Veelgestelde vragen over bankieren

Snel zelf iets regelen? Je kunt veel bankzaken makkelijk én eenvoudig online regelen - waar en wanneer je wilt. 

Veelgestelde vragen

Moet ik ook betalen voor spaarrekeningen en zitten die mee in mijn pakket?

Nee, onze spaarrekeningen zijn gratis. Ze staan los van de pakketten. 

Ik ben zelfstandige in bijberoep (geen vennootschap). Moet ik dan een speciaal pakket voor professionelen nemen?

Als zelfstandige in bijberoep word je als een natuurlijke persoon beschouwd. Dat betekent dat je een van de drie pakketten voor particulieren kunt nemen.

Kan ik meerdere pakketten hebben?

Ja, bij elk pakket is 1 betaalrekening inbegrepen. Heb je meer dan één rekening? Dan heb je dus ook meer dan één pakket. 

Moeten mijn debetkaarten nu vervangen worden?

Neen, je debetkaarten blijven geldig.

Geldt de online-aankoopverzekering alleen voor aankopen die ik met de kredietkaart betaal?

De online-aankoopverzekering inbegrepen in je Silver-of Gold-pakket is gekoppeld aan je pakket. Je hoeft dus niet met je kredietkaart te betalen om een beroep te kunnen doen op deze verzekering. Ook een aankoop die je betaalt met je betaalrekening of debetkaart van het pakket waaraan de verzekering gekoppeld is, is gedekt door deze verzekering. Heb je een Pro-pakket? Dan is de verzekering alleen geldig voor aankopen met je Golden kredietkaart.

Wanneer moet ik betalen voor mijn Silver-, Gold- of Pro-pakket?

De kost van je pakket wordt telkens op de eerste dag van de volgende maand afgehouden van de betaalrekening die aan het pakket gekoppeld is. 

Heb je je pakket nog maar een paar dagen of weken, maar geen volledige maand? Dan start de maandelijkse afrekening pas op de eerste dag van de tweede maand nadat je voor je pakket hebt getekend.

Bijvoorbeeld: Mocht je tijdens het jaar je pakket wijzigen, dan gebeurt de maandelijkse afrekening van je nieuwe pakket altijd op de eerste dag volgend op de volledige maand nadat je getekend hebt voor de wijziging van je pakket.

Ben ik verplicht om een kredietkaart (Argenta-kredietkaart of Golden kredietkaart) te nemen binnen een pakket?

Neen, dit is niet verplicht.

Als ik mijn kaart verloor werd die tot nu toe gratis vervangen. Wordt dat betalend nu ik een pakket heb?

Nee, het vervangen van een kaart blijft gratis in alle pakketten.

Hoelang duurt het om over te stappen naar een ander pakket?

Als je overstapt naar een ander pakket gebeurt de omschakeling naar dat nieuwe pakket onmiddellijk. Vraag je ook een kredietkaart aan? Dan wordt je nieuwe kaart verstuurd binnen de standaard doorlooptijd, maar je pakket wordt onmiddellijk geactiveerd. 

Let wel, als je overstapt van Green naar Silver, is het nieuwe pakket onmiddellijk geactiveerd, maar de standaardlimiet van je kredietkaart wordt voorlopig nog niet automatisch aangepast naar de hogere standaardlimiet van Silver. Om die nieuwe standaardlimiet te activeren moet je nog even contact opnemen met je kantoor. 

Zijn de kosten voor het opsturen van mijn rekeninguittreksels via de post in de pakketkost inbegrepen?

​Nee. Als je je rekeninguittreksels via de post laat opsturen, betaal je daarvoor verzendkosten. Dat blijft een aparte kost. Ook als je een betalend pakket hebt, is deze kost niet inbegrepen in de maandelijkse vaste kost die je betaalt.

Kan ik zelf mijn pakket aanpassen via de app of het internetbankieren?

Overstappen naar een uitgebreider pakket kan alleen via de app of via je kantoor. Heb je nog geen kredietkaart? Dan kun je die in de app aanvragen en zo kiezen voor een ander pakket. Heb je nog geen kredietkaart, of wil je graag persoonlijk advies. Dan kun je een afspraak maken met je kantoor. Overstappen naar een minder uitgebreid pakket kan alleen via je kantoor. 

Kan ik de limiet van mijn Argenta-kredietkaart tijdelijk verhogen als ik op reis ben?

Dat hangt van het pakket dat je hebt. Je kunt je limiet niet tijdelijk verhogen in een Green-pakket, maar wel in een Silver- en Gold-pakket. Wil je geregeld je kredietkaartlimiet verhogen? Dan raden we je aan om voor een uitgebreider pakket te kiezen. Momenteel is  het niet mogelijk om je kredietkaartlimiet aan te passen in de Argenta-app. Dat kan momenteel enkel via je kantoor.

