Veelgestelde vragen over de Argenta-app

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn pincode wijzigen in Argenta-app?

Klik op 'Meer', klik op 'Beveiliging' en op 'Pincode aanpassen'.

Hoe pas ik de pincode van mijn app aan?

Kan ik in het weekend een instantoverschrijving ook uitvoeren?

Je kunt 24/7 instant overschrijven. Ook in het weekend ontvangt de begunstigde je overschrijving binnen enkele seconden.

Wat is een instantoverschrijving?

Bij een instantoverschrijving staat het overgeschreven bedrag binnen enkele seconden op de rekening van de begunstigde. Dat was vroeger al zo voor overschrijvingen tussen Argenta-rekeningen, en nu dus ook voor overschrijvingen van en naar rekeningen bij andere Belgische instellingen.

Hoe doe ik een instantoverschrijving?

Dat kan alleen in de Argenta-app, niet via Argenta Internetbankieren. Voor elke overschrijving die je ingeeft, kijken we automatisch of de overschrijving instant kan worden uitgevoerd naar de begunstigde rekening. Kan dat niet? Dan krijg je een melding in de app. De begunstigde ontvangt het geld dan de dag nadien. 

Let wel, bij Argenta geldt een maximumbedrag van 500 euro per overschrijving. Overschrijvingen boven deze limiet worden niet instant uitgevoerd en staan dus pas de dag nadien op de rekening van de begunstigde. 

Hoeveel kost een instantoverschrijving bij Argenta?

Een instantoverschrijving is gratis bij Argenta.

Hoe kan ik overschrijven naar een niet-SEPA-land?

Bij Argenta kun je niet overschrijven naar een niet-SEPA-land.

Hoe scan ik een overschrijvingsformulier?

Je kunt een papieren (roze) overschrijvingsformulier scannen in de Argenta-app. Zo hoef je de gegevens niet meer over te typen. Ga daarvoor naar het scherm om een nieuwe overschrijving in te geven en klik op het camera-icoon rechts bovenaan. Je moet de app wel toegang geven tot je camera als je deze functie wilt gebruiken. 

Wat zijn de limieten voor overschrijvingen in de app?

Met welk toestel kan ik (niet) scannen?

Je kunt je overschrijvingsformulieren scannen met elk mobiel toestel waar een camera in zit en waarop je de app toegang hebt gegeven tot je camera.

Welke gegevens van het overschrijvingsformulier scant de Argenta-app?

De Argenta-app neemt automatisch deze gegevens over:

  • Bedrag
  • Begunstigde
  • IBAN-nummer
  • Gestructureerde mededeling

Zo hoef je niets over te typen en is de kans op typfouten kleiner. Kijk de gegevens nog even na, geef de uitvoeringsdatum in en bevestig met je geheime code.

Staat er een QR-code op je factuur? Dan kun je je factuur nóg sneller betalen door gewoon die code te scannen.

Waar kan ik mijn effectenrekeningen raadplegen in de Argenta-app?

Die kun je in de Argenta-app raadplegen onder Beleggen > Effectenrekening.

Wat is Payconiq by Bancontact?

Payconiq by Bancontact is een app waarmee je snel en eenvoudig betalingen doet met je smartphone. In de winkel, webshop of tussen vrienden. Payconiq by Bancontact vervangt de bestaande mobiele betaalapps van Bancontact en Payconiq. 

Meer informatie

Welke informatie van mijn effectenrekeningen krijg ik te zien in de Argenta-app?

  •  Algemeen:
    • Totale waarde van je beleggingen
    • Soorten beleggingen of beleggingscategorieën (aandelen, obligaties, …) waaruit je portefeuille is samengesteld
  • Detail per beleggingscategorie:
    • Lijst van alle beleggingen die je hebt in de beleggingscategorie waarop je hebt geklikt
    • Waarde van de beleggingen
    • Positieve of negatieve evolutie van de beleggingen
  • Detail per belegging
    • Aantal stuks dat je hebt van de belegging waarop je hebt geklikt
    • Laatste koers van de belegging
    • Evolutie sinds je de belegging hebt aangekocht

Hoe schrijf ik cash geld over van en naar mijn effectenrekening in de Argenta-app?

Met de Argenta-app kun je eenvoudig cash geld bijstorten of opnemen van je effectenrekening(en) via een overschrijving van of naar een rekening naar keuze.

Kan ik meerdere rekeningen koppelen aan eenzelfde Payconic-account?

Dat is niet mogelijk.

Hoe kan ik inloggen op de Argenta-app?

Je kunt op drie manieren inloggen op de Argenta-app:

  • Met je pincode van 5 cijfers
  • Met je vingerafdruk
  • Met FaceID (als je toestel FaceID ondersteunt)

Wat moet ik doen als aanmelden in de Argenta-app niet lukt?

  • Controleer je internetverbinding.
  • Controleer of je kunt inloggen op Argenta Internetbankieren.
  • Controleer of je de juiste pincode gebruikt.
  • Als je de Argenta-app drie maanden niet hebt gebruikt, vervalt de registratie. Je moet de registratieprocedure dan opnieuw doorlopen. Daarvoor heb je je abonnementsnummer, je Argenta-digipas en het kaartnummer van je Argenta-debetkaart (beginnend met 6703) nodig of itsme®.

