Veelgestelde vragen over bankieren

Snel zelf iets regelen? Je kunt veel bankzaken makkelijk én eenvoudig online regelen - waar en wanneer je wilt. 

Veelgestelde vragen

Moet ik ook betalen voor spaarrekeningen en zitten die mee in mijn pakket?

Nee, onze spaarrekeningen zijn gratis. Ze staan los van de pakketten. 

Ik ben zelfstandige in bijberoep (geen vennootschap). Moet ik dan een speciaal pakket voor professionelen nemen?

Als zelfstandige in bijberoep word je als een natuurlijke persoon beschouwd. Dat betekent dat je een van de drie pakketten voor particulieren kunt nemen.

Kan ik meerdere pakketten hebben?

Ja, bij elk pakket is 1 betaalrekening inbegrepen. Heb je meer dan één rekening? Dan heb je dus ook meer dan één pakket. 

Hoeveel kost een instantoverschrijving bij Argenta?

Een instantoverschrijving is gratis bij Argenta.

Hoe kan ik overschrijven naar een niet-SEPA-land?

Bij Argenta kun je niet overschrijven naar een niet-SEPA-land.

Geldt de online-aankoopverzekering alleen voor aankopen die ik met de kredietkaart betaal?

De online-aankoopverzekering inbegrepen in je Silver-of Gold-pakket is gekoppeld aan je pakket. Je hoeft dus niet met je kredietkaart te betalen om een beroep te kunnen doen op deze verzekering. Ook een aankoop die je betaalt met je betaalrekening of debetkaart van het pakket waaraan de verzekering gekoppeld is, is gedekt door deze verzekering. Heb je een Pro-pakket? Dan is de verzekering alleen geldig voor aankopen met je Golden kredietkaart.

Ben ik verplicht om een kredietkaart (Argenta-kredietkaart of Golden kredietkaart) te nemen binnen een pakket?

Neen, dit is niet verplicht.

Wanneer moet ik betalen voor mijn Silver-, Gold- of Pro-pakket?

De kost van je pakket wordt telkens op de eerste dag van de volgende maand afgehouden van de betaalrekening die aan het pakket gekoppeld is. 

Heb je je pakket nog maar een paar dagen of weken, maar geen volledige maand? Dan start de maandelijkse afrekening pas op de eerste dag van de tweede maand nadat je voor je pakket hebt getekend.

Bijvoorbeeld: Mocht je tijdens het jaar je pakket wijzigen, dan gebeurt de maandelijkse afrekening van je nieuwe pakket altijd op de eerste dag volgend op de volledige maand nadat je getekend hebt voor de wijziging van je pakket.

Kan ik uitgebreider pakket, kredietkaart of verhoogde kredietkaartlimiet aanvragen voor een betaalrekening met meer dan één titularis (gezamenlijke rekening) in de Argenta-app? ?

Neen, dat kan niet. Neem hiervoor contact op met je Argenta-kantoor.

Als ik mijn kaart verloor werd die tot nu toe gratis vervangen. Wordt dat betalend nu ik een pakket heb?

Nee, het vervangen van een kaart blijft gratis in alle pakketten.

Hoelang duurt het om over te stappen naar een ander pakket?

Als je overstapt naar een ander pakket gebeurt de omschakeling naar dat nieuwe pakket onmiddellijk. Vraag je ook een kredietkaart aan? Dan wordt je nieuwe kaart verstuurd binnen de standaard doorlooptijd, maar je pakket wordt onmiddellijk geactiveerd. 

Let wel, als je overstapt van Green naar Silver, is het nieuwe pakket onmiddellijk geactiveerd, maar de standaardlimiet van je kredietkaart wordt voorlopig nog niet automatisch aangepast naar de hogere standaardlimiet van Silver. Om die nieuwe standaardlimiet te activeren moet je nog even contact opnemen met je kantoor. 

Kan ik de limiet van mijn Argenta-kredietkaart tijdelijk verhogen als ik op reis ben?

Dat hangt af van je pakket: 

  • Heb je een Green-pakket? Dan kun je de limiet niet tijdelijk verhogen. 
  • Heb je een Silver- of Gold-pakket? Dan kun je de limiet wel tijdelijk verhogen. 

Wil je geregeld je kredietkaartlimiet verhogen? Dan kies je best voor een uitgebreider pakket. Je kunt je kredietkaartlimiet niet aanpassen in de Argenta-app. Dat kan enkel alleen via je kantoor.

Is een derde debetkaart mogelijk voor volmachthebbers in een pakket?

Binnen een Green-pakket is een derde debetkaart niet mogelijk. Binnen een Silver-, Gold- of Pro-pakket kun je wel meer dan twee debetkaarten hebben. Je kunt ook een debetkaart buiten je pakket aanvragen. Voor meer informatie kun je terecht bij je kantoorhouder.

Kan ik zelf mijn pakket aanpassen via de app of het internetbankieren?

Overstappen naar een uitgebreider pakket kan alleen via de app of via je kantoor. Heb je nog geen kredietkaart? Dan kun je die in de app aanvragen en zo kiezen voor een ander pakket. Heb je al een kredietkaart, of wil je graag persoonlijk advies. Dan kun je een afspraak maken met je kantoor. Overstappen naar een minder uitgebreid pakket kan alleen via je kantoor. 

Waarom wordt er 0,15 euro (= recht) afgehouden bij mijn interestberekening?

Het recht is een wettelijk verschuldigde taks bij het versturen van elke interestafrekening. Het wordt aangerekend wanneer je negatieve, positieve of geen interesten hebt. 

Dit recht bedraagt 0,15 euro, conform artikel 8 van het Wetboek der diverse rechten en taksen.

Wat is recht op geschriften?

Dat is een forfaitaire belasting (vroeger fiscale zegels) van 0,15 euro die aan de overheid betaald moet worden bij elke interestberekening voor een niet-reglementaire zichtrekening. 

Hoe wordt de interest onder de titularissen verdeeld bij een rekening met meerdere belastingplichtige titularissen?

De interest wordt berekend pro rata het aandeel van de belastingplichtige titularissen die de interesten genieten.