Is een derde debetkaart mogelijk voor volmachthebbers in een pakket?

Binnen een Green-pakket is een derde debetkaart niet mogelijk. Binnen een Silver-, Gold- of Pro-pakket kun je wel meer dan twee debetkaarten hebben. Je kunt ook een debetkaart buiten je pakket aanvragen. Voor meer informatie kun je terecht bij je kantoorhouder.

Kan ik uitgebreider pakket, kredietkaart of verhoogde kredietkaartlimiet aanvragen voor een betaalrekening met meer dan één titularis (gezamenlijke rekening) in de Argenta-app? ?

Neen, dat kan niet. Neem hiervoor contact op met je kantoor.

Wat is een instantoverschrijving?

Bij een instantoverschrijving staat het overgeschreven bedrag binnen enkele seconden op de rekening van de begunstigde. Dat was vroeger al zo voor overschrijvingen tussen Argenta-rekeningen, en nu dus ook voor overschrijvingen van en naar rekeningen bij andere Belgische instellingen.

Hoe doe ik een instantoverschrijving?

Je hoeft hiervoor niets speciaals te doen. Als je een overschrijving ingeeft, kijken we automatisch na of een instantoverschrijving mogelijk is naar de begunstigde rekening. Als dat niet het geval is, krijg je een melding in de app en kun je ervoor kiezen om de overschrijving op de klassieke manier te laten doorgaan. De begunstigde ontvangt het geld dan de dag nadien.

Let wel, bij Argenta geldt een limiet van 500 euro per overschrijving. Overschrijvingen boven die limiet worden op de klassieke manier uitgevoerd.

Kan ik in het weekend een instantoverschrijving ook uitvoeren?

Je kunt 24/7 instant overschrijven. Ook in het weekend ontvangt de begunstigde je overschrijving binnen enkele seconden.

Hoeveel kost een instantoverschrijving bij Argenta?

Een instantoverschrijving is gratis bij Argenta.

Hoe kan ik overschrijven naar een niet-SEPA-land?

Bij Argenta kun je niet overschrijven naar een niet-SEPA-land.

Als ik overstap van Green naar Silver, zijn de nieuwe limieten van mijn kredietkaart dan meteen van toepassing?

In het Silver-pakket is de standaardlimiet van je kredietkaart hoger dan bij Green en kun je die limiet tijdelijk verhogen. Zodra je Silver-pakket geactiveerd is, kun je meteen gebruikmaken van de mogelijkheid om je limiet tijdelijk te verhogen, maar de standaardlimiet wordt voorlopig nog niet automatisch aangepast naar de hogere standaardlimiet van Silver. Door een technische onregelmatigheid moet je voorlopig nog zelf contact opnemen met je kantoor om de nieuwe standaardlimiet te activeren. Momenteel is  het niet mogelijk om je kredietkaartlimiet aan te passen in de Argenta-app. Dat kan momenteel enkel via je kantoor.

Wordt afhalen van cash geld aan het loket betalend in een Silver- of Gold-pakket?

Als je een Silver- of Gold-pakket hebt, is het afhalen van cash geld aan het loket van je kantoor gratis.

Hoe kun je een beroep doen op de vergoedingen of schadeloosstellingen uit het verzekeringspakket van het Silver- en Goldpakket?

Je kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week contact opnemen met de bijstandscentrale op het nummer +32 2 642 45 30 of via claims-ipa@ip-assistance.com.

Kan ik een uitgebreider pakket aanvragen als ik geen Belgische eID heb in de Argenta-app?

Neen, dat kan niet. Neem hiervoor contact op met je kantoor.

Wat is Payconiq by Bancontact?

Payconiq by Bancontact is een app waarmee je snel en eenvoudig betalingen doet met je smartphone. In de winkel, webshop of tussen vrienden. Payconiq by Bancontact vervangt de bestaande mobiele betaalapps van Bancontact en Payconiq. 

Meer informatie

Kan ik meerdere rekeningen koppelen aan eenzelfde Payconic-account?

Dat is niet mogelijk.

Kan ik een instantoverschrijving doen via Argenta Internetbankieren?

Nee, instant overschrijven kan alleen in de Argenta-app.

Kan ik een instantoverschrijving nog annuleren?

Nee. Net als bij een gewone overschrijving kun je een instantoverschrijving niet meer annuleren nadat je ze hebt bevestigd. Neem contact op met je bank als er een fout is gebeurd met je overschrijving of als er sprake is van fraude. Je bank bekijkt dan samen met jou hoe de fout rechtgezet kan worden.

