Veelgestelde vragen over de Argenta-app

Hoe lang duurt een instantoverschrijving?

Een instantoverschrijving neemt maximaal 5 seconden in beslag vanaf het moment dat je ze in de app tekent.

Hoe onderschrijf ik een abonnement op Argenta’s internetbankieren?

Heb je nog geen abonnement op Argenta’s internetbankieren? Dan kun je dat aanvragen bij je kantoorhouder. Zonder abonnement op Argenta’s internetbankieren kun je de Argenta-app niet gebruiken.

Waarom vraagt Argenta om pushnotificaties toe te staan?

Als het bedrag van een instantoverschrijving om een of andere reden niet op de rekening van de begunstigde geplaatst kan worden, wordt de overschrijving binnen 5 seconden door de begunstigde bank geweigerd. Op dat moment stuurt Argenta jou een pushnotificatie als opdrachtgever van de transactie. Zo zie je onmiddellijk wanneer een instantoverschrijving niet kon doorgaan en waarom niet. Zelfs zonder dat je de Argenta-app hebt openstaan.
Gebruik je iOS? Dan is het belangrijk dat je de vraag om een push notificatie te ontvangen, goedkeurt. Mocht je deze vraag toch geweigerd hebben, kan je je instellingen wijzigingen bij “appmachtigingen”.

Moet ik uitloggen of mijn toestel vergrendelen als ik het even niet meer gebruik?

Ja. Als je je toestel niet gebruikt, moet je het vergrendelen. Laat het ook nooit onbeheerd achter.

De Argenta-app meldt je na enkele minuten automatisch af. Toch raden we je aan om je meteen af te melden als je je verrichtingen hebt afgewerkt of je verrichtingen tijdelijk moet onderbreken. Dat doe je door in het menu op ‘Afmelden’ te klikken. Zo vermijd je dat iemand verrichtingen doet in jouw naam en voor jouw rekening.

Hoe kan ik inloggen op de Argenta-app?

Je logt in op de app door je pincode van 5 cijfers in te geven. Die code heb je bepaald tijdens de registratie.

Wordt de Argenta-app automatisch geblokkeerd als ik Card Stop contacteer?

Nee, je kunt de Argenta-app nog altijd gebruiken.

Heb je je abonnement op Argenta’s internetbankieren opgezegd of geblokkeerd? Dan kun je de Argenta-app ook niet meer gebruiken.

Je kunt je mobiel abonnement blokkeren door 5 keer de verkeerde pincode in te geven. Je kunt je toestel ook ontkoppelen van je abonnement op Argenta’s internetbankieren. Dat doe je via de app zelf of via het menu ‘Instellingen’ in Argenta’s internetbankieren. Of je belt naar onze Klantendienst op het nummer 03 285 59 82 (van maandag tot vrijdag, van 08.30 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur).

Welk toe­stel moet ik heb­ben om de Argenta-​app te kun­nen ge­brui­ken?

Smartphone:
Heb je een Apple-toestel? Dan moet het minstens van het type 5S of recenter zijn. Een Android-toestel moet minstens een schermresolutie van 320 x 480 hebben.

Tablet:
De iOS-app is geschikt voor iPad 2, iPad Retina of recenter en alle iPad Mini-toestellen.
Voor de Android-app moet je een toestel hebben met Android 6.0 of hoger.

Wat als ik niet wil dat mijn overschrijving onmiddellijk wordt uitgevoerd?

Overschrijvingen via de Argenta-app zullen voortaan altijd instant gebeuren, tenzij de begunstigde rekening niet instant bereikbaar is. Als je je overschrijving niet instant wilt uitvoeren, kun je bij je overschrijving een uitvoeringsdatum in de toekomst (memodatum) selecteren.

Als je als uitvoeringsdatum de volgende werkdag kiest, zal je betaling als klassieke overschrijving worden uitgevoerd op de gekozen uitvoeringsdatum.

Hoe kan ik zien of een overschrijving instant verwerkt is?

Bij de details van je transactiehistoriek wordt duidelijk weergegeven of het om een ‘instantoverschrijving’ of een ‘klassieke overschrijving’ gaat.

Wat als ik een instantoverschrijving naar het verkeerde rekeningnummer heb gedaan?

Wanneer je vaststelt dat je naar een verkeerd rekeningnummer hebt overgeschreven, neem je best contact op met je kantoorhouder of met onze klantendienst.

