Veelgestelde vragen over de debetkaart

Heeft mijn debetkaart een cvc-code?

Belgische debetkaarten hebben geen cvc-code (card verification code). Vraagt een website toch naar de cvc-code van je debetkaart, geef dan 000 of 999 in om je betaling te bevestigen.

Hoe activeer ik de contactloze betaalfunctie?

De eerste keer dat je contactloos betaalt moet je je pincode ingeven, ook al gaat het om een bedrag lager dan 50 euro. Vanaf dan is de functie geactiveerd. Als je dat niet doet en je je kaart zou verliezen, dan kunnen er sowieso geen contactloze verrichtingen mee gebeuren.

Hoe activeer ik mijn debetkaart voor betalingen op het internet via het internetbankieren?

Via Argenta Internetbankieren kun je nakijken of je je kaart kunt gebruiken voor betalingen op het internet. 

  1. Ga naar Dagelijks bankieren >  Mijn Kaarten.
  2. Duid de kredietkaart aan en klik op 'Kaartinstellingen'.
  3. Klik op het potloodje in het blok 'betalen op het internet'. Hier kun je kiezen om betalingen op het internet met deze kaart wel of niet toe te staan. 

Hoe kan ik de pincode van mijn nieuwe kaart kiezen?

Nadat je een nieuwe debet- of kredietkaart hebt aangevraagd, kun je kiezen tussen de volgende 2 opties:

  • Pin via sms: je krijgt een sms toegestuurd met een activiatiecode. Om je kaart te ontvangen, moet je binnen 8 dagen nadat je de sms hebt gekregen, bellen naar 0800 23 444 om je pincode te kiezen. Binnen 4 dagen nadat je je pincode hebt gekozen, sturen we je jouw kaart op via de post. Lukte het niet om de pincode in te stellen aan de hand van de eerste sms? Wacht dan op de tweede sms. Als het met de tweede sms nog niet lukt, contacteer dan je kantoor of de hoofdzetel. 
    Opgelet: ben je in het buitenland wanneer je je pincode wilt instellen via je telefoon? Bel dan naar 00 32 2 403 16 00 in plaats van 0800 23 444. Dit is wel een te betalen nummer.
  • Pin via brief: je krijgt je pincode via brief in een aparte zending toegestuurd. Wanneer je je kaart ontvangt, kun je de pincode van je kaart aanpassen naar een pincode naar keuze via een bankautomaat van Argenta.

Hoe koppel ik een nieuwe debetkaart aan de app als ik al geregistreerd ben in de Argenta-app?

Open de app, klik op de 3 puntjes onderaan en selecteer dan ‘nieuwe gebruiker registeren’. Je ontkoppelt op dat moment je oude debetkaart en je kunt opnieuw de registratie starten waarbij je een nieuwe debetkaart koppelt aan de app. 

Hoe koppel ik mijn debetkaart aan de Argenta-app?

Je kunt je nieuwe kaart koppelen door de app te openen en op ‘Registreren’ te klikken. Daarna kun je de registratie starten.

Hoe moet ik mijn debetkaart activeren voor gebruik in het buitenland via de Argenta-app?

  1. Ga naar 'Mijn Kaarten'.
  2. Duid de debetkaart aan waarvoor je betalingen in het buitenland wilt activeren en klik rechts bovenaan op 'Kaartinstellingen'.
  3. Onder 'Gebruik in regio's' zie je alle regio's. Vink de regio aan die je wilt activeren.)

Hoe moet ik mijn debetkaart activeren voor gebruik in het buitenland via internetbankieren.

Je kunt het gebruik van kaarten in het buitenland aanpassen voor je debetkaarten en kredietkaarten. Dat kan per regio. Een regio is een verzameling van een aantal landen.

Je doet dit als volgt:

  1. Ga naar ‘Mijn Kaarten’.
  2. Klik op de kaart waarvoor je de instellingen wilt aanpassen
  3. Ga naar tab ‘Kaartinstellingen’. Hier vind je ‘Gebruik in het buitenland’.
  4. Klik op het groene potloodicon naast de regio waarvoor je de kaart wilt activeren. Een pop-up verschijnt waarin je op ‘Toelaten’ kunt klikken om te activeren. Je kunt optioneel de datums ingeven vanaf en tot wanneer de kaart geactiveerd mag worden.
  5. Druk op ‘Bevestigen’.

