Veelgestelde vragen over lenen

Veelgestelde vragen

Hoe vraag je het betalingsuitstel van een woonkrediet n.a.v de stijgende energieprijzen aan?

Contacteer je energieleverancier om een afbetalingsplan aan te vragen (4de toekenningsvoorwaarde).

Vanaf 19 september kun je met je kantoorhouder een afspraak regelen voor een betalingsuitstel van je woonkrediet. De toekenningsvoorwaarden kunnen dan met jou worden bekeken.

De eerste afspraken zijn mogelijk vanaf 1 oktober. We zien dit als een belangrijke gelegenheid om een kwalitatief gesprek te voeren. We willen je helpen en onze verantwoordelijkheid nemen in deze crisisperiode.  

Opgelet: dit betalingsuitstel heeft ook financiële gevolgen. De intrest blijft verschuldigd tijdens de periode van het betalingsuitstel. De looptijd van de lening wordt verlengd met de periode van het betalingsuitstel.

Voldoe je niet aan de toekenningsvoorwaarden, bijvoorbeeld omdat je roerend vermogen meer dan 10.000 euro bedraagt (2de toekenningsvoorwaarde)? Dan overlopen we samen de verschillende alternatieven op lange termijn die je kunnen helpen om deze energiecrisis door te komen.

Wat zijn de voorwaarden voor betalingsuitstel van een woonkrediet n.a.v de stijgende energieprijzen?

Controleer of je aan de toekenningsvoorwaarden voldoet om een betalingsuitstel van je woonkrediet te kunnen krijgen:

  • Je bent kredietnemer in een woonkrediet dat werd aangegaan voor je hoofdverblijfplaats in België op het moment van de aanvraag tot betalingsuitstel.
  • Op het moment van de aanvraag tot betalingsuitstel, is het totaal roerend vermogen op je zicht- en spaarrekeningen en in je beleggingsportefeuille bij Argenta of een andere bank kleiner dan 10.000 euro. Pensioensparen wordt hierin niet meegerekend.
  • Je had op datum van 1 maart 2022 geen betalingsachterstand op het krediet waarvoor je betalingsuitstel vraagt.
  • Je hebt een afbetalingsplan lopende of aangevraagd bij je energieleverancier.