Hoeveel (Golden) kredietkaarten kan ik aanvragen binnen een Pro-pakket?

Bij het Pro-pakket kun je, als je dat wilt, maximum twee gewone kredietkaarten aanvragen. Je kunt wel een onbeperkt aantal Golden kredietkaarten aanvragen. Hiervoor betaal je een maandelijkse bijdrage van € 3,95 per Golden kredietkaart.

Wie komt in aanmerking voor een Pro-pakket?

Een Pro-pakket kan alleen geopend worden op naam van een rechtspersoon, groepering, juridische structuur zonder rechtspersoonlijkheid of feitelijke vereniging. 

Hoe wordt de kost van de Golden kredietkaart bij het Pro-pakket precies berekend?

De kost van de Golden kredietkaart wordt afzonderlijk afgerekend, los van de kosten van het pakket. De kost van een Golden kredietkaart bij het Pro-pakket wordt maandelijks afgehouden. De eerste keer vanaf de nacht van de aanvraag. Bij stopzetting van de Golden kredietkaart krijg je, indien nodig, een pro rata terugstorting, aangezien je de maandelijkse kost op voorhand betaalt.

Bijvoorbeeld: Je vraagt een Golden kredietkaart aan op 4 februari en Argenta behandelt ook op die dag de aanvraag. De kosten worden afgerekend op 4 februari en lopen tot 3 maart. Op 4 maart volgt de volgende afrekening. Wanneer je de kaart stopzet op 28 februari zal je pro rata nog een bedrag terugkrijgen voor de 3 dagen die je te veel hebt betaald.

Kun je bij het Pro-pakket ook een Golden kredietkaart aanvragen?

Je kunt, als je dat wilt, een Golden Kredietkaart aanvragen bij het Pro-pakket voor € 3,95 extra per maand. Je moet hiervoor nog steeds voldoen aan bepaalde voorwaarden via een risicoscoring. Neem voor meer informatie contact op met je kantoor.

Ik heb een Pro-pakket. Moet ik dan extra betalen voor een Golden kredietkaart?

Ja. In het Pro-pakket is de kost van de Golden kredietkaart niet inbegrepen. Als je een Golden kredietkaart wilt, wordt de kost van 3,95 euro maandelijks apart afgerekend.

Hoe scan ik een overschrijvingsformulier?

Je kunt een papieren (roze) overschrijvingsformulier scannen in de Argenta-app. Zo hoef je de gegevens niet meer over te typen. Ga daarvoor naar het scherm om een nieuwe overschrijving in te geven en klik op het camera-icoon rechts bovenaan. Je moet de app wel toegang geven tot je camera als je deze functie wilt gebruiken. 

Hoe pas ik een doorlopende betalingsopdracht aan in de Argenta-app?

  1. Selecteer de rekening in de Argenta-app en druk op de drie puntjes rechts bovenaan.
  2. Selecteer 'Doorlopende betalingsopdrachten'.
  3. Pas de doorlopende betalingsopdracht aan via het potloodje en bevestig.

Wat zijn de limieten voor overschrijvingen in de app?

Hoe pas ik een memo-overschrijving aan in de Argenta-app?

  1. Ga naar de lijst met verrichtingen van de betreffende rekening.
  2. Ga naar het tabblad 'Toekomst'. 
  3. Klik op het potloodje naast de memo-overschrijving die je wilt aanpassen. Pas de overschrijving aan en klik op ´Datum bevestigen´. Let wel, het bedrag kun je niet aanpassen. Daarvoor moet je de overschrijving via het prullenbakje verwijderen en een nieuwe memo-overschrijving aanmaken.

Met welk toestel kan ik (niet) scannen?

Je kunt je overschrijvingsformulieren scannen met elk mobiel toestel waar een camera in zit en waarop je de app toegang hebt gegeven tot je camera.

Mijn toestel of de internetverbinding valt uit op het moment dat ik een overschrijving aan het invoeren ben via de Argenta-app. Wat nu?

Zolang je geen bevestiging hebt gekregen dat je verrichting is uitgevoerd, controleer je best het saldo van je rekening of het overzicht van de verrichtingen om te weten of ze is uitgevoerd. Dat kan via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren.

Kan ik nieuwe begunstigden bewaren?

Ja, je kunt begunstigden bewaren. Als je een begunstigde bewaart, kun je hogere bedragen naar die persoon overschrijven want de limiet voor bewaarde begunstigden ligt hoger. Om een begunstigde te bewaren moet je elektronisch ondertekenen. Dat kan met je digipas of itsme®.