Hoe weet ik dat mijn betaling niet per ongeluk tweemaal wordt gedebiteerd als ik twee keer mijn kaart tegen de terminal houd?

De contactloze technologie detecteert dubbele betalingen. Dezelfde transactie kan dus nooit per ongeluk tweemaal worden uitgevoerd.

Ik ben mijn pincode vergeten, wat moet ik doen?

Je kunt een nieuwe pincode aanvragen via je kantoorhouder, via de klantendienst, of in de Argenta-app, via 'meer' en 'Nieuwe pincode aanvragen'.

Ik heb mijn debetkaart nog niet ontvangen. Hoe komt dat?

Als je een nieuwe debetkaart hebt aangevraagd en gekozen hebt om je pincode via sms in te stellen, is het belangrijk dat je dat eerst doet. Binnen 4 dagen nadat je je code hebt gekozen, sturen we je jouw kaart via de post. Als je dat gedaan hebt, of gekozen hebt om je pincode via brief te ontvangen en je kaart nog altijd niet ontvangen hebt, neem dan contact op met je kantoorhouder of onze klantendienst om de status van je aanvraag te bekijken.

Ik kan niet contactloos betalen met mijn kaart. Kan ik een kaart krijgen waarmee dat wel mogelijk is?

Wanneer je kaart vervalt, wordt ze automatisch vervangen door een contactloze kaart. Dat geldt zowel voor je debetkaart als voor je (Golden) kredietkaarten.

Gebruik je de Argenta-app? Dan kun je nog voor de vervaldag van je debetkaart een contactloze kaart aan te vragen.

Ik krijg de foutmelding ‘PIN blocked’ op mijn Argenta-digipas. Wat moet ik doen?

Als je drie keer na elkaar een foute pincode invoert op je Argenta-digipas, wordt je debetkaart geblokkeerd. Je kunt er dan ook geen andere verrichtingen meer mee doen.

Neem contact op met je Argenta-kantoor om je kaart te laten deblokkeren of bel naar onze klantendienst op het nummer 03 285 51 11 (maandag tot vrijdag van 8.30 uur tot 20.30 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur). Doe de dag erna een verrichting met de juiste pincode aan een geldautomaat.

Ik krijg de foutmelding ‘Wrong Card’ als ik op M1 druk op mijn digipas. Hoe komt dat?

Je krijgt deze foutmelding in drie gevallen:

  • Je digipas is stuk. Probeer het met een andere digipas.
  • Je kaart zit niet correct in de digipas.
  • De chip op je kaart is onleesbaar. Je kaart is misschien beschadigd. Vraag een nieuwe kaart aan in je Argenta-kantoor.

Is contactloos betalen duurder?

Nee. Niet voor jou als klant en ook niet voor de handelaar.

Is mijn kaart geschikt om contactloos te betalen?

Kijk na of het symbool voor contactloos betalen (het NFC-logo) op je kaart staat:

Is dat het geval? Dan kun je contactloos betalen met je kaart.

Kan iemand mijn geld stelen door een betaalterminal bij mijn kaart te houden?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en vooral volledig veilige technologie. Het scenario waarin een fraudeur geld zou stelen door een betaalterminal in de buurt van de kaart te houden, is om verschillende redenen onwaarschijnlijk:

  • De terminal moet zich binnen vier centimeter van de kaart bevinden om de transactie te kunnen uitvoeren. De dief moet dan wel heel dicht bij de kaarthouder staan.
  • Voor het bezit van een terminal is een registratie vereist. De fraudeur zou bij een frauduleuze transactie dus onmiddellijk geïdentificeerd worden.
  • Er zijn specifieke veiligheidsregels voor contactloos betalen. Voor aankopen van meer dan 50 euro en op regelmatige basis wordt je pincode gevraagd om je identiteit te controleren.
  • Je bent volledig beschermd als iemand ondanks alle veiligheidsmaatregelen je kaart op een frauduleuze manier gebruikt.

Mijn contactloze kaart is verloren of gestolen. Wat moet ik doen?

Als je je kaart verliest, moet je ze zoals altijd zo snel mogelijk blokkeren via Card Stop (070 344 344). Zodra de kaart geblokkeerd is, zijn ook contactloze betalingen zonder of met pincode niet meer mogelijk.

Mijn debetkaart is defect, wat moet ik doen?