Na vijf mislukte pogingen is mijn pincode geblokkeerd. Wat nu?

Als je pincode geblokkeerd is moet je je opnieuw registreren. Daarvoor heb je je Argenta-digipas en je debetkaart of itsme® nodig. Bij het registreren kun je een nieuwe pincode instellen.

Kan ik een instantoverschrijving nog annuleren?

Nee. Net als bij een gewone overschrijving kun je een instantoverschrijving niet meer annuleren nadat je ze hebt bevestigd. Neem contact op met je bank als er een fout is gebeurd met je overschrijving of als er sprake is van fraude. Je bank bekijkt dan samen met jou hoe de fout rechtgezet kan worden.

Kan ik een instantoverschrijving doen via Argenta Internetbankieren?

Nee, instant overschrijven kan alleen in de Argenta-app.

Welke documenten kan ik raadplegen?

Je kunt de volgende bank- en verzekeringsdocumenten in de app raadplegen:

  • Fiscale attesten
  • Betalingsattesten
  • Vervaldagberichten
  • Rekeninguittreksels met waardeoverzicht per product Verzekeren en Leven

Via de instellingen van de app kun je ook deze documenten raadplegen:

  • Algemeen Reglement der Verrichtingen
  • Privacyverklaring
  • Appinfo
  • Kredietkaarteninfo

Wat kan ik doen met de Argenta-app?

  • Transacties uitvoeren
  • Producten, kaarten, saldo, documenten, berichten raadplegen
  • Kaarten, limieten, instellingen, begunstigden, volgorde van rekeningen beheren
  • Lening op afbetaling, brandverzekering, … simuleren
  • E-spaar, kredietkaart, … aanvragen
  • Contact opnemen met je kantoorhouder of onze klantendienst

Overzicht van alle functionaliteiten van de Argenta-app

De app vraagt toegang tot mijn camera en media. Wat nu?

Als je de scanfunctie wilt gebruiken, heeft de Argenta-app toegang nodig tot je camera. Voor de berichtenfunctie moet je toegang geven tot de mediaopslag van je toestel.

Ik wil de scanfunctie niet gebruiken. Werkt de app dan nog altijd?

Ja, de Argenta-app werkt ook als je de scanfunctie niet gebruikt. Wil je ze toch gebruiken? Dan kun je ze nog altijd aanzetten.

Ik heb de naam van mijn rekening gewijzigd via Argenta Internetbankieren. Wordt die naam ook in de Argenta-app aangepast?

Ja, als je een naam aanpast in Argenta Internetbankieren, wordt die automatisch ook aangepast in de Argenta-app.

Kan ik de volgorde van mijn rekeningen in de Argenta-app zelf bepalen?

Ja, je kunt de volgorde van je rekeningen instellen via Meer > Algemene instellingen  > Rekeningen beheren

De gekozen volgorde is alleen van toepassing voor het scherm met je rekeningenoverzicht. Ze geldt niet bij het ingeven van een nieuwe overschrijving. Daar worden je rekeningen getoond in dezelfde volgorde als in Argenta Internetbankieren.

Heb je de app geïnstalleerd op meerdere toestellen? Dan moet je de volgorde voor elk toestel apart instellen.

Welke rekeningen kan ik raadplegen in de Argenta-app?

Je kunt al je rekeningen raadplegen in de app:

  • Zichtrekeningen
  • Spaarrekeningen
  • Effectenrekeningen
  • Termijnrekeningen
  • Pensioenspaarrekeningen

Tot hoe ver in het verleden kan ik mijn verrichtingen raadplegen?

Je kunt tot drie jaar teruggaan in je verrichtingen.

Kan ik de limieten in de Argenta-app aanpassen?

Ga naar Tab 'Meer' > 'Daglimieten aanpassen'.

De limiet verlagen kan zonder dat je dat moet bevestigen met je digipas of itsme®. Om de limiet te verhogen moet je wel elektronisch bevestigen met je digipas of itsme®.

Bekijk het overzicht van de limieten.

Waar vind ik de berichtenservice in de Argenta-app?

Via het startscherm of via tab communicatie staat een tekstballonnetje. Als je daar op klikt, kun je onze klantendienst een bericht sturen.

Is de Argenta-app gratis?

Ja, je kunt de Argenta-app gratis gebruiken. Argenta rekent daarvoor geen kosten aan.

Het is mogelijk dat je gsm-operator bijkomende kosten aanrekent als je bepaalde netwerken gebruikt, maar dat staat los van de Argenta-app. Die kosten zijn verbonden aan het gebruik van het netwerk, niet aan de Argenta-app. 

Kan ik de berichten die ik via de Argenta-app naar de klantendienst stuurde later nog opnieuw bekijken?

Ja, je kunt je gesprekken altijd herbekijken. 

Als ik een bericht naar de klantendienst stuur via de Argenta-app, wanneer krijg ik dan een antwoord?

