- Je taalkeuze wordt bewaard.
- Je kantoor wordt onthouden.
- Je sessie wordt beveiligd.
- Je krijgt de standaardversie van onze website te zien. De inhoud wordt niet aangepast aan jouw voorkeuren.
Veelgestelde vragen over online klant worden
Wat heb ik praktisch nodig om online klant te worden?
Een smartphone (of tablet), een geldige eID (uitgegeven door de Belgische overheid) en als je kiest voor klant worden via itsme® dan heb je ook de itsme®-app nodig met een geregistreerd itsme®-account.
Waar moet ik op letten als ik een foto van een eID maak en de selfie video opneem?
Omdat we je graag aan boord hebben, willen we je wat handige tips geven voor een vlotte identiteitsverificatie via de foto van je eID en de selfie video.
Foto:
- Maak een foto van de voor- en achterkant van je eID. Zorg ervoor dat de foto niet overbelicht is en dat de eID er volledig op staat. Gebruik geen flits en maak geen foto van een kopie of andere foto.
Tips om de foto van je eID te maken
Selfie-video:
- Zorg ervoor dat je je in een goed verlichte omgeving bevindt, zodat de video helder is en je gezicht duidelijk zichtbaar is.
- Volg de stappen op het scherm en voer ze zorgvuldig uit. Dit betekent dat je langzaam je hoofd moet draaien en de cijfers hardop moet zeggen.
- Houd je telefoon op dezelfde hoogte als je gezicht terwijl je de video opneemt.
- Voer de verificatie zelf uit ipv iemand die je telefoon vasthoudt of op de achtergrond aanwezig is.
- Zorg dat je gezicht niet bedekt is. Bril en hoofddoek bijvoorbeeld zou in principe geen probleem mogen zijn. Maar draag bijvoorbeeld geen zonnebril of mondmasker.
Mag ik ook nog langsgaan bij een Argenta kantoor als ik online klant ben geworden?
Argenta wil je graag ook persoonlijk leren kennen. Nadat je online klant bent geworden, is het mogelijk dat een medewerker van je Argenta-kantoor je opbelt voor een kennismakingsgesprek. Je kunt ook altijd in je Argenta-kantoor terecht voor advies.
Kan ik nu alleen nog maar klant worden via de Argenta-app?
Nee. Je kunt ook nog altijd klant worden via een Argenta-kantoor. Vul daarvoor het contactformulier in of neem rechtstreeks contact op met een Argenta-kantoor bij jou in de buurt. Je vindt al onze kantoren en hun contactgegevens via onze kantoorzoeker.
Kan ik met eender welke smartphone of tablet online klant worden?
Je kunt klant worden met eender welke smartphone of tablet waarop je de Argenta-app kunt installeren.
Let wel:
- Het besturingssysteem van het toestel moet Android of iOS zijn. Bekijk de systeemvereisten waaraan je smartphone moet voldoen.
- Je kunt klant worden zonder itsme® ('Met een foto van je eID' ) of met itsme®. Als je klant wilt worden via itsme, moet je minstens één smartphone hebben waarop de itsme®-app geïnstalleerd is en je itsme®-account geactiveerd is. Je itsme®-account is immers altijd gelinkt aan je gsm-nummer. Wil je klant worden via een tablet? Dan moet je dus ook een smartphone hebben waarop de itsme®-app (met je account) geïnstalleerd is. Om online klant te worden op je tablet, moet je tweemaal bevestigen en tekenen via itsme®.
- Nadat je klant bent geworden via een smartphone kun je altijd de Argenta-app installeren op je tablet of een andere smartphone.
Kan ik een rekening op twee namen openen via de Argenta-app?
Het is voorlopig niet mogelijk om een extra titularis toe te voegen via de Argenta-app. Wil je samen met iemand anders een gezamenlijke rekening openen? Je Argenta-kantoor maakt dit met plezier voor jou in orde.
Kan iedereen online klant worden?