Welke gegevens van het overschrijvingsformulier scant de Argenta-app?

De Argenta-app neemt automatisch deze gegevens over:

  • Bedrag
  • Begunstigde
  • IBAN-nummer
  • Gestructureerde mededeling

Zo hoef je niets over te typen en is de kans op typfouten kleiner. Kijk de gegevens nog even na, geef de uitvoeringsdatum in en bevestig met je geheime code.

Staat er een QR-code op je factuur? Dan kun je je factuur nóg sneller betalen door gewoon die code te scannen.

Tot welk pakket behoort mijn betaalrekening van mijn eenmanszaak?

Je eenmanszaak valt niet onder categoriëen van het Pro-pakket. Je krijgt een pakket van/als de natuurlijke personen.

Ik kan geen transacties in de Argenta-app bevestigen met mijn digipass en nieuwe debetkaart. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat je oude debetkaart nog gekoppeld is aan je app.
Ontkoppel eerst je oude debetkaart en koppel daarna je nieuwe aan de app.

Hoe weet ik dat mijn betaling niet per ongeluk tweemaal wordt gedebiteerd als ik twee keer mijn kaart tegen de terminal houd?

De contactloze technologie detecteert dubbele betalingen. Dezelfde transactie kan dus nooit per ongeluk tweemaal worden uitgevoerd.

Waarom contactloos betalen?

Snel

Met de contactloze kaart betaal je in een oogwenk je dagelijkse aankopen. Al wat je moet doen om te betalen, is de kaart dichtbij de terminal houden. Voor aankopen van minder dan 50 euro heb je geen pincode nodig.

Gemakkelijk

Contactloos betalen is eenvoudig. Hou je kaart dichtbij de betaalterminal en klaar.

Veilig

  • Voor elke betaling van meer dan 50 euro moet je je pincode ingeven.
  • Na vijf contactloze betalingen moet je opnieuw je code invoeren om je identiteit te verifiëren.
  • Als je contact opneemt met Card Stop (078 170 170) bij diefstal of verlies wordt ook de contactloze functie geblokkeerd.

Wat moet ik doen om contactloos te betalen?

  1. Zoek het symbool voor contactloos betalen op de betaalterminal en controleer of het te betalen bedrag op de display wordt weergegeven.
  2. Om te betalen hou je gewoon je kaart dichtbij het pictogram.
  3. Wacht op het visuele signaal of het geluidssignaal dat je betaling bevestigt. Klaar.

Kan iemand mijn geld stelen door een betaalterminal bij mijn kaart te houden?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en vooral volledig veilige technologie. Het scenario waarin een fraudeur geld zou stelen door een betaalterminal in de buurt van de kaart te houden, is om verschillende redenen onwaarschijnlijk:

  • De terminal moet zich binnen vier centimeter van de kaart bevinden om de transactie te kunnen uitvoeren. De dief moet dan wel heel dicht bij de kaarthouder staan.
  • Voor het bezit van een terminal is een registratie vereist. De fraudeur zou bij een frauduleuze transactie dus onmiddellijk geïdentificeerd worden.
  • Er zijn specifieke veiligheidsregels voor contactloos betalen. Voor aankopen van meer dan 50 euro en op regelmatige basis wordt je pincode gevraagd om je identiteit te controleren.
  • Je bent volledig beschermd als iemand ondanks alle veiligheidsmaatregelen je kaart op een frauduleuze manier gebruikt.

Hoe activeer ik de contactloze betaalfunctie?

De eerste keer dat je contactloos betaalt moet je je pincode ingeven, ook al gaat het om een bedrag lager dan 50 euro. Vanaf dan is de functie geactiveerd. Als je dat niet doet en je je kaart zou verliezen, dan kunnen er sowieso geen contactloze verrichtingen mee gebeuren.

Ik kan niet contactloos betalen met mijn kaart. Kan ik een kaart krijgen waarmee dat wel mogelijk is?

Wanneer je kaart vervalt, wordt ze automatisch vervangen door een contactloze kaart. Dat geldt zowel voor je debetkaart als voor je (Golden) kredietkaarten.

Gebruik je de Argenta-app? Dan kun je nog voor de vervaldag van je debetkaart een contactloze kaart aan te vragen.

Waar kan ik contactloos betalen?

Wil je weten of je bij je handelaar contactloos kunt betalen? Check dan of het symbool voor contactloos betalen op de betaalterminal staat:

 

Op de overgrote meerderheid van de terminals is het al mogelijk om contactloos te betalen. Tegen 2020 zal dat op alle betaalterminals mogelijk zijn.