Onze medewerkers beantwoorden je bericht doorgaans binnen de 12 minuten. Dat geldt uiteraard alleen als je een bericht stuurt binnen de openingstijden van onze klantendienst: elke werkdag van 8.30 tot 20.30 uur, en op zaterdag van 9 tot 12 uur. Als je je bericht buiten de openingstijden verstuurt, krijg je een antwoord zodra de klantendienst weer bereikbaar is.

Moet ik een speciaal data-abonnement nemen bij mijn provider?

Als je geen wifiverbinding hebt, heb je een data-abonnement nodig. 

Waar kan ik terecht als ik problemen ondervind bij de installatie of het gebruik van de app?

  • Bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (elke werkdag van 08.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur).
  • Stuur een e-mail naar app@argenta.be

Hoe maak ik een wekelijks doorlopende betalingsopdracht aan in de Argenta-app?

Heb je een nieuwe betaling die elke week uitgevoerd moet worden? Dan maak je best vier doorlopende betalingsopdrachten aan in de Argenta-app met een maandelijkse frequentie en een aparte startdag per betalingsopdracht, bijvoorbeeld 1, 8, 15 en 23.

Hoe lang blijft een transactie als reservering staan?

De duur van reserveringen varieert van een paar minuten tot 14 dagen. De externe handelaar laat aan Argenta weten of de transactie gelukt is. Als Argenta die bevestiging niet ontvangt, blijft de transactie als reservering staan. Argenta kan de reservering van een externe handelaar niet verwijderen zonder bevestiging van de handelaar.

Hoe stel ik in de Argenta-app in dat ik mijn kredietkaart kan gebruiken voor betalingen op het internet?

  1. Ga in de app naar 'Mijn kaarten'.
  2. Duid de kredietkaart aan waarvoor je betalingen op het internet wilt activeren. 
  3. Klik rechts bovenaan op 'Kaartinstellingen' en activeer 'Online betalen mogelijk'.
Als de functie ‘Online betalen mogelijk’ is geactiveerd, en het nog altijd niet lukt om te betalen op het internet, raden we je aan om eerst een betaling in een fysiek winkelpunt te doen. Nadien ben je zeker dat ook online aankopen mogelijk zijn.

Wat is een reservering?

Een reservering is een verrichting die je hebt gedaan, maar die nog niet geboekt is. Bv. een betaling met je debetkaart bij een bepaalde handelaar, een tijdelijke reservering van een bepaald bedrag bij een tankbeurt of een reservering van een waarborg als je een auto huurt.

Hoe kan ik de reserveringen op mijn betaalrekening bekijken in de app?

Als je in het rekeningoverzicht op een rekening klikt, zie je bovenaan het saldo. Zijn er bedragen gereserveerd op de rekening? Dan zie je naast het effectieve saldo ook het beschikbare saldo. Het beschikbare saldo wordt alleen getoond als er reserveringen zijn en het dus afwijkt van het effectieve saldo. De reserveringen zelf vind je bovenaan in de transactielijst. Als je op een reservering klikt, zie je de datum en referentie van de reservering en meer uitleg over reserveringen in het algemeen.

Het gereserveerde bedrag kan verschillen van het uiteindelijke geboekte bedrag. Bv. bij betaling aan een tankstation is het precieze bedrag niet op voorhand gekend. Daarom wordt een vast bedrag gereserveerd op de aan de kaart gekoppelde rekening. Het wordt tijdens de tankbeurt afgetrokken van het bedrag dat beschikbaar is voor andere betalingen.

Hoe moet ik mijn debetkaart activeren voor gebruik in het buitenland via de Argenta-app?

  1. Ga naar 'Mijn Kaarten'.
  2. Duid de debetkaart aan waarvoor je betalingen in het buitenland wilt activeren en klik rechts bovenaan op 'Kaartinstellingen'.
  3. Onder 'Gebruik in regio's' zie je alle regio's. Vink de regio aan die je wilt activeren.

Hoe pas ik een begunstigde aan in de Argenta-app?

  1. Klik rechts onderaan op de knop 'Meer'.
  2. Kies voor 'Algemene instellingen'.
  3. Klik op 'Begunstigden beheren'.
  4. Selecteer de begunstigde die je wilt aanpassen en klik op 'Begunstigde bewerken'.
  5. Pas de gegevens van de begunstigde aan en bevestig via de knop 'Begunstigde aanpassen'.

Ik wil een schermafdruk/screenshot nemen van de Argenta-app. Waarom lukt dat niet?

De mogelijkheid om een screenshot/schermafdruk van de app te nemen is uitgezet om je gegevens te beschermen tegen lekken. 

Wil je toch een schermafdruk nemen? Ga dan naar ‘Meer’ onderaan op het scherm en klik op Veiligheid > Verbergen schermdetails. Daar kun je deze instelling aan- of uitzetten.

Wat gebeurt er als er fraude wordt gepleegd met de Argenta-app?

Je kunt een betwisting registreren via het betwistingsformulier, en dit doorsturen naar je kantoor.

Wat doe ik als ik misbruik vermoed?

Wijzig onmiddellijk je pincode als je misbruik vermoedt.

Wat is ‘phishing’? Hoe herken ik phishingmails?