Wanneer kom ik in aanmerking voor vrijstelling van roerende voorheffing?

Afhankelijk van bepaalde factoren ben je vrijgesteld van roerende voorheffing. Het gaat om factoren zoals je fiscale woonplaats, of je EU-ambtenaar bent, … Dat gebeurt echter niet automatisch. Voor meer inlichtingen hierover en eventueel de nodige formulieren kun je bij je kantoorhouder terecht.

Kan ik in het weekend een instantoverschrijving ook uitvoeren?

Je kunt 24/7 instant overschrijven. Ook in het weekend ontvangt de begunstigde je overschrijving binnen enkele seconden.

Wat is een instantoverschrijving?

Bij een instantoverschrijving staat het overgeschreven bedrag binnen enkele seconden op de rekening van de begunstigde. Dat was vroeger al zo voor overschrijvingen tussen Argenta-rekeningen, en nu dus ook voor overschrijvingen van en naar rekeningen bij andere Belgische instellingen.

Hoe doe ik een instantoverschrijving?

Dat kan alleen in de Argenta-app, niet via Argenta Internetbankieren. Voor elke overschrijving die je ingeeft, kijken we automatisch of de overschrijving instant kan worden uitgevoerd naar de begunstigde rekening. Kan dat niet? Dan krijg je een melding in de app. De begunstigde ontvangt het geld dan de dag nadien. 

Let wel, bij Argenta geldt een maximumbedrag van 500 euro per overschrijving. Overschrijvingen boven deze limiet worden niet instant uitgevoerd en staan dus pas de dag nadien op de rekening van de begunstigde. 

Als ik overstap van Green naar Silver, zijn de nieuwe limieten van mijn kredietkaart dan meteen van toepassing?

In het Silver-pakket is de standaardlimiet van je kredietkaart hoger dan bij Green en kun je die limiet tijdelijk verhogen. Zodra je Silver-pakket geactiveerd is, kun je meteen gebruikmaken van de mogelijkheid om je limiet tijdelijk te verhogen, maar de standaardlimiet wordt voorlopig nog niet automatisch aangepast naar de hogere standaardlimiet van Silver. Door een technische onregelmatigheid moet je voorlopig nog zelf contact opnemen met je kantoor om de nieuwe standaardlimiet te activeren. Momenteel is  het niet mogelijk om je kredietkaartlimiet aan te passen in de Argenta-app. Dat kan momenteel enkel via je kantoor.

Kan ik een uitgebreider pakket aanvragen als ik geen Belgische eID heb in de Argenta-app?

Neen, dat kan niet. Neem hiervoor contact op met je kantoor.

Hoe kun je een beroep doen op de vergoedingen of schadeloosstellingen uit het verzekeringspakket van het Silver- en Goldpakket?

Je kunt 24 uur per dag en 7 dagen per week contact opnemen met de bijstandscentrale op het nummer +32 2 642 45 30 of via claims-ipa@ip-assistance.com.

Is het afhalen van cash geld aan het loket betalend in een Silver- of Gold-pakket?

Als je een Silver- of Gold-pakket hebt, is het afhalen van cash geld aan het loket van je kantoor gratis.

Wat is Payconiq by Bancontact?

Payconiq by Bancontact is een app waarmee je snel en eenvoudig betalingen doet met je smartphone. In de winkel, webshop of tussen vrienden. Payconiq by Bancontact vervangt de bestaande mobiele betaalapps van Bancontact en Payconiq. 

Meer informatie

Kan ik meerdere rekeningen koppelen aan eenzelfde Payconic-account?

Dat is niet mogelijk.

Kan ik een instantoverschrijving nog annuleren?

Nee. Net als bij een gewone overschrijving kun je een instantoverschrijving niet meer annuleren nadat je ze hebt bevestigd. Neem contact op met je bank als er een fout is gebeurd met je overschrijving of als er sprake is van fraude. Je bank bekijkt dan samen met jou hoe de fout rechtgezet kan worden.

Kan ik een instantoverschrijving doen via Argenta Internetbankieren?

Nee, instant overschrijven kan alleen in de Argenta-app.

Kan de sms-melding over buitenlandse kaarttransacties een link bevatten?

Argenta plaatst nooit hyperlinks in een sms-bericht. Mocht je toch een sms-melding met een link krijgen die ogenschijnlijk door Argenta is verzonden, dan is dat een frauduleus bericht. Klik zeker niet op de hyperlink, en verwittig Argenta. Bel ons op 03 285 53 33 (24/7 bereikbaar) of stuur een mail naar phishing@argenta.be om de poging tot fraude te melden.

Ik heb een gezamelijke rekening en doe een buitenlandse transactie met mijn kaart. Zal elke partij dan een sms-bericht ontvangen?

Nee, het sms-bericht wordt alleen gestuurd naar de persoon op naam van wie de gebruikte debet- of kredietkaart staat.

Waarom heb ik een sms-bericht gekregen over een transactie?

Argenta is verplicht* om alle klanten een bericht te sturen om hen te waarschuwen wanneer zij hun debet- of kredietkaart gebruiken om online aankopen te doen in het buitenland of geld op te nemen waarbij een valutawissel plaatsvindt naar een Europese munteenheid. Het doel van de sms-melding is om je meer transparantie te bieden over de wisselkoerskosten en je te informeren over transacties die mogelijk verdacht kunnen zijn. Je hoeft na de sms niets te doen.

*Deze verplichting is het gevolg van de EU Cross Border Payments wetgeving. 

Wat zijn sms-meldingen over buitenlandse (kaart)transacties?

Wij sturen je een sms-melding om je te waarschuwen als je met je debet- of kredietkaart aankopen en geldopnames doet waarvoor er een valutawissel nodig is naar een andere Europese munteenheid. Ook bij online aankopen in het buitenland zul je een sms-melding krijgen. Het doel daarvan is om je meer transparantie te geven over mogelijk verdachte online transacties en over de wisselkosten op transacties met debet- of kredietkaarten binnen Europa.

Hoe kan ik me afmelden voor de sms-meldingen over buitenlandse transacties?