Als je debetkaart defect is, kun je een vervangkaart aanvragen via de Argenta-app. Klik op de desbetreffende kaart in het overzichtsscherm en daarna op de puntjes rechts bovenaan. Selecteer de optie ‘Kaart vervangen’ en geef de reden aan waarom je je kaart wilt vervangen. Als je ‘Mijn kaart is stuk’ kiest, zal er automatisch een vervangkaart opgestuurd worden. Je oude kaart blijft actief tot je de nieuwe kaart voor de eerste keer gebruikt. 

Moet ik betalen om geld af te halen aan een andere bankautomaat dan van Argenta?

Nee, Argenta kiest ervoor om dit gratis aan te bieden. Met je Argenta-debetkaart kun je kosteloos geld afhalen aan alle bankautomaten in België (ook aan bankautomaten van andere banken dan Argenta).

Moet ik mijn debetkaart eerst activeren voor ik ze kan gebruiken?

We raden je aan om je debetkaart eerst te gebruiken in een winkelpunt of bankautomaat. Nadien is je kaart volledig geactiveerd en kun je ze in alle omstandigheden gebruiken.

Waar kan ik contactloos betalen?

Wil je weten of je bij je handelaar contactloos kunt betalen? Check dan of het symbool voor contactloos betalen op de betaalterminal staat:

 

Op de overgrote meerderheid van de terminals is het al mogelijk om contactloos te betalen. Tegen 2020 zal dat op alle betaalterminals mogelijk zijn.

Waar kan ik via Argenta Internetbankieren de limieten van mijn kaarten raadplegen?

  1. Ga naar Dagelijks bankieren > Mijn kaarten.
  2. Selecteer de kaart waarvan je de limieten wilt weten.
  3. Ga naar de tab 'Limieten en uitgaven'. Daar vind je de limieten van deze kaart.

Waar vind ik mijn kaartnummer?

Je kaartnummer vind je op je Argenta-debetkaart. Het is een uniek en persoonlijk nummer dat begint met 6703. Je hebt het nodig bij de registratie- en activeringsprocedure in de app op je toestel.

Waarom contactloos betalen?

Snel

Met de contactloze kaart betaal je in een oogwenk je dagelijkse aankopen. Al wat je moet doen om te betalen, is de kaart dichtbij de terminal houden. Voor aankopen van minder dan 50 euro heb je geen pincode nodig.

Gemakkelijk

Contactloos betalen is eenvoudig. Hou je kaart dichtbij de betaalterminal en klaar.

Veilig

  • Voor elke betaling van meer dan 50 euro moet je je pincode ingeven.
  • Na vijf contactloze betalingen moet je opnieuw je code invoeren om je identiteit te verifiëren.
  • Als je contact opneemt met Card Stop (070 344 344) bij diefstal of verlies wordt ook de contactloze functie geblokkeerd.

Wanneer ontvang ik een nieuwe kaart als mijn debetkaart bijna vervallen is?

Normaal ontvang je je nieuwe kaart tussen 1 tot 2 maanden voor de vervaldatum van je oude kaart.

Wat is contactloos betalen?

Contactloos betalen is een eenvoudige, snelle en veilige manier om te betalen in winkels. Al wat je moet doen is je contactloze kaart (of het toestel dat met je contactloze kaart verbonden is) dichtbij de betaalterminal te houden.

Voor aankopen van minder dan 50 euro hoef je geen pincode in te voeren. Voor aankopen van meer dan 50 euro, moet je je pincode ingeven als extra beveiliging.

Wat moet ik doen om contactloos te betalen?

  1. Zoek het symbool voor contactloos betalen op de betaalterminal en controleer of het te betalen bedrag op de display wordt weergegeven.
  2. Om te betalen hou je gewoon je kaart dichtbij het pictogram.
  3. Wacht op het visuele signaal of het geluidssignaal dat je betaling bevestigt. Klaar.

Wat zijn de limieten voor contactloos betalen?

  • Kleine bedragen van minder dan 50 euro kun je betalen zonder je pincode in te voeren.
  • Bij bedragen van meer dan 50 euro, moet je je pincode ingeven.
  • Wanneer je in totaal voor 100 euro betalingen hebt uitgevoerd zonder pincode, moet je de eerstvolgende betaling wel bevestigen met je pincode, ook al is het bedrag kleiner dan 50 euro. Vanaf dan kun je opnieuw betalen zonder pincode.