Phishing is een vorm van internetfraude waarbij criminelen de naam van een financiële instelling misbruiken om vertrouwelijke en persoonlijke gegevens te ontfutselen. Met die gegevens kunnen zij jouw identiteit overnemen of geld van je rekening halen.

Phishing herkennen en voorkomen

Geef nooit vertrouwelijke informatie aan derden. Denk daarbij aan je pincodes, gebruikersnaam, wachtwoorden, bankrekeningnummers, gegevens van je debetkaart, ... Argenta zal je nooit dat soort informatie vragen via e-mail of andere elektronische kanalen.

Is de Argenta-app veilig?

Argenta doet er alles aan om je zo veilig mogelijk mobiel te laten bankieren:

  • Je kunt alleen mobiel bankieren op de toestellen waarop je je vooraf zelf hebt geregistreerd.
  • Je gebruikt een persoonlijke geheime code om je aan te melden en verrichtingen te tekenen. Nadat je je geheime code hebt ingevoerd, wordt telkens een unieke, eenmalig bruikbare elektronische handtekening berekend en doorgestuurd naar de bank.
  • Wanneer je je registreert in de Argenta-app kun je per type overschrijving en binnen bepaalde grenzen zelf het bedrag bepalen dat je dagelijks maximaal kunt overschrijven.

Maar ook jij speelt als gebruiker van de Argenta-app een belangrijke rol in de veiligheid van mobiel bankieren:

  • Hou je geheime code geheim. Let op dat er niemand stiekem over je schouder meekijkt wanneer je ze invoert.
  • Gebruik alleen legale software.
  • Sluit mobiel bankieren na elk gebruik af.
  • Maak geen gebruik van rooted of jailbroken mobiele toestellen. Die omzeilen de beveiliging van het besturingssysteem van het toestel.
  • Gebruik altijd de meest recente versie van de app en van het besturingssysteem van je toestel.

Is het veilig om een open wifinetwerk te gebruiken?

Wij raden je aan om alleen beveiligde wifi-netwerken te gebruiken. Zo is de kans miniem dat iemand ongeoorloofd toegang krijgt tot je toestel.

Hoe kan ik internetfraude melden?

  • Bel naar het nummer 03 285 53 33
  • Stuur een e-mail naar phishing@argenta.be.

Moet ik uitloggen of mijn toestel vergrendelen als ik het even niet meer gebruik?

Ja. Als je je toestel niet gebruikt, moet je het vergrendelen. Laat het ook nooit onbeheerd achter.

In de Argenta-app word je na enkele minuten automatisch afgemeld. Toch raden we je aan om je meteen af te melden als je je verrichtingen hebt gedaan of je verrichtingen tijdelijk moet onderbreken. Klik daarvoor in het menu op ‘Afmelden’. Zo vermijd je dat iemand verrichtingen doet in jouw naam en voor jouw rekening.

Wat als ik misbruik vaststel?

Blokkeer onmiddellijk je abonnement voor mobiel bankieren als je misbruik vaststelt. Dat kan via de klantendienst van Argenta op het nummer 03 285 51 11 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Je kunt je abonnement ook blokkeren door vijf keer de verkeerde pincode in te geven.

Moet ik uitloggen of mijn toestel vergrendelen als ik het even niet meer gebruik?

Ja. Als je je toestel niet gebruikt, moet je het vergrendelen. Laat het ook nooit onbeheerd achter.

In de Argenta-app word je na enkele minuten automatisch afgemeld. Toch raden we je aan om je meteen af te melden als je je verrichtingen hebt gedaan of je verrichtingen tijdelijk moet onderbreken. Klik daarvoor in het menu op ‘Afmelden’. Zo vermijd je dat iemand verrichtingen doet in jouw naam en voor jouw rekening.

Wordt de Argenta-app automatisch geblokkeerd als ik Card Stop bel?

Nee, je kunt de Argenta-app nog altijd gebruiken.

Wat doe ik als ik mijn toestel kwijt ben of als het gestolen is?

Als iemand de Argenta-app op je toestel wil gebruiken, heeft hij de pincode nodig. Zonder die code kan niemand op je toestel inloggen in de app.

Je kunt je toestel voor de zekerheid ontkoppelen via Argenta Internetbankieren, via ‘Instellingen’. Je kunt daarvoor ook bellen naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (elke werkdag van 8.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur).

Wat als ik misbruik vaststel?

Blokkeer onmiddellijk je abonnement voor mobiel bankieren als je misbruik vaststelt. Dat kan via de klantendienst van Argenta op het nummer 03 285 51 11 (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Je kunt je abonnement ook blokkeren door vijf keer de verkeerde pincode in te geven.

Hoe kan ik de Argenta-app ontkoppelen van mijn internetbankierenabonnement?

Je kunt je toestel via de app ontkoppelen van je abonnement op Argenta Internetbankieren. Kies daarvoor de optie ‘Ontkoppel abonnement’ in het menu bij het opstarten van de app.

Als je je toestel kwijt bent of als het gestolen is, kun je ontkoppelen via Argenta Internetbankieren. Ga daarvoor naar Instellingen > Mobiel Bankieren. Door op het vuilbakje te klikken en te bevestigen wordt het toestel ontkoppeld. Je kunt ook bellen naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (elke werkdag van 8.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur).