Je kunt de ontvangst van deze sms-berichten stoppen door een sms te sturen naar 8876 met als tekst ‘stop info wisselkoers’ of ‘stop info taux de change’. Als je ervoor kiest om deze sms-melding niet meer te krijgen, zul je noch voor geldafhalingen noch voor online aankopen in het buitenland nog een bericht krijgen.

Je kunt altijd dit sms-bericht opnieuw aanvragen door een sms te sturen naar 8876 met als tekst ‘start info wisselkoers’ of ‘start info taux de change’.

Moet ik kosten betalen voor sms-berichten over een kaarttransactie?

Nee, Argenta brengt geen kosten in rekening voor deze sms-berichten. Je moet echter wel bij je netwerkprovider navragen of die kosten in rekening brengt. 

Welke valuta worden geclassificeerd als europese munteenheden?

Je ontvangt een sms-bericht over een buitenlandse transactie als je een debet- of kredietkaarttransactie uitvoert in de volgende valuta:

  • Bulgaarse lev (BGN)
  • Kroatische kuna (HRK)
  • Tsjechische kroon (CZK)
  • Deense kroon (DKK)
  • Hongaarse forint (HUF)
  • IJslandse kroon (ISK)
  • Liechtensteinse Zwitserse frank (CHF)
  • Noorse kroon (NOK)
  • Poolse zloty (PLN)
  • Roemeense leu (RON)
  • Zweedse kroon (SEK)

Wat is het maximumbedrag dat je kunt overschrijven met een instantoverschrijving?

Met een instantoverschrijving kun je maximaal 500 euro per dag overschrijven. 

Tot welk pakket behoort mijn betaalrekening van mijn eenmanszaak?

Je eenmanszaak valt niet onder categoriëen van het Pro-pakket. Je krijgt een pakket van/als de natuurlijke personen.

Hoeveel (Golden) kredietkaarten kan ik aanvragen binnen een Pro-pakket?

Bij het Pro-pakket kun je, als je dat wilt, maximum twee gewone kredietkaarten aanvragen. Je kunt wel een onbeperkt aantal Golden kredietkaarten aanvragen. Hiervoor betaal je een maandelijkse bijdrage van € 3,95 per Golden kredietkaart.

Kun je bij het Pro-pakket ook een Golden kredietkaart aanvragen?

Je kunt, als je dat wilt, een Golden Kredietkaart aanvragen bij het Pro-pakket voor € 3,95 extra per maand. Je moet hiervoor nog steeds voldoen aan bepaalde voorwaarden via een risicoscoring. Neem voor meer informatie contact op met je kantoor.

Ik heb een Pro-pakket. Moet ik dan extra betalen voor een Golden kredietkaart?

Ja. In het Pro-pakket is de kost van de Golden kredietkaart niet inbegrepen. Als je een Golden kredietkaart wilt, wordt de kost van 3,95 euro maandelijks apart afgerekend.

Wie komt in aanmerking voor een Pro-pakket?

Een Pro-pakket kan alleen geopend worden op naam van een rechtspersoon, groepering, juridische structuur zonder rechtspersoonlijkheid of feitelijke vereniging. 

Hoe wordt de kost van de Golden kredietkaart bij het Pro-pakket precies berekend?

De kost van de Golden kredietkaart wordt afzonderlijk afgerekend, los van de kosten van het pakket. De kost van een Golden kredietkaart bij het Pro-pakket wordt maandelijks afgehouden. De eerste keer vanaf de nacht van de aanvraag. Bij stopzetting van de Golden kredietkaart krijg je, indien nodig, een pro rata terugstorting, aangezien je de maandelijkse kost op voorhand betaalt.

Bijvoorbeeld: Je vraagt een Golden kredietkaart aan op 4 februari en Argenta behandelt ook op die dag de aanvraag. De kosten worden afgerekend op 4 februari en lopen tot 3 maart. Op 4 maart volgt de volgende afrekening. Wanneer je de kaart stopzet op 28 februari zal je pro rata nog een bedrag terugkrijgen voor de 3 dagen die je te veel hebt betaald.

Ik heb een Green-pakket. Word ik nog steeds geholpen als ik slachtoffer ben van phishing of een andere vorm van fraude?

Ja, Argenta staat elke klant die slachtoffer is van phishing op dezelfde manier bij. Het maakt niet uit of je een Green-, Silver- of Gold-pakket hebt.

Ben je slachtoffer van phishing? Neem zo snel mogelijk contact op met Argenta op het nummer 03 285 53 33 of stuur een e-mail naar phishing@argenta.be. Doe zeker ook aangifte bij de politie en laat een proces-verbaal opstellen.

Meer info over phishing

Is het storten van cash geld aan het loket betalend als je een Green-pakket hebt?

Nee, stortingen aan het loket blijven gratis.

Hoe worden de kosten voor manuele verrichtingen aan het loket verrekend in het Green-pakket?

​De kost wordt bij het uitvoeren van de verrichting aan het loket meteen automatisch aangerekend. Laat je bijvoorbeeld 50 euro aan het loket overschrijven van een betaalrekening in een Green-pakket, dan zie je op je rekening dat er twee aparte bedragen van je rekening zijn gegaan: 50 euro van de overschrijving en 1,50 euro voor de kost ervan. Binnen een Silver-, Gold- of Pro-pakket blijven manuele verrichtingen aan het loket gratis.

Is het afhalen van cash geld aan het loket betalend in een Green-pakket?

Als je een Green-pakket hebt, betaal je voor het afhalen van cash geld aan het loket van je kantoor 1,5 euro per afhaling. 

Hoe lang duurt een instantoverschrijving?

Een instantoverschrijving neemt maximaal 5 seconden in beslag vanaf het moment dat je ze in de app tekent.

Kan ik een betaalrekening met meer dan één titularis (gezamenlijke rekening) openen in de Argenta-app?

Neen, dat kan niet. Neem hiervoor contact op met je kantoor.

Hoe kan ik een volmacht op mijn rekening stopzetten?

Je kunt een volmacht eenzijdig stopzetten, maar ook dat kun je alleen in je kantoor regelen. De titularis en de volmachthebber kunnen allebei de volmacht intrekken. De titularis kan alle volmachten aanpassen, een volmachthebber alleen die van zichzelf.