Wat is contactloos betalen?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en veilige manier om te betalen in winkels. Al wat je moet doen is je contactloze kaart (of het toestel dat met je contactloze kaart verbonden is) dichtbij de betaalterminal te houden.

Voor aankopen van minder dan 50 euro hoef je geen pincode in te voeren. Voor aankopen van meer dan 50 euro, moet je je pincode ingeven als extra beveiliging.

Is mijn kaart geschikt om contactloos te betalen?

Kijk na of het symbool voor contactloos betalen (het NFC-logo) op je kaart staat:

Is dat het geval? Dan kun je contactloos betalen met je kaart.

Is dat niet het geval, dan kun je deze aanvragen.

Wat zijn de limieten voor contactloos betalen?

  • Kleine bedragen van minder dan 50 euro kun je betalen zonder je pincode in te voeren.
  • Bij bedragen van meer dan 50 euro, moet je je pincode ingeven.
  • Wanneer je in totaal voor 100 euro betalingen hebt uitgevoerd zonder pincode, moet je de eerstvolgende betaling wel bevestigen met je pincode, ook al is het bedrag kleiner dan 50 euro. Vanaf dan kun je opnieuw betalen zonder pincode.

Mijn contactloze kaart is verloren of gestolen. Wat moet ik doen?

Zodra de kaart geblokkeerd is, zijn ook contactloze betalingen zonder of met pincode niet meer mogelijk.

Is contactloos betalen duurder?

Nee. Niet voor jou als klant en ook niet voor de handelaar.

Wordt storten van cash geld aan het loket betalend als je een Green-pakket hebt?

Nee, stortingen aan het loket blijven gratis.

Hoe worden de kosten voor manuele verrichtingen aan het loket verrekend in het Green-pakket?

​De kost wordt bij het uitvoeren van de verrichting aan het loket meteen automatisch aangerekend. Laat je bijvoorbeeld 50 euro aan het loket overschrijven van een betaalrekening in een Green-pakket, dan zie je op je rekening dat er twee aparte bedragen van je rekening zijn gegaan: 50 euro van de overschrijving en 1,50 euro voor de kost ervan. Binnen een Silver-, Gold- of Pro-pakket blijven manuele verrichtingen aan het loket gratis.

Wordt afhalen van cash geld aan het loket betalend in een Green-pakket?

Als je een Green-pakket hebt, betaal je voor het afhalen van cash geld aan het loket van je kantoor 1,5 euro per afhaling. 

Ik heb een Green-pakket. Word ik nog steeds geholpen als ik slachtoffer ben van phishing of een andere vorm van fraude?

Ja, Argenta staat elke klant die slachtoffer is van phishing op dezelfde manier bij. Het maakt niet uit of je een Green-, Silver- of Gold-pakket hebt.

Ben je slachtoffer van phishing? Neem zo snel mogelijk contact op met Argenta op het nummer 03 285 53 33 of stuur een e-mail naar phishing@argenta.be. Doe zeker ook aangifte bij de politie en laat een proces-verbaal opstellen.

Meer info over phishing

Heeft Argenta een pakket dat past binnen de universele bankdienst?

Ja. In het Silver-pakket zijn alle diensten van de universele bankdienst inbegrepen.

Ik heb een Gold-pakket. Moet ik dan extra betalen voor mijn Golden kredietkaart?

In het Gold-pakket is de kost van de Golden kredietkaart inbegrepen in de pakketkost. Je bent niet verplicht om een Golden kredietkaart te nemen in het Gold-pakket. De kaart is wel gratis inbegrepen.

Blijven de minimumvoorwaarden voor de aanvraag van de kredietkaart en Golden kredietkaart dezelfde nu de kaart in een pakket valt?

Je moet nog altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen om een kredietkaart te krijgen, maar de voorwaarden worden wel aangepast. Je krijgt bijvoorbeeld niet automatisch een Golden kredietkaart als je een Gold-pakket hebt, je moet nog altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Ik wil een Gold-pakket met een Golden kredietkaart. Wat doe ik met mijn oude, gewone Argenta-kredietkaart?

Vervangt de Golden kredietkaart je standaard Argenta-kredietkaart en heb je je oude kaart niet meer nodig? Vernietig dan je oude kaart: knip  je kaart en de chip op de kaart doormidden en bel je kantoorhouder om de kaart te deactiveren. Heb je ze nog wel nodig, dan kun je ze nog gebruiken. Je kan in je Gold-pakket tot 2 Argenta-kredietkaarten hebben bovenop je Golden kredietkaarten.

Niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact met ons op.