Moet ik mijn telefoontoestel beveiligen met antivirusprogramma’s?

We raden aan om je toestel inderdaad te beveiligen met antivirusprogramma’s. De meeste aanbieders van antivirusprogramma’s bieden ook oplossingen voor mobiele toestellen. Het risico is nog niet zo groot als bij een vaste computer of laptop omdat er relatief weinig virussen zijn voor mobiele toestellen. Maar je kunt deze aanvullende beveiliging wel al installeren.

Hoe blokkeer/ontkoppel ik mijn mobiel abonnement?

Je kunt je mobiel abonnement blokkeren door vijf keer de verkeerde pincode in te geven. Je kunt je toestel ook ontkoppelen van je internetbankierenabonnement. Dat kan op drie manieren:

  • Via de Argenta-app.
  • Via het menu ‘Instellingen’ in Argenta Internetbankieren.
  • Door naar onze klantendienst te bellen op het nummer 03 285 51 11 (elke werkdag van 8.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur).

Waarom vraagt Argenta om mijn persoonlijke gegevens te controleren?

Argenta is wettelijk verplicht om je persoonlijke gegevens volledig en correct te bewaren. Die controle is een belangrijk onderdeel van de nationale en Europese wetgeving in de strijd tegen het witwassen van geld en de financiering van terrorisme. 

Meer informatie over je persoonlijke gegevens controleren.

Ik heb een Samsung-​toestel en word van­uit de Argenta-​app niet cor­rect ­ge­leid naar de itsme®-app of om­ge­keerd. Hoe los ik dit op?

Het is mogelijk dat Samsung Internet Browser je vanuit de Argenta-app niet correct naar de itsme®-app leidt of omgekeerd. Dat kun je oplossen door de functionaliteit ‘Koppelingen in apps openen’ te activeren:

  1. Open de app ‘Samsung Internet Browser’.
  2. Druk rechts onderaan op de drie streepjes en op ‘Instellingen’.
  3. Kies in het instellingenmenu ‘Nuttige functies’ en activeer ‘Koppelingen in apps openen’ door de schakelaar aan te zetten.

Hoe re­gi­streer ik mij in de Argenta-​​app met itsme®?

Heb je al een itsme®-account? Dan kan je je eenvoudig registeren. 

Registreren van de Argenta-app met itsme

Hoe kan ik mijn itsme-gegevens updaten?

Het is belangrijk dat de gegevens van je itsme®-account altijd up-to-date en volledig zijn. Je itsme®-account updaten doe je op my.itsme.be/self/update/nl/identification. Je hebt hiervoor je eID en je identiteitskaartlezer nodig. 

Heb je geen itsme of ondervind je moeilijkheden om je gegevens te updaten? Kies dan voor klant worden via 'Met een foto van je eID' . Ook dan moet je je eID bij de hand houden.

Kan ik een itsme®-account aanmaken voor de CovidSafeBE-app of andere overheidstoepassingen met mijn Argenta-debetkaart?

Je kunt hiervoor je Argenta-debetkaart niet gebruiken. Ontdek hier met welke debetkaarten je itsme® kunt installeren.

Kan ik naast itsme®, ook nog met mijn digipas tekenen?

Ja, je kan veilig tekenen zowel met itsme® als met je digipas.

Ik gebruik altijd mijn digitale vingerafdruk op itsme®. Waarvoor heb ik mijn itsme® code nodig?

Overschrijvingen tot max. €500 per dag kan je ondertekenen met je digitale vingerafdruk. Van zodra je boven dit bedrag gaat, heb je je itsme® code nodig. Voor bedragen hoger dan € 50.000 (per dag en per account) moet je bevestigen met je kaartlezer.

Hoe blokkeer ik mijn itsme® account?

Je itsme® account blokkeren doe je op de itsme® website. Lukt het niet? Contacteer dan de itsme® helpdesk op het nummer +32 2 657 32 13, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur.

Wat als ik wil veranderen van smartphone?

Om de itsme® app in te stellen op je nieuw toestel, blokkeer je eerst je account via de itsme® website of via de helpdesk op het nummer +32 2 657 32 13, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur. Installeer daarna de app op je nieuwe smartphone en doorloop de registratie.

Hoe deblokkeer ik mijn itsme® account?

Om je itsme® account te deblokkeren, ga je gewoon naar de itsme® app. Omwille van veiligheidsredenen heb je hiervoor steeds je e-ID kaartlezer nodig. Je kan itsme® natuurlijk ook contacteren via de website of op het nummer +32 2 657 32 13.

Hoe activeer ik itsme®?

