- Je taalkeuze wordt bewaard.
- Je kantoor wordt onthouden.
- Je sessie wordt beveiligd.
- Je krijgt de standaardversie van onze website te zien. De inhoud wordt niet aangepast aan jouw voorkeuren.
Veelgestelde vragen over verzekeringen
Veelgestelde vragen
Betaalt mijn verzekering Rechtsbijstand altijd de kosten van mijn advocaat?
We proberen je schadegeval altijd eerst af te handelen zonder gerechtelijke procedures. Die kunnen jarenlang duren en leiden niet altijd naar het resultaat waarop je hoopt. Soms is het beter om je schadegeval snel te regelen, zelfs als het voor een lager bedrag is dan je hoopte.
Wat als we de tegenpartij niet kunnen overtuigen?
Als we zelf wel vinden dat de tegenpartij aansprakelijk is, bespreekt je schadebeheerder de volgende stappen met jou. We schakelen pas een advocaat in als er echt geen andere optie meer is.
Je verzekering betaalt de kosten van 1 advocaat. Je kunt dus niet zomaar van advocaat wisselen. Ben je niet tevreden van je advocaat? Bespreek dat dan eerst met de advocaat zelf. De kans is groot dat er nog een andere aanpak mogelijk is.
Wat als je zelf al een advocaat hebt ingeschakeld?
Als je een advocaat inschakelt zonder dat je vooraf toestemming kreeg van ons, betaal je de kosten van die advocaat zelf.
Dekking van kosten
Je verzekering betaalt alleen de kosten van een advocaat als:
- het schadegeval gedekt wordt door je polis
- je de advocaat aanstelt na onze toestemming
- de kosten redelijk zijn en de acties van de advocaat binnen de dekking van je polis vallen
- je de maximumbedragen in je polis niet overschrijdt
Het is belangrijk dat je je schadebeheerder goed op de hoogte houdt van alle stappen die je onderneemt. Houd er rekening mee dat je verzekering een maximumbedrag vastlegt voor alle externe kosten, zoals advocaatkosten, kosten van experts en procedurekosten. Heb je dat maximumbedrag bereikt? Dan komt je verzekering verder niet meer tussen.
Hoe bewaar ik mijn digitaal autoverzekeringsbewijs?
Je digitaal autoverzekeringsbewijs zit in de Argenta-app bij de informatie over je autoverzekering. Bewaar je autoverzekeringsbewijs best ook offline. Het is altijd mogelijk dat je onverwacht geen internetverbinding hebt.
Dit doe je door op het 'deel'-icoon te klikken.
Voor iOS is dat dit icoon:
Voor Android is dat dit icoon:
Hoe stuur ik mijn digitaal autoverzekeringsbewijs door naar alle personen die met mijn auto rijden?
Je kunt je autoverzekeringsbewijs eenvoudig delen door het document te kopiëren en door te sturen.
Dit doe je door op het 'deel'-icoon te klikken.
Voor iOS is dat dit icoon:
Voor Android is dat dit icoon:
Hoe werkt een verzekering Rechtsbijstand?
Je verzekering Rechtsbijstand helpt je om een schadevergoeding te krijgen wanneer iemand anders schade veroorzaakt aan jou zelf, je woning of inboedel, of je auto. Je verzekering vergoedt de schade niet zelf, maar onderneemt stappen om de tegenpartij te laten betalen. Dat is anders dan bij een omniumverzekering, waarbij je eigen verzekeraar wel zelf uitbetaalt.
Wanneer jij je verzekering Rechtsbijstand aanspreekt, proberen we altijd eerst om de tegenpartij te laten betalen zonder gerechtelijke procedure. Als het toch niet anders kan, betaalt je verzekering de kosten van die procedure voor jou.
Om een schadevergoeding voor jouw schade te krijgen, zijn er een aantal dingen nodig:
- Bewijs van aansprakelijkheid: we moeten bewijzen dat de tegenpartij aansprakelijk is voor de schade. Met andere woorden: dat de tegenpartij een fout gemaakt heeft en dat die fout rechtstreeks in verband staat met de schade die jij geleden hebt.
- Bewijs van schade: je moet aantonen hoeveel schade je geleden hebt. Dat is niet altijd gemakkelijk. Het kan dus zijn dat we je om veel informatie vragen. Heb je niet voor alle schade bewijsstukken? Dan kan het moeilijk zijn om een schadevergoeding te krijgen. Je schadebeheerder laat je weten welke bewijsstukken je nodig hebt en of de bewijsstukken die je al doorgegeven hebt, voldoende zijn.