Ik heb de titel van mijn rekening gewijzigd via Argenta’s internetbankieren. Wijzigt die naam ook in de Argenta-app?

Ja, als je een naam wijzigt in Argenta’s internetbankieren, wijzigt die ook in de Argenta-app.

Kan ik de volgorde van mijn rekeningen in de Argenta-app zelf bepalen?

Je kunt de volgorde van je rekeningen zelf instellen via ‘Instellingen – Beheer rekeningen’. Opgelet, de volgorde is alleen van toepassing in het scherm van je rekeningenoverzicht. Ze geldt niet bij het ingeven van een overschrijving. Daar wordt dezelfde volgorde als in Argenta’s Internetbankieren gevolgd. Heb je de app geïnstalleerd op meerdere toestellen? Dan moet je de volgorde per toestel opnieuw instellen.

Waarom kan ik nog niet naar alle banken instant overschrijven?

Elke bank is vrij om te kiezen of zij haar klanten toestaat om instantoverschrijvingen uit te voeren of te ontvangen. Er is geen wettelijke verplichting voor banken om instantoverschrijvingen toe te staan.

Het is mogelijk dat een bank uitzonderlijk niet instant bereikbaar is omwille van technische problemen of onderhoud van haar systemen. In dat geval kun je ervoor kiezen om je overschrijving op de klassieke manier te laten verwerken.

Wat is een instantoverschrijving?

Bij een instantoverschrijving staat het overgeschreven bedrag binnen 5 seconden op de rekening van de begunstigde. Dat was vroeger al het geval voor overschrijvingen tussen Argenta-rekeningen, maar wordt nu uitgebreid naar overschrijvingen van en naar rekeningen bij andere (Belgische) instellingen. Bij andere banken worden deze overschrijvingen ook ‘instant payments’, ‘instant betalingen’ of ‘flitsbetalingen’ genoemd.

Je kunt instantoverschrijvingen 24/7 uitvoeren. Ook in het weekend ontvangt je begunstigde de overschrijving dus binnen 5 seconden.

Hoe kan ik bij Argenta een instantoverschrijving uitvoeren?

Bij Argenta zijn instantoverschrijvingen alleen mogelijk voor betalingen die je via de Argenta-app ingeeft.

Argenta streeft ernaar om betalingen via de Argenta-app altijd zo snel mogelijk uit te voeren. Daarom zullen wij overschrijvingen zoveel mogelijk instant uitvoeren. Als je een overschrijving ingeeft, kijkt Argenta na of de begunstigde rekening instant bereikbaar is. Als dat niet het geval is, dan krijg je hiervan een melding in de app en kun je ervoor kiezen om de overschrijving op de klassieke manier te laten doorgaan. De begunstigde ontvangt het geld dan de dag erna.

Je hoeft zelf dus niets extra te doen om je overschrijving instant te laten doorgaan.

Wat heb ik nodig om mij op de Argenta-app te registreren?

Je hebt 3 dingen nodig:

  • Je bankkaart en de pincode ervan.
  • Je smartphone of tablet.
  • Je Argenta-digipas.

Wat als ik het maximum aan registraties heb bereikt?

Heb je het maximumaantal registraties bereikt? Meld je dan aan op internetbankieren via een pc en verwijder er één van. Dat kan onder ‘Instellingen’.

Welk besturingssysteem (iOS, Android) moet mijn toestel hebben om de Argenta-app te kunnen gebruiken?

Voor iOS moet je minstens versie 10 gebruiken, voor Android versie 6.0 of hoger. Je kunt de Android-versie vinden onder ‘Instellingen’ - ‘Info’ - ‘Software informatie’. De iOS-versie vind je onder ‘Instellingen’ - ‘Algemeen’ - ‘Over’.

Wat als de begunstigde de instantoverschrijving na 5 seconden niet ontvangen heeft?

Controleer eerst in de betalingshistoriek van je rekening of de betaling wel degelijk als instantoverschrijving van je rekening is gegaan.

Als de transactie niet in de historiek staat, is de betaling nog niet uitgevoerd. Je krijgt daarvan een melding via een pushbericht. Oudere weigeringsberichten kun je tot 30 dagen na de transactie opvragen via Argenta Internetbankieren.

Als de transactie wel in de historiek staat als ‘uitgaande instantoverschrijving’, garanderen wij dat de begunstigde het geld op zijn rekening heeft ontvangen.