  1. Download de app itsme® in de App store of op Google Play.
  2. Maak je identificatietoken aan via de itsme® website.
  3. Geef je gsm-nummer en e-mailadres in. 
  4. Connecteer je kaartlezer en steek je eID-kaart in
  5. Lees en teken het itsme®-contract door je PIN-code van je eID in te geven
  6. Je ontvangt een identificatietoken (6 karakters) dat je in de app moet ingeven
  7. Open je itsme®-app.
  8. Geef je gsm-nummer in.
  9. Geef je indentificatietoken in (6 karakters).
  10. Per sms ontvang je een controlecode (5 cijfers). Geef deze code in in je app.
  11. Kies je 5-cijferige itsme®-code en bevestig + activeer touch ID – fingerprint – face ID indien je het wenst
  12. Je itsme®-account is aangemaakt

Is mijn smartphone compatibel met itsme®?

Werk je met Android (6.0 of hoger) of Apple (iOS 9.0 of hoger), dan is je smartphone perfect compatibel met itsme®.

Ik ben mijn smartphone kwijt of hij werd gestolen. Wat nu?

itsme® werkt enkel met de unieke combinatie van je smartphone, je simkaart en je itsme® code. Blokkeer meteen je itsme® account via de itsme® website of contacteer de itsme® helpdesk op het nummer +32 2 657 32 13, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur. Zo ben je zeker dat je gegevens veilig zijn.

Wat doe ik als ik mijn itsme® code vergeten ben?

Blokkeer je account op de itsme® website of contacteer de itsme® helpdesk op het nummer +32 2 657 32 13, van maandag tot vrijdag van 8 tot 18 uur. Open daarna de itsme® app en registreer je opnieuw.

Mag iedereen itsme® gebruiken?

Om een digitale account op itsme® aan te maken, moet je minstens 18 jaar oud zijn en beschikken over een geldig Belgisch eID (elektronische identiteitskaart), een Belgische simkaart en een gsm.

Kan ik mijn itsme® code wijzigen?

Selecteer ‘Kies een nieuwe itsme®-code’ in het hoofdmenu van de itsme®-app en kies een nieuwe code van 5 cijfers.

Wat is itsme®?

itsme® is een gratis app waarmee je makkelijk en veilig je identiteit kunt aantonen en transacties kunt bevestigen. Je kunt itsme® voor heel wat apps gebruiken. In de Argenta-app kun je het onder andere gebruiken om je te registreren.

itsme® is een initiatief van Belgian Mobile ID, een consortium van vier Belgische grootbanken (Belfius, BNP Paribas Fortis, ING, KBC) en Belgische netwerkoperatoren (Orange, Proximus, Telenet).

Meer informatie vind je op de website van itsme®.

Kan ik mijn itsme®-​account op verschillende toestellen (bv tablet) activeren?

Neen. Het veiligheidsmodel van itsme® draait om de unieke combinatie van je simkaart, je gsm en je itsme®®-code. Je account is dus verbonden aan uitsluitend 1 mobiel toestel.

Ik heb geprobeerd te tekenen met itsme® maar kreeg een rood scherm te zien met de boodschap ‘Technical error’. Wat moet ik doen?

Waar vind ik mijn kaartnummer?

Je kaartnummer vind je op je Argenta-debetkaart. Het is een uniek en persoonlijk nummer dat begint met 6703. Je hebt het nodig bij de registratie- en activeringsprocedure in de app op je toestel.

Kan iemand zich in mijn naam op eender welk toestel aanmelden op de Argenta-app?

Nee. Je pincode is gekoppeld aan je toestel en je toestel is gekoppeld aan je abonnementsnummer op Argenta Internetbankieren. Als je meerdere toestellen gebruikt, kun je per toestel een andere pincode instellen.

Wat heb ik nodig om de Argenta-app te kunnen gebruiken?

  1. Een smartphone of tablet
  2. Een Argenta-debetkaart en een digipas of itsme®
  3. Een Argenta-zichtrekening
  4. Internetverbinding

Wat als ik de app al op tien toe­stel­len heb ge­ïn­stal­leerd en er nog één wil toe­voe­gen?

Je kunt de app op maximum tien toestellen installeren. Wil je hem toch nog op een ander toestel installeren? Dan moet je eerst je registratie op één van de tien andere toestellen verwijderen. Dat doe je in Argenta Internetbankieren onder ‘Instellingen’. Pas daarna kun je de app toevoegen op een nieuw toestel en je in de app op het nieuwe toestel registreren.

Hoe installeer ik de Argenta-app?

1.   Download de Argenta-app op je toestel:

2.   Doorloop het registratie- en activeringsproces in de app.

Kan ik de Argenta-app op meerdere toestellen gebruiken?

Je kunt de app installeren en linken aan hetzelfde kaartnummer als Argenta Internetbankieren op maximum tien toestellen. Elk toestel kan ook afzonderlijk ontkoppeld worden.

Als je meerdere toestellen gebruikt om mobiel te bankieren, dan moet je je op elk toestel afzonderlijk registreren in de app.

Er is een nieuwe appversie beschikbaar. Moet ik mij opnieuw registreren?

Nee, je registratie blijft behouden en je kunt gewoon inloggen met je pincode of touchID (vingerafdruk). Als dat niet lukt, moet je je wel opnieuw registreren in de app.

Wat heb ik nodig om me in de Argenta-app te registreren?