Online klant worden kan alleen via de Argenta-app. Je moet daarvoor aan deze voorwaarden voldoen:
- Je bent meerderjarig. Minderjarige kinderen kun je niet via de app klant laten worden. Daarvoor moet je naar een Argenta-kantoor gaan.
- Je hebt een geldige eID die in België is uitgegeven.
- Je hebt enkel de Belgische nationaliteit.
- Je hebt een domicilieadres in België.
- Je hebt een smartphone of tablet waarop je de Argenta-app kunt installeren.
Is het veilig om online klant te worden?
Uiteraard. Veiligheid is cruciaal voor Argenta. Zowel met itsme® als zonder itsme® (maar met een selfie video) kun je makkelijk en veilig je identiteit aantonen en je in de Argenta-app registreren.
Ik zie Onfido op het scherm staan, wat is dat?
Onfido is een technologiebedrijf dat Argenta helpt de identiteit van mensen te verifiëren met behulp van een op foto's gebaseerd identiteitsdocument, een selfie en/of kunstmatige intelligentie-algoritmen.
Ik moet tijdens de registratie in de app heel lang wachten, kan ik nu geen klant worden?
Het is belangrijk dat je blijft wachten totdat je een scherm te zien krijgt dat bevestigt dat de actie gelukt is. Na zowel het uploaden van de foto's van je eID als na het insturen van de selfie video, kan de wachttijd maximaal ongeveer 5 minuten duren. De app geeft informatie over welke vervolgstap je moet doen om klant te worden.
Ik heb geprobeerd te tekenen met itsme® maar kreeg een rood scherm te zien met de boodschap ‘Technical error’. Wat moet ik doen?
Dat betekent dat je in privémodus of incognito aan het surfen bent. Je kunt dit oplossen door de instellingen van je internetbrowser aan te passen zodat je niet meer in privémodus of incognito surft. Meer informatie over hoe je dat doet vind je op deze webpagina’s:
Je kunt ook kiezen om via de Argenta app klant te worden zonder itsme, maar via 'Met een foto van je eID'.
Ik heb een goede foto van mijn eID gemaakt, maar toch lukt het me niet om online klant te worden. Hoe kan dit?
In dat geval kan het zijn dat je foto toch van onvoldoende kwaliteit is of dat je niet aan de voorwaarden voldeed.
Waar moet ik op letten als ik een foto van een eID maak en de selfie video opneem?
Ik heb een Samsung-toestel en word vanuit de Argenta-app niet correct geleid naar de itsme®-app of omgekeerd. Hoe los ik dit op?
Het is mogelijk dat Samsung Internet Browser je vanuit de Argenta-app niet correct naar de itsme®-app leidt of omgekeerd. Dat kun je oplossen door de functionaliteit ‘Koppelingen in apps openen’ te activeren:
- Open de app ‘Samsung Internet Browser’.
- Druk rechts onderaan op de drie streepjes en op ‘Instellingen’.
- Kies in het instellingenmenu ‘Nuttige functies’ en activeer ‘Koppelingen in apps openen’ door de schakelaar aan te zetten.
Hoe voltooi ik mijn identiteitsverificatie als ik kies voor klant worden via 'Met een foto van je eID'?
Als bank zijn wij verplicht om je identiteit te verifiëren vooraleer we een zakelijke relatie met je aangaan. Daarvoor hebben we enerzijds een foto van de voor- en achterkant van je eID nodig en anderzijds en een selfie filmpje.
Hoe kan ik mijn itsme-gegevens updaten?
Het is belangrijk dat de gegevens van je itsme®-account altijd up-to-date en volledig zijn. Je itsme®-account updaten doe je op my.itsme.be/self/update/nl/identification. Je hebt hiervoor je eID en je identiteitskaartlezer nodig.
Heb je geen itsme of ondervind je moeilijkheden om je gegevens te updaten? Kies dan voor klant worden via 'Met een foto van je eID' . Ook dan moet je je eID bij de hand houden.