Welke rekeningen kan ik raadplegen?

Je ziet in de app je zicht- en spaarrekeningen, effectenrekeningen, termijnrekeningen en pensioenspaarrekeningen.

Tot hoe ver in het verleden kan ik mijn verrichtingen raadplegen?

Je kunt je verrichtingen zien van tenminste de laatste 3 jaren.

Zijn er kosten verbonden aan instantoverschrijvingen bij Argenta?

Neen, instantoverschrijvingen zijn helemaal gratis bij Argenta.

Wat moet ik doen als aanmelden in de Argenta-app niet lukt?

  • Controleer je internetverbinding.
  • Controleer of je kunt inloggen op Argenta’s internetbankieren.
  • Controleer of je de juiste pincode gebruikt.
  • Als je de Argenta-app 3 maanden niet hebt gebruikt, vervalt de registratie. Je moet de registratieprocedure opnieuw doorlopen. Daarvoor heb je je abonnementsnummer, je Argenta-digipas en het kaartnummer van je Argenta-bankkaart (beginnend met 6703) nodig.

Als dit de problemen niet verhelpt, kun je terecht bij onze Klantendienst op het nummer 03 285 59 82. Dat kan van maandag tot vrijdag, van 08.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur. Je kunt ook mailen naar app@argenta.be.

Kan ik meteen aan de slag als ik de Argenta-app heb geïnstalleerd?

Voordat je de Argenta-app kunt gebruiken, moet je je registreren. Die registratie dient om je toestel te koppelen aan je abonnement op Argenta’s internetbankieren. Tijdens de registratie geef je het kaartnummer van je Argenta-bankkaart (beginnend met 6703) in en kies je een pincode van 5 cijfers. Die ga je voortaan altijd nodig hebben als je de app gebruikt. Je moet je registratie valideren met je Argenta-digipas of itsme®.

Als je meerdere toestellen gebruikt om mobiel te bankieren, dan moet je elk toestel afzonderlijk registreren.

Je kunt tot 5 toestellen registreren die gebruik maken van hetzelfde abonnement op Argenta's internetbankieren. Elk toestel kan ook afzonderlijk ontkoppeld worden indien nodig.

Wat als mijn persoonlijke pincode wordt gestolen? Kan iemand zich in mijn naam op eender welk toestel aanmelden op de Argenta-app?

Nee, want de pincode is gekoppeld aan je toestel en je toestel is gekoppeld aan je abonnement op Argenta’s internetbankieren. Als je meerdere toestellen gebruikt, kun je per toestel een andere pincode instellen.

Hoe kan ik mijn pincode wijzigen?

Om je pincode van de Argenta-app te wijzigen nadat je bent aangemeld, ga je naar de instellingen en klik je op ‘Pincode veranderen’. Je hebt je huidige pincode nodig en de nieuwe pincode die je wilt instellen.

Naar welke banken kan ik instant overschrijven?

Hieronder vind je een overzicht van de deelnemende banken:

  • Argenta Spaarbank
  • Bank J. Van Breda
  • Bank Nagelmackers
  • Belfius Bank
  • BNP Paribas Fortis
  • CBC bank
  • CPH Banque
  • Crelan
  • Europabank
  • ING Belgium
  • KBC Bank
  • vdk bank

Wat doe ik als ik mijn toestel kwijt ben of als het gestolen is?

Om met de Argenta-app te kunnen werken, heeft de gebruiker de pincode nodig. Zonder die code kan niemand op je toestel inloggen. Voor alle zekerheid kun je je toestel ontkoppelen via Argenta’s internetbankieren, via ‘Instellingen’. Je kunt ook bellen naar onze Klantendienst op het nummer 03 285 59 82. Dat kan van maandag tot vrijdag, van 08.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur.

Mijn toestel of de internetverbinding valt uit op het moment dat ik een overschrijving aan het invoeren ben via Argenta Bankieren. Wat nu?

Zolang je geen bevestiging hebt gekregen dat je verrichting is uitgevoerd, controleer je best het saldo van je rekening of het overzicht van de verrichtingen. Dat kan via de Argenta-app of via Argenta’s internetbankieren.

Wat doe ik als ik misbruik vermoed of vaststel?

Als je misbruik vermoedt, wijzig je onmiddellijk je pincode.