  • Je moet toestemming gegeven hebben om digitaal bankieren te activeren.
  • Je debetkaartnummer en de pincode ervan.
  • Je smartphone of tablet.
  • Je Argenta-digipas of de itsme®-app

Wat als ik het maximum aan registraties heb bereikt in de Argenta-app?

Heb je het maximumaantal registraties bereikt? Meld je dan aan op internetbankieren via een pc en verwijder er één van. Dat kan onder ‘Instellingen’.

Welk besturingssysteem (iOS, Android) moet mijn toestel hebben om de Argenta-app te kunnen gebruiken?

De app werkt zowel met iOS als met Android. Het is belangrijk dat de recentste versie van het besturingssysteem op je smartphone staat. Alleen dan werkt de app optimaal en kun je veilig bankieren. 

Mobiel bankieren is niet mogelijk op rooted of jailbroken toestellen.

Alle systeemvereisten om de Argenta-app te gebruiken

Kunnen meerdere personen samen de Argenta-app gebruiken op dezelfde smartphone?

Nee, dat gaat niet. Je kunt per toestel maar één kaartnummer aan de app linken.

Wat is het verschil tussen de pincode van mijn debetkaart en de pincode voor de Argenta-app?

  • De pincode van je debetkaart bestaat uit 4 cijfers.
  • De pincode voor de Argenta-app bestaat uit 5 cijfers.

Opgelet, de pincode voor de Argenta-app is alleen geldig in de app. Je kunt ze niet gebruiken om verrichtingen te doen met je kaart.

Ik krijg in de Argenta-app een melding van een nieuwe registratie of een aanmelding op een ander toestel. Wat moet ik doen?

Je krijgt deze melding omdat iemand zich in jouw naam heeft aangemeld in de Argenta-app of de app op een ander toestel heeft geïnstalleerd.

  • Heb je dat zelf gedaan? Dan hoef je niets te doen.
  • Heb je dat niet zelf gedaan? Dan gaat het waarschijnlijk om fraude, bel ons onmiddellijk op 03 285 53 33 (24/7 bereikbaar) om de fraude te melden.

Hoe registreer ik mij in de Argenta-app?

Opgelet, Je kunt je alleen in de Argenta-app registeren als je aan je kantoorhouder toestemming gaf voor digitaal bankieren. 

  1. Open de Argenta-app en klik op de drie puntjes rechts onderaan. Kies ‘Nieuwe gebruiker registreren’.
  2. Geef het kaartnummer van je Argenta-debetkaart (beginnend met 6703) in.
  3. Kies een pincode van 5 cijfers. Die heb je voortaan altijd nodig als je de app gebruikt.
  4. Valideer je registratie met je Argenta-digipas of itsme®.        
  5. Gebruik je de app ook op een ander toestel en laat je meldingen in de Argenta-app toe? Dan krijg je in de app op dat andere toestel een melding van een nieuwe registratie of een registratie op een ander toestel.

Hoe koppel ik een nieuwe debetkaart aan de app als ik al geregistreerd ben in de Argenta-app?

Open de app, klik op de 3 puntjes onderaan en selecteer dan ‘nieuwe gebruiker registeren’. Je ontkoppelt op dat moment je oude debetkaart en je kunt opnieuw de registratie starten waarbij je een nieuwe debetkaart koppelt aan de app. 

Hoe koppel ik mijn debetkaart aan de Argenta-app?

Je kunt je nieuwe kaart koppelen door de app te openen en op ‘Registreren’ te klikken. Daarna kun je de registratie starten.

Mijn digipas werkt niet meer. Wat moet ik doen?

Kan ik nieuwe begunstigden bewaren?

Ja, je kunt begunstigden bewaren. Als je een begunstigde bewaart, kun je hogere bedragen naar die persoon overschrijven want de limiet voor bewaarde begunstigden ligt hoger. Om een begunstigde te bewaren moet je elektronisch ondertekenen. Dat kan met je digipas of itsme®.

Hoe pas ik een doorlopende betalingsopdracht aan in de Argenta-app?

  1. Open de Argenta-app. 
  2. Selecteer de rekening waar de doorlopende opdracht aan gelinkt is. 
  3. Druk op de drie puntjes rechts van je rekening. 
  4. Klik op 'Doorlopende betalingsopdrachten'. 
  5. Klik op het potloodje bij de doorlopende betalingsopdracht die je wilt aanpassen. Pas ze aan en bevestig.

Let wel, je kunt alleen het bedrag, de mededeling en het moment waarop de opdracht moet stoppen, aanpassen. 

Meer weten: hoe kan je een doorlopende betalingsopdracht aanpassen? 

 

Mijn toestel of de internetverbinding valt uit op het moment dat ik een overschrijving aan het invoeren ben via de Argenta-app. Wat nu?

Zolang je geen bevestiging hebt gekregen dat je verrichting is uitgevoerd, controleer je best het saldo van je rekening of het overzicht van de verrichtingen om te weten of ze is uitgevoerd. Dat kan via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren.

Hoe pas ik een memo-overschrijving aan in de Argenta-app?