Wat houdt een volmacht op een rekening bij Argenta in?

Een volmacht op een rekening bij Argenta houdt in dat de volmachthebber dezelfde rechten heeft als de titularis, op enkele details na. Een volmachthebber kan bijvoorbeeld geen rekening afsluiten, geen kredietkaart aanvragen en geen verhogingen aanvragen voor een kaart.

Wil je meer weten over wat een volmachthouder wel en niet kan doen? Neem contact op met je kantoorhouder of onze klantendienst.

Hoe kan ik een gemeenschappelijke rekening openen?

Hoe kan ik een volmacht op mijn rekening geven?

Een volmacht kun je alleen in je kantoor regelen. De titularis en de persoon die de volmacht krijgt moeten daarvoor allebei aanwezig zijn en tekenen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet langer papieren rekeninguittreksels krijg via de post?

Om niet langer papieren rekeninguittreksels via de post te krijgen, neem je contact op met je kantoor. Dat maakt dit graag voor jou in orde.

Je kunt je rekeningtransacties dan digitaal opvolgen via de app of via het internetbankieren. Je rekeninguittreksels kun je via internetbankieren bekijken en opslaan als pdf.

Let op: als je je kantoor niet verwittigt en start met internetbankieren of de app, dan zul je je rekeninguittreksels nog altijd via post de blijven ontvangen.

Hoe weet ik dat mijn betaling niet per ongeluk tweemaal wordt gedebiteerd als ik twee keer mijn kaart tegen de terminal houd?

De contactloze technologie detecteert dubbele betalingen. Dezelfde transactie kan dus nooit per ongeluk tweemaal worden uitgevoerd.

Waarom contactloos betalen?

Snel

Met de contactloze kaart betaal je in een oogwenk je dagelijkse aankopen. Al wat je moet doen om te betalen, is de kaart dichtbij de terminal houden. Voor aankopen van minder dan 50 euro heb je geen pincode nodig.

Gemakkelijk

Contactloos betalen is eenvoudig. Hou je kaart dichtbij de betaalterminal en klaar.

Veilig

  • Voor elke betaling van meer dan 50 euro moet je je pincode ingeven.
  • Na vijf contactloze betalingen moet je opnieuw je code invoeren om je identiteit te verifiëren.
  • Als je contact opneemt met Card Stop (078 170 170) bij diefstal of verlies wordt ook de contactloze functie geblokkeerd.

Wat moet ik doen om contactloos te betalen?

  1. Zoek het symbool voor contactloos betalen op de betaalterminal en controleer of het te betalen bedrag op de display wordt weergegeven.
  2. Om te betalen hou je gewoon je kaart dichtbij het pictogram.
  3. Wacht op het visuele signaal of het geluidssignaal dat je betaling bevestigt. Klaar.

Kan iemand mijn geld stelen door een betaalterminal bij mijn kaart te houden?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en vooral volledig veilige technologie. Het scenario waarin een fraudeur geld zou stelen door een betaalterminal in de buurt van de kaart te houden, is om verschillende redenen onwaarschijnlijk:

  • De terminal moet zich binnen vier centimeter van de kaart bevinden om de transactie te kunnen uitvoeren. De dief moet dan wel heel dicht bij de kaarthouder staan.
  • Voor het bezit van een terminal is een registratie vereist. De fraudeur zou bij een frauduleuze transactie dus onmiddellijk geïdentificeerd worden.
  • Er zijn specifieke veiligheidsregels voor contactloos betalen. Voor aankopen van meer dan 50 euro en op regelmatige basis wordt je pincode gevraagd om je identiteit te controleren.
  • Je bent volledig beschermd als iemand ondanks alle veiligheidsmaatregelen je kaart op een frauduleuze manier gebruikt.

Hoe activeer ik de contactloze betaalfunctie?

De eerste keer dat je contactloos betaalt moet je je pincode ingeven, ook al gaat het om een bedrag lager dan 50 euro. Vanaf dan is de functie geactiveerd. Als je dat niet doet en je je kaart zou verliezen, dan kunnen er sowieso geen contactloze verrichtingen mee gebeuren.

Ik kan niet contactloos betalen met mijn kaart. Kan ik een kaart krijgen waarmee dat wel mogelijk is?

Wanneer je kaart vervalt, wordt ze automatisch vervangen door een contactloze kaart. Dat geldt zowel voor je debetkaart als voor je (Golden) kredietkaarten.

Gebruik je de Argenta-app? Dan kun je nog voor de vervaldag van je debetkaart een contactloze kaart aan te vragen.

Waar kan ik contactloos betalen?

Wil je weten of je bij je handelaar contactloos kunt betalen? Check dan of het symbool voor contactloos betalen op de betaalterminal staat:

 

Op de overgrote meerderheid van de terminals is het al mogelijk om contactloos te betalen. Tegen 2020 zal dat op alle betaalterminals mogelijk zijn.

Wat is contactloos betalen?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en veilige manier om te betalen in winkels. Al wat je moet doen is je contactloze kaart (of het toestel dat met je contactloze kaart verbonden is) dichtbij de betaalterminal te houden.

Voor aankopen van minder dan 50 euro hoef je geen pincode in te voeren. Voor aankopen van meer dan 50 euro, moet je je pincode ingeven als extra beveiliging.

Is mijn kaart geschikt om contactloos te betalen?

Kijk na of het symbool voor contactloos betalen (het NFC-logo) op je kaart staat:

Is dat het geval? Dan kun je contactloos betalen met je kaart.

Is dat niet het geval, dan kun je deze aanvragen via de Argenta-app, kantoor of Contactcenter.

Wat zijn de limieten voor contactloos betalen?

  • Kleine bedragen van minder dan 50 euro kun je betalen zonder je pincode in te voeren.
  • Bij bedragen van meer dan 50 euro, moet je je pincode ingeven.
  • Wanneer je in totaal voor 100 euro betalingen hebt uitgevoerd zonder pincode, moet je de eerstvolgende betaling wel bevestigen met je pincode, ook al is het bedrag kleiner dan 50 euro. Vanaf dan kun je opnieuw betalen zonder pincode.

Mijn contactloze kaart is verloren of gestolen. Wat moet ik doen?

Zodra je kaart geblokkeerd is, zijn ook contactloze betalingen zonder of met pincode niet meer mogelijk.

Is contactloos betalen duurder?

Nee. Niet voor jou als klant en ook niet voor de handelaar.

Welke landen behoren tot de SEPA-zone?

De volgende 36 landen behoren tot de SEPA-zone: Andorra, België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.

Let wel, je kunt alleen overschrijvingen in euro ingeven via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren. Een overschrijving naar het Verenigd Koninkrijk (SEPA-land) kan dus alleen in euro, niet in Britse ponden.

Er zijn landen die dicht bij de EU liggen maar geen deel uitmaken van SEPA, zoals Oekraïne en Turkije. Dit zijn geen SEPA-landen, je kunt dus niet overschrijven naar deze landen.

Je kaart is geblokkeerd. Wat nu?

  • Vraag een nieuwe kaart aan. Als je je kaart hebt geblokkeerd via de Argenta-app, kun je in de app een nieuwe debet- of kredietkaart aanvragen.
  • Gebruik je je digipas en debetkaart om aan te melden in Argenta Internetbankieren? Met je geblokkeerde kaart kun je je niet meer aanmelden. Maakte je reeds gebruik van itsme® om je aan te melden? Dan kun je dit blijven doen. Ook de Argenta-app kun je nog gebruiken als je kaart geblokkeerd is.
  • Check altijd goed je verrichtingen als je een kaart geblokkeerd hebt. 
  • Als je je debetkaart blokkeert bij Card Stop via de Argenta-app krijg je meteen de vraag of je je debetkaart wilt vervangen. Als je daarvoor kiest, kun je vervolgens het adres ingeven waarop je de nieuwe kaart wilt ontvangen. De kaart is nu aangevraagd en komt jouw richting uit.

Hoe kan ik mijn bankrekening afsluiten?

Je kunt je rekening afsluiten door e-mail te sturen naar je kantoor: 

  • Vermeld het rekeningnummer dat je wilt stopzetten.
  • Vermeld het rekeningnummer waarop het restbedrag overgeschreven mag worden.
  • Voeg een kopie toe van de voor- en achterzijde van je identiteitskaart.

Als je de rekening die je wilt stopzetten meerdere titularissen heeft, dan moet elke titularis via e-mail toestemming geven.

Let op: als je een betaalrekening afsluit, is het belangrijk dat er nog minstens 0,15 euro op staat. Bij het afsluiten betaal je dit bedrag aan zegelrecht.

Kan ik negatief / onder nul gaan op mijn rekening?

Het is niet mogelijk om bewust negatief te gaan op een Argenta-rekening. Gebeurt het toch per ongeluk (bv. door de afrekening van je kredietkaart)? Zuiver de rekening dan zo snel mogelijk aan. Je betaalt hier een negatieve interest op.

Heeft Argenta een pakket dat past binnen de universele bankdienst?

Ja. In het Silver-pakket zijn alle diensten van de universele bankdienst inbegrepen.

Ik heb een Gold-pakket. Moet ik dan extra betalen voor mijn Golden kredietkaart?

In het Gold-pakket is de kost van de Golden kredietkaart inbegrepen in de pakketkost. Je bent niet verplicht om een Golden kredietkaart te nemen in het Gold-pakket. De kaart is wel gratis inbegrepen.

Blijven de minimumvoorwaarden voor de aanvraag van de kredietkaart en Golden kredietkaart dezelfde nu de kaart in een pakket valt?

Je moet nog altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen om een kredietkaart te krijgen, maar de voorwaarden worden wel aangepast. Je krijgt bijvoorbeeld niet automatisch een Golden kredietkaart als je een Gold-pakket hebt, je moet nog altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Ik wil een Gold-pakket met een Golden kredietkaart. Wat doe ik met mijn oude, gewone Argenta-kredietkaart?

Vervangt de Golden kredietkaart je standaard Argenta-kredietkaart en heb je je oude kaart niet meer nodig? Vernietig dan je oude kaart: knip  je kaart en de chip op de kaart doormidden en bel je kantoorhouder om de kaart te deactiveren. Heb je ze nog wel nodig, dan kun je ze nog gebruiken. Je kan in je Gold-pakket tot 2 Argenta-kredietkaarten hebben bovenop je Golden kredietkaarten.

Wanneer heb je een rekeninguittreksel nodig?

Bij een conflict of geschil kunnen rekeninguittreksels bewijswaarde hebben.

Hoe lang bewaart Argenta mijn rekeninguittreksels?

Argenta bewaart je rekeninguittreksels tien jaar. Als je een uittreksel mist of je wilt er een opvragen, dan kan Argenta je altijd tegen betaling een elektronisch of papieren duplicaat bezorgen. Een digitale versie heeft dezelfde wettelijke bewijswaarde als de papieren variant.

  

Hoe kan ik de verzendwijze van mijn rekeninguittreksels aanpassen?

Je kunt de verzendwijze van je uittreksels in je kantoor laten aanpassen.

Waarom verdwijnen de rekeninguittrekselprinters binnenkort uit de Argenta-kantoren?

De rekeninguittrekselprinters zijn verouderd. Steeds minder klanten gebruiken de printers en je kunt je rekeninguittreksels op een makkelijke en duurzame manier via Argenta Internetbankieren bekijken. Daarom besliste Argenta om de toestellen niet meer te vervangen. De papieren rekeninguittreksels zijn bovendien slecht voor het milieu. Ze passen dan ook niet in het duurzaamheidsbeleid van Argenta, want we proberen om tegen eind 2023 onze ecologische voetafdruk te halveren.

Kan ik per rekening kiezen hoe ik de rekeninguittreksels wil ontvangen?

Dat kan. Je kunt per rekening de verzendwijze van de uittreksels zelf kiezen. 

 

Hoe lang moet ik als klant mijn re­ke­ning­uit­trek­sels be­wa­ren?

We raden aan om de uittreksels van al je rekeningen tien jaar te bewaren. Die bewaartermijn van tien jaar is verplicht voor onder meer fiscale documenten en bankdocumenten die betrekking hebben op een lening. Het kan zeker geen kwaad om uittreksels van belangrijke grote aankopen (bv. je huis) of verrichtingen binnen de familie langer dan tien jaar bij te houden.