- Akkoord over de cijfers van de aansprakelijkheid: Pas als we met de tegenpartij tot een akkoord komen over de aansprakelijkheid en hoeveel schade er is, krijg je een definitieve schadevergoeding of een voorschot uitbetaald.
Ik heb een verzekering Rechtsbijstand. Hoe wordt het bedrag van mijn schadevergoeding bepaald?
Om je schadevergoeding te bepalen, moeten we eerst bewijzen dat de tegenpartij in fout was en hoeveel schade jij daardoor geleden hebt.
Wat moet je doen?
Bezorg ons bewijsstukken van je schade. Dat kan in de vorm van een bestek of offerte, of een factuur voor de herstelling ervan. Wij bezorgen je bewijsstukken aan de tegenpartij. We vragen hen om akkoord te gaan met de voorgestelde bedragen.
Houd er rekening mee dat je mogelijk niet het hele bedrag terugkrijgt als de beschadigde goederen al een aantal jaar oud zijn.
Wat als de tegenpartij niet akkoord is?
Zeker bij hoge schadebedragen gaat de tegenpartij niet altijd akkoord. Soms betwisten ze zelfs dat de schadevergoeding verband houdt met de fout. Meestal wordt er dan een expert aangesteld om de schade vast te stellen. Daarom is het belangrijk dat je beschadigde spullen bewaart in plaats van ze meteen te laten herstellen. Je schadebeheerder kan je daar advies over geven.
Wat moet je doen bij lichamelijke schade?
Vraag aan je behandelende arts of het ziekenhuis om een ‘attest van eerste vaststellingen’ te maken en bezorg dat aan ons. De tegenpartij beslist op basis van dat document of ze contact opneemt met je eigen arts, of zelf een andere arts (raadsdokter) inschakelen.
Als de tegenpartij een raadsdokter heeft aangesteld en jij het niet eens bent met de conclusies van die arts, kun je aan je eigen arts vragen om een tegenvoorstel te maken.
Komen jullie op die manier niet tot een akkoord? Dan kun je een ‘minnelijke medische expertise’ opstarten. Dat is een procedure waarbij je zelf een raadsdokter kiest om te bepalen hoeveel lichamelijke schade je hebt geleden. Je verzekering betaalt het ereloon van die raadsdokter.
Ik heb een verzekering Rechtsbijstand. Wat als ik een schadegeval heb in het buitenland?
Als je in het buitenland schade ondervindt, is de wetgeving van dat land van toepassing. We gaan dus na of de tegenpartij aansprakelijk is volgens de buitenlandse wetgeving en ook de grootte van de schadevergoeding hangt af van de plaatselijke wetten. De afhandeling van je schadegeval kan dus anders verlopen dan in België.
Om je zo goed mogelijk te helpen, schakelen we meestal iemand ter plaatse in die de plaatselijke wetgeving goed kent.
Houd er rekening mee dat de afhandeling van een schadegeval in het buitenland meestal wat langer duurt. Dat komt doordat we communiceren met een tussenpersoon en niet rechtstreeks met de tegenpartij. We kunnen moeilijk voorspellen hoelang de procedure precies zal duren in jouw concrete geval.
In welke landen is mijn autoverzekering geldig als ik op reis ga?
Je autoverzekeringsbewijs (vroegere groene kaart) is geldig in alle landen die op je kaart vermeld staan. Je verzekering zal daar net zoals in België tussenkomen om de tegenpartij te vergoeden als je bij een ongeval aansprakelijk bent. Staat je vakantiebestemming niet op je groene kaart? Neem dan contact op met je verzekeraar.
Voor meer info neem een kijkje op de site van de overheid.
Is mijn digitaal autoverzekeringsbewijs rechtsgeldig?
Ja, je digitaal autoverzekeringsbewijs is rechtsgeldig.
Je bent altijd verplicht om je autoverzekeringsbewijs bij de hand te hebben. Bijvoorbeeld bij een politiecontrole, ongeval of keuring.
Wat als ik mijn verzekeringsbewijs en vervaldagbericht toch nog op papier wil ontvangen?
Pas dan het communicatiekanaal van jouw voorkeur aan in de app via Meer > Communicatie en documenten > Voorkeur documenten ontvangen.