  1. Ga naar de lijst met verrichtingen van de betreffende rekening.
  2. Ga naar het tabblad 'Toekomst'. 
  3. Klik op het potloodje naast de memo-overschrijving die je wilt aanpassen. Pas de overschrijving aan en klik op ´Datum bevestigen´. Let wel, het bedrag kun je niet aanpassen. Daarvoor moet je de overschrijving via het prullenbakje verwijderen en een nieuwe memo-overschrijving aanmaken.

Ik kan geen transacties in de Argenta-app bevestigen met mijn digipass en nieuwe debetkaart. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat je oude debetkaart nog gekoppeld is aan je app.
Ontkoppel eerst je oude debetkaart en koppel daarna je nieuwe aan de app.

Kan ik gelden ontvangen op mijn Argenta-rekening die afkomstig zijn van een niet-SEPA land?

Ja, dat kan. Maar let op: je kunt geen gelden ontvangen van landen, personen of entiteiten die op de sanctielijst staan. Meer informatie over financiële sancties vind je op de website van de FOD Financiën.

Transacties vanuit een rekening in Rusland of Wit-Rusland naar een Argenta-rekening zijn momenteel niet mogelijk. 

Wat zijn de voordelen van SEPA?

  • In de volledige SEPA-zone betaal je op dezelfde manier als in België. Even gemakkelijk en veilig en met dezelfde uitvoeringstermijnen. Zowel via overschrijving en domiciliëring als met je bankkaart.
  • Alle betalingen binnen de SEPA-zone worden op dezelfde manier verwerkt. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen het land van de schuldeiser en dat van de schuldenaar, tussen binnenlandse en buitenlandse verrichtingen.
  • Het IBAN-nummer (International Bank Account Number) telt maximaal 32 alfanumerieke tekens en heeft een vaste lengte per land. Het IBAN-nummer bestaat uit een landcode (twee letters), een controlegetal (twee cijfers) en een (voor bepaalde landen aangevuld) nationaal rekeningnummer.
  • Alle Europese overschrijvingsformulieren binnen de SEPA-zone zijn oranje en op dezelfde manier opgebouwd.

Heb je hier nog vragen over? Neem gerust contact op met je kantoorhouder.

Wat is SEPA?

De afkorting ‘SEPA’ staat voor ‘Single Euro Payments Area’. SEPA is de Europese standaard om overschrijvingen, domiciliëringen en betalingen met bankkaarten op een uniforme manier te verwerken.

Voor betalingen in euro binnen en tussen de landen die deel uitmaken van de SEPA-zone gelden dezelfde voorwaarden, rechten en verplichtingen voor alle burgers, bedrijven en organisaties, ongeacht waar ze zich bevinden.

Wat is een SEPA-overschrijving?

Een SEPA-overschrijving is een overschrijving in euro, waarbij gebruik wordt gemaakt van het IBAN-nummer (International Bank Account Number) van de betaler en de begunstigde. De begunstigde rekening van de Europese overschrijving kan zowel een Belgische rekening zijn als een buitenlandse rekening gelegen binnen de SEPA-zone. 

Wat is een SEPA-domiciliëring?

Met een SEPA-domiciliëring geef jij als schuldenaar toestemming aan de schuldeiser (bijvoorbeeld een nutsbedrijf) om automatisch een bedrag van je rekening te debiteren. De bank van de schuldenaar beheert het domiciliëringsmandaat niet. Ze zorgt er alleen voor dat de rekening van de schuldenaar gedebiteerd wordt voor het bedrag dat de schuldeiser vraagt.

Hoe lang duurt een SEPA-overschrijving?

Een SEPA-overschrijving neemt maximaal drie bankwerkdagen in beslag:

  • Tussen twee Belgische rekeningen: maximaal één bankwerkdag.
  • Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal drie bankwerkdagen.

Sinds enkele jaren bestaat er naast de ‘gewone’ SEPA-overschrijving ook de instantoverschrijving.
Met een instantoverschrijving staat het bedrag veel sneller op de rekening van de begunstigde.

  • Tussen twee Belgische rekeningen: 5 seconden.
  • Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal 25 seconden.

Hoe pas ik de datum van een doorlopende betalingsopdracht aan in de Argenta-app?

Je kunt de datum van een doorlopende betalingsopdracht niet aanpassen. Je kunt wel de opdracht verwijderen en een nieuwe aanmaken: 
  1. Klik op het startscherm onder ‘Mijn rekeningen’ op de drie puntjes naast de betaalrekening waaraan de betalingsopdracht gekoppeld is.
  2. Klik op 'Doorlopende betalingsopdrachten'.  
  3. Klik op het vuilbakje naast de doorlopende betalingsopdracht dat je wil verwijderen. 
  4. Klik op de knop 'Nieuwe betalingsopdracht'. 
  5. Voer de nieuwe betalingsopdracht in met de juiste datum.

 

Hoe geef ik schade of een ongeval aan via de Argenta-app?

  1. Ga via ‘Mijn Producten’ op het startscherm naar de betreffende verzekering.
  2. Klik je op ‘Schade Melden’.
  3. Vul het aangifteformulier in en verstuur het.
  4. Je, krijg je een automatische bevestigingsmail.
  5. Op werkdagen neemt onze schadedienst binnen de 48 uur contact met je om de verdere stappen te bespreken.