Als je misbruik vaststelt, blokkeer je onmiddellijk je mobiel abonnement. Dat kan via internetbankieren of via de Klantendienst van Argenta. Je kunt de Klantendienst bereiken op het nummer 03 285 59 82 van maandag tot vrijdag, van 08.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 uur tot 12 uur.

Je kunt je mobiel abonnement ook blokkeren door 5 keer de verkeerde pincode in te geven.

Zijn instantoverschrijvingen even veilig als klassieke overschrijvingen?

Ja, een instantoverschrijving is even veilig als een klassieke overschrijving. Het enige verschil is dat de begunstigde bij een instantoverschrijving het geld sneller ontvangt.

Uiteraard raden we je aan om bij het invoeren van een overschrijving net als vroeger goed te controleren of zowel de begunstigde als het bedrag correct ingegeven zijn. Doe geen overschrijvingen in opdracht van iemand of in omstandigheden die je niet vertrouwt.

Kan ik de Argenta-app met meerdere personen samen gebruiken op dezelfde smartphone?

Dat kan. Maar er kan op elk moment maar 1 abonnement op Argenta’s internetbankieren zijn gekoppeld aan een toestel. Als iemand anders op hetzelfde toestel de Argenta-app wil gebruiken, moet het al gekoppelde abonnement op Argenta’s internetbankieren eerst ontkoppeld worden. Daarna kun je je eigen abonnement koppelen tijdens de registratie.

Wat is het verschil tussen de pincode van mijn bankkaart en de pincode voor de Argenta-app?

De pincode voor de Argenta-app is alleen geldig voor het toestel waarop de app geïnstalleerd is. Die code kun je niet gebruiken om verrichtingen te doen met je kaart.

De pincode van je bankkaart bestaat uit 4 cijfers, die voor de Argenta-app uit 5.

Na vijf foutieve pogingen is mijn pincode geblokkeerd. Wat nu?

De Argenta-app zal je vragen om je opnieuw te registreren. Daarvoor heb je je Argenta-digipas en je bankkaart nodig. Op dat moment kun je een nieuwe pincode instellen.

Welke verrichtingen kan ik doen via de Argenta-app?

Je kunt 10 soorten verrichtingen doen met de Argenta-app:

  • het saldo van je rekeningen raadplegen;
  • je verrichtingen raadplegen;
  • overschrijvingen doen;
  • je rekeningen beheren: volgorde bepalen en rekeningen verbergen;
  • details en limieten van debet- en kredietkaarten raadplegen;
  • transacties van kredietkaarten raadplegen;
  • begunstigden raadplegen, toevoegen, wijzigen en verwijderen;
  • limieten van overschrijvingen raadplegen en aanpassen;
  • berichten raadplegen en verwijderen zoals in Argenta’s internetbankieren;
  • een Argenta-kantoor opzoeken met contactgegevens en routebeschrijving.

Kan ik het limietbedrag van de Argenta-app aanpassen?

De app heeft een standaardlimiet van 250 euro voor niet-geregistreerde begunstigden en van 500 euro voor geregistreerde begunstigden. Je kunt die limieten aanpassen door naar ‘Instellingen’ en ‘Limieten aanpassen’ te gaan. De limiet verlagen kan zonder dat je dat moet ondertekenen met je digipas. Om de limiet te verhogen, moet je wel elektronisch ondertekenen.

Wat moet ik doen om de Argenta-app te ontkoppelen?

Je kan je toestel ontkoppelen van je abonnement op Argenta’s internetbankieren via de app zelf. Dat doe je via de optie ‘Ontkoppel abonnement’ in het menu bij het opstarten van de app.
Als je je toestel kwijt bent of als het gestolen is, kan je ontkoppelen via Argenta’s internetbankieren. Ga hiervoor naar  ‘Instellingen’ > ‘Mobiel Bankieren’. Door op het vuilbakje te klikken en te bevestigen wordt het toestel ontkoppeld. Je kan ook bellen naar onze Klantendienst op het nummer 03 285 59 82. Dat kan van maandag tot vrijdag, van 08.30 tot 20.30 uur en op zaterdag van 9 tot 12 uur.

Wat gebeurt er als er fraude wordt gepleegd met de Argenta-app?

Meer informatie daarover vind je in het Algemeen Reglement der Verrichtingen van Argenta.

Je kunt een betwisting registreren via het betwistingsformulier. Dat vind je op onze website of in je Argenta-kantoor.