Hoe kan ik mijn re­ke­ning­uit­trek­sels ont­van­gen of raadplegen?

Vanaf 28 april 2023 kun je je rekeninguittreksels nog op 2 manieren ontvangen. De rekeninguittrekselprinter is dan niet meer beschikbaar:

  • Je kunt je uittreksels digitaal bekijken in Argenta internetbankieren.
  • Je kunt je uittreksels wekelijks of maandelijks via de post laten versturen. 

Als je toegang hebt tot Argenta Internetbankieren kun je altijd gratis je rekeninguittreksels tot 30 november 2015 bekijken, ook al ontvang je ze via de post of via de rekeninguittrekselprinter.

Ik zoek uittreksels uit het verleden, hoe vraag ik dit aan?

  • De gemakkelijkste en meest duurzame manier om uittreksels uit het verleden op te zoeken is via het Argenta internetbankieren. Hier vind je gratis alle rekeninguittreksels vanaf 30 november 2015 terug.
  • Je kan ook tegen betaling een duplicaat van een uittreksel aanvragen via je kantoor. Deze kan dan per post of per e-mail aan je bezorgd worden. Een duplicaat is even rechtsgeldig als een origineel uittreksel.

Ik ontvang mijn rekeninguittreksels via de post. Wanneer worden de kosten afgerekend?

De kosten per enveloppe: (1 euro + het standaardtarief van een postzegel) worden bij elke interestafrekening mee afgerekend. Afhankelijk van het type rekening gebeurt de interestberekening per kwartaal of per jaar.

Moet ik mijn rekeninguittreksels zelf bewaren?

We raden aan om de uittreksels van al je rekeningen tien jaar te bewaren. Het is een betalingsbewijs en kan dus een belangrijke bewijswaarde hebben bij conflicten en geschillen. Het is niet nodig om je rekeninguittreksels op papier te bewaren.

  • Via Argenta Internetbankieren kun je gemakkelijk, snel en gratis al je rekeninguittreksels bekijken tot en met 30 november 2015.
  • Via je kantoor kun je je rekeninguittreksels altijd tegen betaling via de post of via e-mail opvragen.

Een digitaal rekeninguittreksel heeft dezelfde wettelijke bewijswaarde als de papieren variant.

Hoe kan ik kiezen hoe ik in de toekomst mijn rekeninguittreksels wil ontvangen?

Begin 2023 krijg je een bericht waarin we uitleggen welke optie om je rekeninguittreksels te ontvangen het best bij jou past (digitaal of via de post). Zodra je dat bericht gekregen hebt, kies je zelf of je akkoord gaat met de voorgestelde optie:

  • Ga je akkoord? Dan hoef je niets te doen. Vanaf 28 april 2023 ontvang je je uittreksels op de nieuwe manier.
  • Ga je niet akkoord en wil je je uittreksels op een andere manier ontvangen? Dan neem je contact op met je kantoor. Wees gerust, we zorgen ervoor dat je geen enkel rekeninguittreksel mist.

Je kunt de manier waarop je rekeninguittreksels ontvangt altijd aanpassen. Ook nadat de printers verdwenen zijn. 

Wanneer moet ik de laatste keer naar de rekeninguittrekselprinter gaan om geen uittreksels te missen?

  • Je zult hoe dan ook geen enkel rekeninguittreksel missen. Als je toegang hebt tot Argenta Internetbankieren kun je op eender welk moment al je rekeninguittreksels tot 30 november 2015 bekijken. Ook als je je rekeninguittreksels vandaag via de post of via de rekeninguittrekselprinter ontvangt.
  • Koos je in het verleden ‘rekeninguittrekselprinter’ als verzendwijze en schakel je over naar ‘post’? Dan worden al je nieuwe uittreksels van na je laatste bezoek aan de rekeninguittrekselprinter via de post naar jou opgestuurd. Vanaf 28 april 2023 zijn de rekeninguittrekselprinters niet meer actief dus we raden je aan om in april 2023 nog een laatste keer je uittreksels te printen in je kantoor.

Hoe­veel kost het om mijn re­ke­ning­uit­trek­sels via de post te laten op­stu­ren?

  Heb je geen toegang tot Argenta Internetbankieren of de Argenta-app? Heb je wel toegang tot Argenta Internetbankieren of de Argenta-app?
Green, Pro of geen pakket Je betaalt* per enveloppe 1 euro + het standaardtarief van een postzegel om je uittreksels via de post te laren versturen.
Silver of Gold pakket

Vanaf 28 april 2023 kun je je rekeninguittreksels gratis elke maand via de post ontvangen.

Wil je ze wekelijks ontvangen?

Dan betaal* je per enveloppe 1 euro + het standaardtarief van een postzegel.

Je betaalt* per enveloppe 1 euro + het standaardtarief van een postzegel om je uittreksels via de post te laten versturen.

*Het vermelde bedrag is de verzendkost die gold op het moment van publicatie van deze tabel (1 november 2022). De kosten worden bij elke interestafrekening mee afgerekend

Wat is een rekeninguittreksel?

Een rekeninguittreksel geeft je een overzicht van je saldo, de inkomsten en de uitgaven op je rekening. Het is een betalingsbewijs en kan dus een belangrijke bewijswaarde hebben bij conflicten en geschillen.

Hoe worden de rekeninguittreksels via de post verstuurd?

De uittreksels worden gebundeld verstuurd. Alle uittreksels van rekeningen met dezelfde set van titularissen én waarvoor je als verzendwijze ‘post’ koos, worden samen op dezelfde dag verstuurd.

Heeft een elektronisch rekeninguittreksel dezelfde wettelijke waarde als een geprint?

Ja, een elektronisch rekeninguittreksel heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een geprint rekeninguittreksel.

Ik wil graag mijn uittreksels digitaal ontvangen. Hoe doe ik dat?

  • Je hebt toegang nodig tot Argenta Internetbankieren om je rekeninguittreksels digitaal te kunnen bekijken. Je kunt de uittreksels van al je rekeningen dan ook downloaden via het menu 'Mijn rekeninguittreksels' links op het scherm.
  • Ben je niet zeker of je toegang hebt?
    • Download de Argenta-app via de App Store (Apple) of Google Play (Android). Als je je registreert in de Argenta-app, krijg je automatisch toegang tot Argenta Internetbankieren op je computer of tablet.
    • Of vraag het aan je kantoor of onze klantendienst. Ze helpen je graag voort.

Hoe kan ik mijn rekeninguittreksels via Internetbankieren raadplegen?

Meld je aan in Argenta Internetbankieren. Klik in het linkermenu op 'Mijn rekeninguittreksels'. Hier vind je de rekeninguittreksels van al je betaal-, spaar-, pensioenspaar- en effectenrekeningen:

  • Klik op 'Nieuwe rekeninguittreksels' om je nieuwe rekeninguittreksels van de laatste drie maanden te downloaden.
  • Klik op 'Rekeninguittreksels opzoeken' om een eerder gedownload rekeninguittreksel of een rekeninguittreksel van een bepaalde datum of periode op te zoeken en te downloaden.

Heeft het overzicht van mijn verrichtingen in mijn app of internetbankieren dezelfde bewijswaarde als mijn rekeninguittreksels?

Nee, het overzicht van je verrichtingen heeft niet dezelfde bewijswaarde als je rekeninguittreksels. In tegenstelling tot een overzicht van verrichtingen zijn uittreksels altijd genummerd. Bovendien gaat je overzicht beperkt terug in de tijd en wordt niet alle informatie die op een rekeninguittreksel staat daarin opgenomen (vb. wijzigingen tarieflijst). Bij een concreet geschil vormt een rekeninguittreksel daarom het beste betaalbewijs. 

Tot hoever in het verleden kan ik mijn rekeninguittreksels bekijken via Internetbankieren


Via Argenta Internetbankieren kun je eender wanneer gratis je rekeninguittreksels tot 30 november 2015 digitaal opvragen.

Hoeveel kost het om mijn rekeninguittreksels elektronisch te raadplegen?

 

  Rekeninguittreksels van 30 november 2015 tot nu Rekeninguittreksels van voor 30 november 2015
Digitaal Gratis via Argenta Internetbankieren Tegen betaling op te vragen in je Argenta-kantoor
Op papier Tegen betaling op te vragen in je Argenta-kantoor

 

Moet ik mijn (elektronische) rekeninguittreksels afdrukken?

Nee, het is niet nodig om je rekeninguittreksels op papier te bewaren. 

Tip: Download je rekeninguittreksels via Argenta Internetbankieren via 'Mijn rekeninguittreksels' en sla ze op je computer op in plaats van ze af te drukken. Een besparing voor jou en goed voor het milieu. 

Ik print vandaag regelmatig mijn uittreksels via de rekeninguittrekselprinters. Hoe kan ik in de toekomst mijn uittreksels nog ontvangen?

Je kunt je rekeninguittreksels op twee andere manieren ontvangen of bekijken:  

  • Via de post (wekelijks/maandelijks)
  • Digitaal via Argenta internetbankieren

Gebruik je Argenta Internetbankieren niet, maar iemand anders met toegang tot je rekening(en) wel? Ook die persoon kan je rekeninguittreksels eenvoudig via zijn toegang tot Argenta Internetbankieren voor jou downloaden en eventueel afdrukken.

Wil je alleen je saldo checken? Dat kan digitaal via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren. Vanaf het voorjaar van 2023 kun je je saldo ook checken aan de Argenta-bankautomaten.

Begin 2023 krijg je nog een bericht met alle informatie. Bespreek de mogelijke alternatieven gerust nu al met je kantoor. 

Hoe scan ik een overschrijvingsformulier?

Je kunt een papieren (roze) overschrijvingsformulier scannen in de Argenta-app. Zo hoef je de gegevens niet meer over te typen. Ga daarvoor naar het scherm om een nieuwe overschrijving in te geven en klik op het camera-icoon rechts bovenaan. Je moet de app wel toegang geven tot je camera als je deze functie wilt gebruiken. 

Wat zijn de limieten voor overschrijvingen in de app?

Met welk toestel kan ik (niet) scannen?

Je kunt je overschrijvingsformulieren scannen met elk mobiel toestel waar een camera in zit en waarop je de app toegang hebt gegeven tot je camera.

Welke gegevens van het overschrijvingsformulier scant de Argenta-app?

De Argenta-app neemt automatisch deze gegevens over:

  • Bedrag
  • Begunstigde
  • IBAN-nummer
  • Gestructureerde mededeling

Zo hoef je niets over te typen en is de kans op typfouten kleiner. Kijk de gegevens nog even na, geef de uitvoeringsdatum in en bevestig met je geheime code.

Staat er een QR-code op je factuur? Dan kun je je factuur nóg sneller betalen door gewoon die code te scannen.

Kan ik nieuwe begunstigden bewaren?

Ja, je kunt begunstigden bewaren. Als je een begunstigde bewaart, kun je hogere bedragen naar die persoon overschrijven want de limiet voor bewaarde begunstigden ligt hoger. Om een begunstigde te bewaren moet je elektronisch ondertekenen. Dat kan met je digipas of itsme®.

Hoe pas ik een doorlopende betalingsopdracht aan in de Argenta-app?

  1. Open de Argenta-app. 
  2. Selecteer de rekening waar de doorlopende opdracht aan gelinkt is. 
  3. Druk op de drie puntjes rechts van je rekening. 
  4. Klik op 'Doorlopende betalingsopdrachten'. 
  5. Klik op het potloodje bij de doorlopende betalingsopdracht die je wilt aanpassen. Pas ze aan en bevestig.

Let wel, je kunt alleen het bedrag, de mededeling en het moment waarop de opdracht moet stoppen, aanpassen. 

Meer weten: hoe kan je een doorlopende betalingsopdracht aanpassen? 

 

Mijn toestel of de internetverbinding valt uit op het moment dat ik een overschrijving aan het invoeren ben via de Argenta-app. Wat nu?

Zolang je geen bevestiging hebt gekregen dat je verrichting is uitgevoerd, controleer je best het saldo van je rekening of het overzicht van de verrichtingen om te weten of ze is uitgevoerd. Dat kan via de Argenta-app of Argenta Internetbankieren.

Hoe pas ik een memo-overschrijving aan in de Argenta-app?

  1. Ga naar de lijst met verrichtingen van de betreffende rekening.
  2. Ga naar het tabblad 'Toekomst'. 
  3. Klik op het potloodje naast de memo-overschrijving die je wilt aanpassen. Pas de overschrijving aan en klik op ´Datum bevestigen´. Let wel, het bedrag kun je niet aanpassen. Daarvoor moet je de overschrijving via het prullenbakje verwijderen en een nieuwe memo-overschrijving aanmaken.

Ik kan geen transacties in de Argenta-app bevestigen met mijn digipass en nieuwe debetkaart. Wat moet ik doen?

Het is mogelijk dat je oude debetkaart nog gekoppeld is aan je app.
Ontkoppel eerst je oude debetkaart en koppel daarna je nieuwe aan de app.

Kan ik gelden ontvangen op mijn Argenta-rekening die afkomstig zijn van een niet-SEPA land?

Ja, dat kan. Maar let op: je kunt geen gelden ontvangen van landen, personen of entiteiten die op de sanctielijst staan. Meer informatie over financiële sancties vind je op de website van de FOD Financiën.

Transacties vanuit een rekening in Rusland of Wit-Rusland naar een Argenta-rekening zijn momenteel niet mogelijk. 

Wat zijn de voordelen van SEPA?

  • In de volledige SEPA-zone betaal je op dezelfde manier als in België. Even gemakkelijk en veilig en met dezelfde uitvoeringstermijnen. Zowel via overschrijving en domiciliëring als met je bankkaart.
  • Alle betalingen binnen de SEPA-zone worden op dezelfde manier verwerkt. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen het land van de schuldeiser en dat van de schuldenaar, tussen binnenlandse en buitenlandse verrichtingen.
  • Het IBAN-nummer (International Bank Account Number) telt maximaal 32 alfanumerieke tekens en heeft een vaste lengte per land. Het IBAN-nummer bestaat uit een landcode (twee letters), een controlegetal (twee cijfers) en een (voor bepaalde landen aangevuld) nationaal rekeningnummer.
  • Alle Europese overschrijvingsformulieren binnen de SEPA-zone zijn oranje en op dezelfde manier opgebouwd.

Heb je hier nog vragen over? Neem gerust contact op met je kantoorhouder.

Wat is SEPA?

De afkorting ‘SEPA’ staat voor ‘Single Euro Payments Area’. SEPA is de Europese standaard om overschrijvingen, domiciliëringen en betalingen met bankkaarten op een uniforme manier te verwerken.

Voor betalingen in euro binnen en tussen de landen die deel uitmaken van de SEPA-zone gelden dezelfde voorwaarden, rechten en verplichtingen voor alle burgers, bedrijven en organisaties, ongeacht waar ze zich bevinden.

Wat is een SEPA-overschrijving?

Een SEPA-overschrijving is een overschrijving in euro, waarbij gebruik wordt gemaakt van het IBAN-nummer (International Bank Account Number) van de betaler en de begunstigde. De begunstigde rekening van de Europese overschrijving kan zowel een Belgische rekening zijn als een buitenlandse rekening gelegen binnen de SEPA-zone. 

Wat is een SEPA-domiciliëring?

Met een SEPA-domiciliëring geef jij als schuldenaar toestemming aan de schuldeiser (bijvoorbeeld een nutsbedrijf) om automatisch een bedrag van je rekening te debiteren. De bank van de schuldenaar beheert het domiciliëringsmandaat niet. Ze zorgt er alleen voor dat de rekening van de schuldenaar gedebiteerd wordt voor het bedrag dat de schuldeiser vraagt.

Hoe lang duurt een SEPA-overschrijving?

Een SEPA-overschrijving neemt maximaal drie bankwerkdagen in beslag:

  • Tussen twee Belgische rekeningen: maximaal één bankwerkdag.
  • Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal drie bankwerkdagen.

Sinds enkele jaren bestaat er naast de ‘gewone’ SEPA-overschrijving ook de instantoverschrijving.
Met een instantoverschrijving staat het bedrag veel sneller op de rekening van de begunstigde.

  • Tussen twee Belgische rekeningen: 5 seconden.
  • Tussen twee rekeningen uit verschillende landen van de SEPA-zone: maximaal 25 seconden.

Hoe pas ik de datum van een doorlopende betalingsopdracht aan in de Argenta-app?

Je kunt de datum van een doorlopende betalingsopdracht niet aanpassen. Je kunt wel de opdracht verwijderen en een nieuwe aanmaken: 
  1. Klik op het startscherm onder ‘Mijn rekeningen’ op de drie puntjes naast de betaalrekening waaraan de betalingsopdracht gekoppeld is.
  2. Klik op 'Doorlopende betalingsopdrachten'.  
  3. Klik op het vuilbakje naast de doorlopende betalingsopdracht dat je wil verwijderen. 
  4. Klik op de knop 'Nieuwe betalingsopdracht'. 
  5. Voer de nieuwe betalingsopdracht in met de juiste datum.

 

Hoe geef ik schade of een ongeval aan via de Argenta-app?

  1. Ga via ‘Mijn Producten’ op het startscherm naar de betreffende verzekering.
  2. Klik je op ‘Schade Melden’.
  3. Vul het aangifteformulier in en verstuur het.
  4. Je krijgt een automatische bevestigingsmail.
  5. Op werkdagen neemt onze schadedienst binnen de 48 uur contact met je om de verdere stappen te bespreken. 

 

Hoe kan ik een domiciliëring via de app terugvorderen?

Volg deze stappen om een domiciliëring via de app terug te vorderen: 

  1. Ga naar 'Mijn rekeningen' en klik op de rekening waaraan de domiciliëring is gelinkt.
  2. Klik in het overzicht van de verrichtingen op de betaling die je wilt weigeren.
  3. Klik op 'Betaling weigeren'.

Niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact met ons op.