontvangen op mijn Argenta-rekening die afkomstig zijn van een niet-SEPA land?

Ja, dat kan. Maar let op: je kunt geen gelden ontvangen van landen, personen of entiteiten die op de sanctielijst staan. Meer informatie over financiële sancties vind je op de website van de FOD Financiën.

Transacties vanuit een rekening in Rusland of Wit-Rusland naar een Argenta-rekening zijn momenteel niet mogelijk. 

Hoe kan ik overschrijven naar een niet-SEPA-land?

Bij Argenta kun je niet overschrijven naar een niet-SEPA-land.

Wat moet ik doen met de code die ik via sms ontving om mijn overschrijving te bevestigen?

Je moet de code ingeven in Argenta Internetbankieren of de Argenta-app om je overschrijving te bevestigen. Geef nooit een sms-code door. Een Argenta-medewerker zal nooit naar die code vragen.

Waarom krijg ik een sms van het nummer 8876 om mijn overschrijving te bevestigen?

Je krijgt deze sms omdat we bij Argenta een nieuwe fraudetool gebruiken om phishing tegen te gaan. De transactie die je in het internetbankieren of de app deed, werd door onze fraudetool aangeduid als een transactie met een verhoogd risico op fraude. Bij zulke transacties vragen we om de transactie te bevestigen met een sms-code. Daarom kreeg je een sms met een code.

Wat is een SEPA-overschrijving?

Een SEPA-overschrijving is een overschrijving in euro, waarbij gebruik wordt gemaakt van het IBAN-nummer (International Bank Account Number) van de betaler en de begunstigde. De begunstigde rekening van de Europese overschrijving kan zowel een Belgische rekening zijn als een buitenlandse rekening gelegen binnen de SEPA-zone. 

Hoe lang duurt een SEPA-overschrijving?

Een SEPA-overschrijving neemt maximaal drie bankwerkdagen in beslag:

  • Tussen twee Belgische rekeningen: maximaal één bankwerkdag.
  • Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal drie bankwerkdagen.

Sinds enkele jaren bestaat er naast de ‘gewone’ SEPA-overschrijving ook de instantoverschrijving.
Met een instantoverschrijving staat het bedrag veel sneller op de rekening van de begunstigde.

  • Tussen twee Belgische rekeningen: 5 seconden.
  • Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal 25 seconden.

Hoe kan ik een hoog bedrag (hoger dan 25.000 euro) overschrijven via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren?

Om een bedrag hoger dan 25.000 euro over te schrijven moet je je overschrijvingslimiet tijdelijk laten verhogen. Neem hiervoor contact op met je kantoor of met de klantendienst.

Voor overschrijvingen lager dan 25.000 euro kun je, indien nodig, zelf je limiet tijdelijk verhogen via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren.